Beantwoord

Advies over zorgverzekering bij langer verblijf en werk in het buitenland

• 15 september 2019
  • 9 reacties
  • 1183 Bekeken

Badge
Beste,

Sinds anderhalf jaar ben ik aan het backpacken door Europa. Onlangs wees de gemeente mij erop dat ik dit had moeten melden bij vertrek (indien langer dan 8 maanden per jaar uit NL). Punt was dat ik nog steeds stond ingeschreven op het adres van mijn zus als correspondentieadres en bij vertrek wist ik werkelijk niet hoe lang ik weg zou blijven. Enfin, nu heeft de gemeente mij per deze week uitgeschreven uit het BRP.

Sinds kort ben ik (net als vorig jaar) weer in Engeland waar ik nu in een hotel werk. Vorig jaar heb ik ook al een paar maanden op een boerderij gewerkt en ik had aldus al een National Insurance Number (nodig om te mogen werken in de UK).

Nu zit ik eigenlijk met twee vragen. Ik weet dat ik mijn zorgverzekering (van VGZ) in Nederland MAG opzeggen maar sommige bronnen (SVB,CvZ, CAK,diverse fora) zeggen weer iets anders of dat ik het zelfs op MOET zeggen en mij moet verzekeren in de UK. VGZ is hier heel onduidelijk in en verwijst naar de algemene website van het CAK dus ik hanteer maar het uitgangspunt dat ik hier zelf de keuze in kan maken. Ik heb niet de intentie om te emigreren maar wil wel een paar maanden in dit hotel blijven werken.

Mijn voorkeur zou er voor uitgaan om mij uit te schrijven bij VGZ. Immers, ik heb nooit iets en het scheelt me geld wat ik goed kan gebruiken. Echter, zonder zorgverzekering kan ik weer geen reisverzekering afsluiten (ik heb er nu één via mijn bank maar kwam erachter dat die al niets meer dekt omdat ik langer dan drie maanden aaneengesloten uit Nederland ben dus die kan ik sowieso stopzetten). In het verlengde hiervan weet ik niet 100% zeker of ik mij in de UK moet verzekeren indien ik mijn Nederlandse zorgverzekering stopzet.

Engeland is misschien wel het meest sociale land in die zin dat de NHS voor iedereen toegankelijk is -al zijn de kwaliteit en service en wachttijden dan weer niet zo geweldig. Volgens mij wordt de basisdekking in de UK gedekt door sociale premies die je afdraagt via je werkgever en als je geen particuliere extra zorg wilt ben je aldus gedekt. Althans, dat is wat ik meen te hebben achterhaald.

Wel heb je volgens mij een inschrijving bij een huisarts nodig maar ik neem aan dat ik dit via mijn werkgever kan doen. Ik werk namelijk als 'live in' dus de accommodatie is in het hotel zelf en wordt ingehouden op mijn loon.

Heeft iemand hier ervaring mee en een idee wat ik zou moeten doen? Enerzijds zijn er dus partijen die zeggen dat ik überhaupt geen dekking meer heb op mijn Nederlandse Zorgverzekering en deze moet opzeggen maar dan is dus de consequentie dat ik geen reisverzekering kan afsluiten (ik wil immers over een paar maanden misschien ook naar Frankrijk of Italië om daar een tijd te werken en toch iets van dekking hebben of als het echt niet anders kan dan maar zonder maar dat is riskant).

Belangrijkste knooppunt in dit verhaal voor mij is dat ik dus momenteel niet meer in het BRP sta ingeschreven en ik weet niet of een Nederlands correspondentieadres voldoende is om dit soort zaken te regelen.

Alvast dank voor de input.
icon

Beste antwoord door Senang 23 oktober 2019, 04:47

Om het topic netjes af te sluiten: Ik heb inderdaad contact opgenomen met de Zorgverzekeringslijn. Deze hebben me telefonisch heel kundig voorgelicht en inderdaad, zodra je bent uitgeschreven uit het BRP vervalt mijn recht/plicht op een zorgverzekering. Deze is dan ook per datum uitschrijving van de gemeente stopgezet. Ik dien mij in het land waar ik werkzaam ben te verzekeren, wat in mijn geval zeer gunstig uitvalt omdat de NI bijdrage hier via je loon wordt ingehouden en medische hulp daarmee ‘gratis’ is.

Ter reflectie: Het blijft een bureaucratisch lastige situatie en is per persoon verschillend. Het heeft namelijk nogal wat conseqenties: Geen inschrijving BRP betekent ook geen recht meer op inboedelverzekering op mijn huisraad die is opgeslagen bij een speciaal bedrijf. Vreemd dat hier geen algemenere standaarden voor zijn. Immers, relatief veel mensen (en bijv. studenten) vertrekken voor onbepaalde tijd naar het buitenland dus zo bijzonder is mijn situatie niet maar toch was het nog goed uitzoeken en veel tegenstrijdige informatie krijgen.

Enfin, het is geregeld.

Bekijk origineel

Het topic is gesloten voor reacties

9 reacties

Neem contact op met de SVB, de sociale verzekeringsbank, die je kunnen vertellen of je verzekeringsplichtig bent in Nederland of niet. De regel is dat als je werkt in het buitenland je je daar ook moet verzekeren. Als je langdurig op reis bent heb je inderdaad een speciale reisverzekering nodig, een voorbeeld puur voor de beeldvorming is een globetrotter verzekering van Allianz
Badge
Dank voor de reactie. Heb echter op diverse fora en op basis van informatie van SVB en VGZ al gelezen dat dit een lastige situatie is waarbij de SVB en verzekeraars elkaar vaak tegenspreken, zelfs in termen van periodes 'vanaf en langer dan'. Heb inderdaad naar Allianz gekeken. De wereldreisverzekering is degene met de langste periode van dekking (24 maanden).

Ik ben nu echter al bijna anderhalf jaar op reis en een van de voorwaarden is dat je de verzekering afsluit voor de dag van vertrek. Aan de andere kant heb ik tot nu toe netjes mijn premie voor VGZ betaald dus ik neem aan dat de beginperiode dan per datum van afsluiten zal zijn,.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een onafhankelijke instantie is die je hiervoor kan adviseren omdat meer mensen hier tegenaan lopen. Ik zal eens kijken of ik die kan contacteren.
Badge

Om het topic netjes af te sluiten: Ik heb inderdaad contact opgenomen met de Zorgverzekeringslijn. Deze hebben me telefonisch heel kundig voorgelicht en inderdaad, zodra je bent uitgeschreven uit het BRP vervalt mijn recht/plicht op een zorgverzekering. Deze is dan ook per datum uitschrijving van de gemeente stopgezet. Ik dien mij in het land waar ik werkzaam ben te verzekeren, wat in mijn geval zeer gunstig uitvalt omdat de NI bijdrage hier via je loon wordt ingehouden en medische hulp daarmee ‘gratis’ is.

Ter reflectie: Het blijft een bureaucratisch lastige situatie en is per persoon verschillend. Het heeft namelijk nogal wat conseqenties: Geen inschrijving BRP betekent ook geen recht meer op inboedelverzekering op mijn huisraad die is opgeslagen bij een speciaal bedrijf. Vreemd dat hier geen algemenere standaarden voor zijn. Immers, relatief veel mensen (en bijv. studenten) vertrekken voor onbepaalde tijd naar het buitenland dus zo bijzonder is mijn situatie niet maar toch was het nog goed uitzoeken en veel tegenstrijdige informatie krijgen.

Enfin, het is geregeld.

Reputatie 7
Badge +6

Denk ook om je AOW, als je uitgeschreven bent uit de gemeente woon je dus niet meer in Nederland. Elk jaar niet in Nederland is 2% minder AOW na je 66e voor als je nu ongehuwd bent. Als je weer definitief terugkomt in Nederland kan je die korting voorkomen door je binnen het jaar bij de SVB aan te melden voor vrijwillige premiebetaling. Als je dan weinig inkomen had hoef je ook weinig bij te betalen om je volledige AOW-rechten te behouden. Als je dat jaar voorbij laat gaan hang je aan die korting.

Badge

@Jan , goed punt. Ik was wel op de hoogte van deze korting (pensioengat) maar wist niet dat je deze weer a.h.w kon terugkopen. Misschien een goed idee om het bedrag van mijn pensioen waar ik mij bij mijn Engelse werkgever voor heb uit laten schrijven (en daarmee minder afdraag van mijn loon) apart te zetten voor het scenario wat jij beschrijft -wanneer ik weer terug naar Nederland kom. Dank voor de tip!

Reputatie 7
Badge +6

Beetje sparen is altijd verstandig. Ik weet niet of je nu ook betaalt voor de Engelse AOW of hoe dat daar ook mag heten. Als je nu b.v. maar 4 maanden per jaar werkt in Engeland en verder niet, hoef je bij terugkomst over deze jaren dus maar 4/12e aan vrijwillige premie te betalen en dan moet je verrekening vragen voor die Engelse AOW. Dan ben je voordelig uit. Ik heb hier geen verstand van behalve dat Nederland de mensen meestal nooit dubbel laat betalen. Bewaar je loonstrookjes en jaaropgaven dus goed.

Als je wel Engelse AOW premie betaalt (dus niet bedrijfspensioen) aan Engeland kan je het misschien ook zo laten en na je 65e ook dat stukje AOW van Engeland vragen.

Ik heb begrepen dat een verzoek om informatie over vrijwillige premiebetaling aan de SVB door hun opgevat wordt als een aanvraag, en krijg je als antwoord een aanslag. Dat moet van de wet, tenzij die hierop na de jaren '90 is veranderd. Beste zoek je vooraf dus via Google die informatie.

Badge

Momenteel heb ik mij uit laten schrijven voor het pensioenfonds in Engeland (Nest) omdat ik door de ongewisse duur van mijn backpack avontuur besloot dat ik het geld wat ik afdroeg beter nu kon gebruiken (immers, al reizend heb je over het algemeen genomen niet de keuze uit de best betaalde baantjes) maar het is iets waar ik me in de toekomst wat meer in zal verdiepen.

Overigens is het in Engeland zo, althans bij dit pensioenfonds, dat de werkgever 2 maal inlegt wat jijzelf via je loon afdraagt. Geen idee hoe zich dit verhoudt tot Nederland maar gezien de ontwikkelingen omtrent enerzijds de pensioenfondsen in Nederland en hun dekkingsgraad en anderzijds de waarde van de pond i.v.m. Brexit is het voor iedereen hoe dan ook een beetje koffiedik kijken op dit moment.

Desalniettemin altijd verstandig om eens rustig naar te kijken in de toekomst.

Beste @Senang , ik denk dat je op dit moment al te laat bent voor het inkopen van AOW. Volgens de website van de SVB Kun je slechts aanvragen tot 1 jaar na verlaten van Nederland. PS inkoop van AOW is voordelig bij een laag inkomen.

U gaat buiten Nederland wonen of werken

Dan kunt u de verzekering aanvragen tot 1 jaar nadat u buiten Nederland bent gaan wonen of werken.

Voor de aanvraag moet u uw inkomen invullen vanaf de datum van vertrek uit Nederland tot het einde van dat jaar. Reken uw inkomsten altijd om in euro’s.

Badge

Beste @lara100 , goed punt, dank. Echter, in mijn specifieke geval blijkt dat ik niet te laat zou zijn. Ik ben immers pas uitgeschreven door mijn gemeente op de datum dat onze mailwisseling hierover een afsluiting vond en dit was zo'n vier maanden geleden, ruim anderhalf jaar na mijn daadwerkelijke vertrek. Grappig hoe dan ook weer hierin blijkt dat iedereen op zijn eigen wijze door de bureaucratie heen kan tuimelen.

In ieder geval heb ik nu dan wel een heldere bedenktijd om hier over te beslissen.