Consumentenbond.nl
Vraag

Basisverzekering voor kind, maar niet met ouders meeverzekerd

Mijn zoon is het beste uit bij DSW per 1 januari 2019. Nu is hij met alleen de basisverzekering bij CZ (wij dus niet), maar door veranderde voorwaarden wordt zijn medicatie nu alleen vergoed bij DSW. Tijd om over te stappen voor hem dus.

Nu geeft DSW aan dat het alleen kan als een van de ouders ook overstapt. Volgens het zorgverzekering informatie centrum kunnen kinderen los van hun ouders een basisverzekering afsluiten. Wie weet hoe het nu wettelijk geregeld is? Moeten ze mijn zoon (15) accepteren of niet?

Vanwege de medicatie zou hij naar DSW gaan, scheelt circa 600 euro per jaar voor ons.

Wie weet het?

17 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Dat is lastig te vinden, maar ik lees veel verschillende informatie op websites die zorgverzekeringen vergelijken, waaronder ook veel onjuistheden.

Even wat teksten van het internet:

De verzekeringsplicht voor de basisverzekering geldt in Nederland ook voor kinderen. Dat betekent dat ouders voor kinderen die jonger zijn dan 18 jaar verplicht een zorgverzekering moeten afsluiten. Voor kinderen tot 18 jaar betaal je echter geen premie. Ze zijn namelijk gratis meeverzekerd op de polis van een van de ouders. Hiervoor dien je je kind wel op de polis van één van de ouders bij te schrijven.

Ik ga er even van uit dat een deel via de aanvullende verzekering gedekt wordt:

Een aanvullende zorgverzekering voor uw kind

Het is tevens mogelijk om uw kind gratis mee te verzekeren op de aanvullende polis van één van de ouders. Zorgverzekeraars kunnen zelf bepalen welke aanvullende polissen ze aanbieden en welke acceptatievoorwaarden hiervoor gelden. Zo kan het voorkomen dat een zorgverzekeraar uw aanvullende verzekering weigert, of een hogere premie vraagt.

Kind meeverzekeren
Het is raadzaam om het kind te verzekeren bij de ouder met de meest uitgebreide zorgpolis. Het kind is namelijk gratis meeverzekerd, maar kan wel gebruikmaken van dezelfde vergoedingen als de vader of moeder.

Verzeker je kinderen mee met de ouder met de meest uitgebreide dekking. Hoewel zorgkosten voor kinderen grotendeels onder basisverzekering vallen, zijn er wel uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor zorgkosten voor brillen, orthodontie, ADHD-medicijnen of steunzolen. Daar moet je dan een aanvullende verzekering voor afsluiten.

https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/bijbetalen-voor-meeverzekerde-kinderen-in-aanvullende-verzekering

Zorgverzekering gezin
Klopt deze heb ik ook gevonden, maar dat is allemaal als je het kind meeverzekerd. Dat is nu niet het geval. Mijn zoon heeft wel onze aanvullende verzekeringen, maar heeft ergens anders de basisverzekering. En de basis moet nu vanwege de wijzigingen op vergoedingen wijzigen.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb nog eens gezocht, maar kan nergens vinden of kinderen ook altijd los, met een eigen basisverzekering, verzekerd moeten kunnen worden.

Misschien weet @lara100 hier een antwoord op, als ze online is of iemand anders.
dit staat bij de rijksoverheid:

Basisverzekering voor kinderen

Ook voor kinderen moet u een basisverzekering afsluiten. U schrijft uw kind daarom binnen 4 maanden na de geboorte in bij een zorgverzekeraar. Dit kan bij de verzekeraar waarbij u uw eigen zorgverzekering heeft afgesloten, maar dit is niet verplicht.
Voor de basisverzekering van kinderen onder de 18 jaar betaalt u geen premie en geldt geen eigen risico. Vanaf de 1e maand nadat uw kind 18 jaar is geworden moet premie betaald worden. Ook geldt vanaf dat moment het eigen risico en kan uw kind zorgtoeslag aanvragen.

DSW geeft nu aan dat zij het vanuit beleid niet doen. Mag dat wettelijk gezien? Volgens mij moeten ze iedereen accepteren en mogen ze geen uitsluitsels hebben zoals deze. Ik raak inmiddels behoorlijk geïrriteerd. Ik snap ok wel dat ze liever een volwassenen erbij hebben, die betaald tenslotte wel.

In elk geval bedankt voor het meedenken!
Ik heb deze vraag nog nooit zien langskomen. Ik ben wel nieuwsgierig om welke vergoeding het gaat? Is de reden dat DSW bijbetaling mogelijk maakt voor een ander medicijn dan het goedkoopste?
Ik kwam deze tekst tegen op https://www.zorgverzekering.org/veelgestelde-vragen/voor-wie-zorgverzekering-verplicht/kinderen-verplicht-verzekerd/ . Hier staat niet, dat het altijd mogelijk is, alleen "vaak".
De door uw gevonden tekst op de website van de overheid hoeft niet correct te zijn: de formuleringen zijn vaak erg algemeen en soms fout . ( is mijn praktische ervaring ). De plaats om het zeker te weten is de Zorgverzekeringswet. Ik heb in de zorgverzekeringswet gevonden dat er een acceptatieplicht is, mits er een verzekeringsplicht is. Zie de bijlage. Dus ik denk dat u gelijk heeft. Ik raad u aan om dit schriftelijk onder de aandacht van DSW te brengen. U heeft nog tm 31 januari de tijd om uw zoon aan te melden ( mits hij al is afgemeld bij de vorige basisverzekering).

Geen premie voor een basisverzekering (basispakket)

Voor kinderen onder de 18 jaar hoeft voor een basisverzekering geen een premie te worden betaald. Zij hebben daarom ook geen recht op zorgtoeslag. Een kind kan bij de polis van één van de ouders worden meeverzekerd, maar kan voor een basispolis vaak ook gratis bij een andere zorgverzekeraar worden verzekerd.
Bedankt. Hier kan ik zeker wat mee. Morgen maar eens een rondje bellen. Volgens DSW moet ik een klacht indienen en dan komt er een echt antwoord.

De medicatie wordt alleen door 1 apotheker gemaakt in Nederland, niemand anders mag en kan het leveren. Helaas moet ik zeggen. Dat is ook de reden dat veel verzekeraars het niet meer vergoeden. Jammer genoeg kan mijn zoon alleen deze hebben, van de overige medicatie heeft hij serieuze bijwerkingen.

Top! Morgen verder!
Reputatie 7
Is dit het dexamfetamine verhaal?
Yep.................
Reputatie 7
Weet u echt héél zeker dat DSW dat in 2019 anders vergoed dan de andere verzekeraars?
Volgens de apotheker is DSW de enige die het vanuit de basisverzekering vergoed.
overigens vandaag ook telefinsch contact gehad met mijn eigen verzekering en die zei eigenlijk hetzelfde als u..........................
Reputatie 7
R. Fils schreef:

Volgens de apotheker is DSW de enige die het vanuit de basisverzekering vergoed.

De apotheker of een assistent? Nogmaals ik weet niet of het klopt maar ik zou het dubbel checken. Heb je de relevante voorwaarden van DSW voor 2019 er al bijgehaald?
Ik ben het eens met @A. Deen : ik zou de polisvoorwaarden, het farmaceutisch reglement en nog een andere apotheker en als laatste ook DSW hierover raadplegen.
Het betreft apotheek bereide medicatie en zij hebben met DSW een afspraak, dat is al enkele jaren. De overige zorgverzekeraars accepteert dexamfetamine retar niet. Ik heb besloten om het zo te laten. Dan maar betalen voor de medicatie. Ben nog wel aan het bedenken of ik een klacht via het ministerie ga indienen. Op basis van de acceptatie plicht die de zorgverzekeraars hebben.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @R. Fils ,

Van harte welkom op het forum! Interessante discussie om te lezen. Heb je voor jezelf besloten of je nog een vervolgactie gaat ondernemen?

Mocht één van de antwoorden jou geholpen hebben, dan kan je deze evt. markeren als 'beste antwoord'. Het topic verspringt dan van 'vraag' naar 'beantwoord'.
Dank je Niels. Ik heb aan alle antwoorden iets gehad.
Ik weet nu dat zorgverzekeringen doen waar ze zin in hebben. De enige manier om hier doorheen te komen is om de officiële weg te bewandelen middels een klacht naar de zorgautoriteiten.

Weten dat je gelijk hebt, maar het niet voor elkaar krijgen. Als ik een klacht in zou dienen zijn we weken/maanden verder en daar heb ik geen zin in. Dus komend jaar ben ik circa € 600 euro duurder uit aan zorgkosten voor een minderjarig kind die niet functioneert zonder medicatie.

Ik heb geen zin in de strijd.
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @R. Fils ,

Bedankt voor de update weer! Vervelend om te lezen dat je inderdaad de kosten moet maken in 2019 😞. Als we nog iets voor je kunnen betekenen, dan horen we dat natuurlijk graag van je!

Reageer