Consumentenbond.nl
Beantwoord

Aanvullende verzekeringen. Vermindering van vergoedingen.

• 18 november 2018
  • 13 reacties
  • 977 Bekeken

Ik ben bij OHRA extra uitgebreid aanvullend verzekerd. Moet al jaren wekelijks fysiotherapie ondergaan. Nu verlaagt men de uitkering opeens voor 2019 van alle behandelingen van 1005 naar 40 behandelingen maximaal. Dit betekent een grote extra last voor ons. Kan dit zo maar en dan is de premieverhoging van een paar Euro per maand een kromme verglijking.

Ab
icon

Beste antwoord door Fauve CB 5 december 2018, 17:40

Zoals hierboven al gezegd mogen verzekeraars ieder jaar de inhoud en premies van hun aanvullende verzekeringen aanpassen. Wij raden daarom iedereen altijd aan om aan het einde van het jaar zorgverzekeringen te vergelijken. Je kunt dit via onze Zorgvergelijker doen.

Je geeft ook aan dat je bang bent niet geaccepteerd te worden bij een andere verzekeraar. Het is goed om te weten dat verzekeraars voor de basisverzekering iedereen moeten accepteren. Voor de aanvullende verzekering mogen verzekeraars je weigeren. Maar lang niet alle aanvullende verzekeringen kennen een acceptatieprocedure. In de praktijk blijkt dat het vooral bij zeer uitgebreide aanvullende verzekeringen voorkomt.

In onze Zorgvergelijker kun je in de resultatenlijst met verzekeraars aan de linkerkant het vakje 'Toon alleen polissen met directe acceptatie' aanvinken, om enkel polissen gepresenteerd te krijgen waarbij geen medische selectie geldt.
Bekijk origineel

13 reacties

Sorry, 1005 is uiteraard 100%.

Ab
Reputatie 7
Badge +5
Ieder jaar kunnen de voorwaarden gewijzigd worden.

Het is goed opletten bij overstappen, omdat er voor aanvullende verzekeringen vaak keuringen gevraagd worden en je eerst geaccepteerd moet worden.
Veel ziektekostenverzekeraars verlagen allerlei zaken, het is aan te raden om dit ieder jaar goed te bekijken.

Bij veel verzekeraars in de Zorgvergelijker van de consumentenbond staat:

Let op, geen directe acceptatie

Zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen te accepteren voor de basisverzekering, voor de aanvullende verzekering niet. Wacht met het opzeggen tot je door je nieuwe verzekering bent geaccepteerd.
Dank je Bert,

Ik heb inderdaad ook gelezen dat acceptatie geen vanzelfsprekendheid is.
Gezien mijn hoge leeftijd waarschijnlijk blijven bij mijn verzekeraar.

Groet
Reputatie 7
Badge +5
Of even kijken hoe alles uitpakt in de zorgvergelijker van de consumentenbond:

Zorgvergelijker 2019

@Ab de Vos , heel vervelend dat Ohra het pakket verkleint. U rekende er op bij het ouder worden. Helaas mag een verzekeraar dit doen. Het pakket wordt zelfs niet meer aangeboden. Het maximum aantal te verzekeren fysiotherapie behandelingen bij Ohra is momenteel slechts 18 met het pakket "Uitgebreid" van €39,40.
In de Zorgvergelijker is alleen bij de Friesland nog een AV af te sluiten die onbeperkt vergoedt. Maar pas op, vanaf de 40ste behandeling ongeveer is het op aanvraag! In de bijlage de prijs van de AV Optimaal van de Friesland, de inhoud polisvoorwaarde, ONVZ-prijs ( niet vrij toegankelijk )
U kunt u zonder problemen aanmelden bij de Friesland. Uw leeftijd is geen bezwaar.
Hartelijk dank Laura. Ik had eerder al begrepen dat het pakket niet meer aangeboden werd. Dan toch jammer dat ze voor degenen die er al in zaten zonodig die verandering moeten hanteren. Hebben ze geen reserves genoeg? Ik heb begrepen dat de buffers nogal ruim zijn.
Reputatie 7
Hebben ze geen reserves genoeg? Ik heb begrepen dat de buffers nogal ruim zijn.

... voor de bonusuitkeringen en de aandeelhouders.
Hartelijk dank Laura. Ik had eerder al begrepen dat het pakket niet meer aangeboden werd. Dan toch jammer dat ze voor degenen die er al in zaten zonodig die verandering moeten hanteren. Hebben ze geen reserves genoeg? Ik heb begrepen dat de buffers nogal ruim zijn.

@Ab de Vos U kùnt dus veranderen van zorgverzekeraar. Gaat u dat doen?
Nee, want daar zit weer een op meerdere keuringen aan vast en bovendien zit ook mijn echtgenote bij OHRA met een andere claim. Maar er ligt nu wel een brief bij het bestuur..

Gr. Ab
Nee, want daar zit weer een op meerdere keuringen aan vast en bovendien zit ook mijn echtgenote bij OHRA met een andere claim. Maar er ligt nu wel een brief bij het bestuur..

Gr. Ab

Beste Ab,

Je kunt zonder keuring overstappen! Er worden geen aanvullende vragen gesteld bij de AV optimaal van de Friesland!

Je hoeft bovendien niet bij dezelfde zorgverzekeraar te zitten als je echtgenote. Ik raad zelfs iedereen aan ieder een eigen zorgverzekeraar te kiezen: zo heb je een goede vergelijking.
Reputatie 3
Badge +6
Zoals hierboven al gezegd mogen verzekeraars ieder jaar de inhoud en premies van hun aanvullende verzekeringen aanpassen. Wij raden daarom iedereen altijd aan om aan het einde van het jaar zorgverzekeringen te vergelijken. Je kunt dit via onze Zorgvergelijker doen.

Je geeft ook aan dat je bang bent niet geaccepteerd te worden bij een andere verzekeraar. Het is goed om te weten dat verzekeraars voor de basisverzekering iedereen moeten accepteren. Voor de aanvullende verzekering mogen verzekeraars je weigeren. Maar lang niet alle aanvullende verzekeringen kennen een acceptatieprocedure. In de praktijk blijkt dat het vooral bij zeer uitgebreide aanvullende verzekeringen voorkomt.

In onze Zorgvergelijker kun je in de resultatenlijst met verzekeraars aan de linkerkant het vakje 'Toon alleen polissen met directe acceptatie' aanvinken, om enkel polissen gepresenteerd te krijgen waarbij geen medische selectie geldt.
Badge +6
Hi @Ab de Vos, ben je inmiddels geholpen door alle reacties? Mocht dit het geval zijn, zou je dan het antwoord dat jou het beste geholpen heeft kunnen aanvinken als 'Beste antwoord'? Zo help je anderen ook met het snel vinden van een antwoord. Dankjewel!
Dag Imke,

De antwoorden hebben me niet echt geholpen. Overstappen kan maar was ik sowieso niet van plan. Leverde geen enkel voordeel op. Brief naar bestuur is uitgebreid maar n zoals verwacht egatief beantwoord. Was eerlijk gezegd ook de verwachting. Die was: 'Nee heb je en ja kun je krijgen'. Maar we kregen wel als 'trouwe klant' een mooi boeket toe gestuurd. Met mijn fysiotherapeute heb ik afspraken gemaakt voor 2019.

Met vriendelijke groeten.

Ab

Reageer