Beantwoord

Betalingsregeling zorgverzekering

• 3 februari 2021
  • 17 reacties
  • 218 Bekeken

Badge +1

Wij hebben gekozen voor een andere zorgverzekering in december. Nu blijkt dat wij de betalingsregeling die wij hadden bij de oude zorgverzekering in een keer moeten afbetalen. Hebben meer mensen hier last van? En belangrijker, mag een zorgverzekering het totale bedrag aan zorgkosten in een keer opeisen?

icon

Beste antwoord door Mazzel 3 februari 2021, 16:03

@MazzelIk zie een betalingsregeling niet als een betalingsachterstand. Maar misschien de zorgverzekeraar wel? De zorgverzekering is overigens door ons zonder bezwaar van de verzekeraar opgezegd (we zitten dit jaar bij een andere verzekeraar), ook daardoor lijkt me deze link niet het antwoord op mijn vraag. Of ziet u dat anders?

Je hebt een nog openstaande schuld aan de oude zorgverzekeraar, ook als je je netjes aan de betalingsregeling houdt. Die schuld zul je dus in 1x moeten betalen als je daar weg wilt. 

Ik denk dat dit ook in de algemene voorwaarden staat, dat kun je zelf even nakijken. 

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Zo raar vindt ik het niet dat een verzekeraar een schuld afbetaald wil hebben als je geen klant meer wil zijn . Zal ongetwijfeld wel ergens in de kleine lettertjes staan . En wie een verbintenis aangaat , is hiermee akkoord gegaan . 

Badge +1

Ik ken mensen met een betalingsregeling bij een energiemaatschappij, ook nadat ze zijn overgestapt. Het probleem bij het direct opeisen van een verschuldigde som is dat het overstappen moeilijker maakt. En dat lijkt me niet de bedoeling.

Reputatie 4
Badge +3

Ik weet zeker dat dit een normale gang van zaken is bij zorgverzekeraars. U bent waarschijnlijk in 1e instantie al een betaling niet nagekomen daarop spreekt u een regeling af.

Voorwaarde lijkt me logisch dat u dan ook klant blijft gedurende de regeling. Want als u geen klant be r hoeven zij niets voor u te regelen/doen.

Als u  geen klant meer wenst te zijn hoeft de verzekering de overeenkomst qua betalingsregeling niet meer te accepteren en mag zij de restschuld ineens opeisen.

U wil en kan moreel toch niet weggaan bij de een met een schuld en vervolgens een andere partij nemen.

Badge +1

@JMA Nee, beide zijn foute aannames. Er is geen betalingsachterstand en geen gemiste termijnbetaling. En er is niet de intentie om de schuld niet af te betalen. Voor de betaling van een grote rekening hebben wij termijnbetalingen afgesproken, die we keurig nakomen. Ook als we bij een andere zorgverzekeraar zitten. Ik vind dat het direct opeisen van een grote factuur een extra drempel opwerpt om te kiezen voor een andere zorgverzekeraar. En het lijkt me dat je juist drempels moet wegnemen. Dat is alles.

Reputatie 6
Badge +4

En belangrijker, mag een zorgverzekering het totale bedrag aan zorgkosten in een keer opeisen?

Ja dat mag en naar mijn mening volkomen begrijpelijk. Hoe dat bij een energieleverancier geregeld is, is natuurlijk niet relevant. 

Dit staat erover op rijksoverheid.nl

Zorgverzekering niet op te zeggen bij betalingsachterstand premie

Bent u achter met betalen van de premie voor de zorgverzekering? Dan kunt u uw zorgverzekering niet opzeggen. Daardoor is overstappen naar een andere verzekeraar niet mogelijk. U kunt uw schuld dus niet ontlopen.

Dit geldt niet voor een betalingsachterstand van het eigen risico. U kunt de zorgverzekering dus wel opzeggen als u nog (een deel van) uw eigen risico moet betalen. Dat eigen risico moet u dus wel betalen als u de zorgverzekering opzegt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-de-premie-van-mijn-zorgverzekering-niet-betaal#:~:text=Daardoor%20is%20overstappen%20naar%20een,uw%20eigen%20risico%20moet%20betalen.

Badge +1

@Mazzel Ik zie een betalingsregeling niet als een betalingsachterstand. Maar misschien de zorgverzekeraar wel? De zorgverzekering is overigens door ons zonder bezwaar van de verzekeraar opgezegd (we zitten dit jaar bij een andere verzekeraar), ook daardoor lijkt me deze link niet het antwoord op mijn vraag. Of ziet u dat anders?

Badge +1

Even voor de goede orde, misschien heb ik de vraag niet helder gesteld; er is geen sprake van een betalingsachterstand. Een hoge rekening van 2020 betalen wij in termijnen. Die termijnen strekken zich uit over de eerste vijf maanden van 2021. Wij houden ons keurig aan de afspraken. Nu trekt de zorgverzekeraar die betalingsregeling in, omdat wij zijn overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Dat betekent dat wij de laatste vijf termijnen in een keer moeten betalen. Voor ons niet echt een heel groot probleem, het kan juridisch wel kloppen en het is ook mogelijk dat dit in de kleine lettertjes staat. De vraag is alleen, is dit wenselijk als je het overstappen zo eenvoudig mogelijk wil maken voor mensen? Ik vind van niet. Er moeten meer mensen zijn die mee te maken krijgen lijkt me.

Reputatie 5
Badge +4

... is dit wenselijk als je het overstappen zo eenvoudig mogelijk wil maken ...

Dit is denk ik de kern van de zaak, eenvoudig maken voor wie, de klant heeft heel andere belangen als de verzekeraar. Waarom zou de de verzekeraar het zo gemakkelijk mogelijk moeten maken?

Badge +1

@pckrulllenbol Je hebt helemaal gelijk, het is niet in het belang van een verzekeraar. Maar ik stel de vraag op het forum van de Consumentenbond, niet op dat van een verzekeraar. Ik hoop dat de CB dit meeneemt in hun overstapadvies voor oktober/november 2021. Want ik denk dat veel gezinnen hierdoor in de problemen komen. Wenselijker zou het natuurlijk zijn als verzekeraars op dit punt coulanter zijn voor hun ex-klanten. Want ex-klanten kunnen ook weer klanten worden.

Reputatie 6
Badge +4

@MazzelIk zie een betalingsregeling niet als een betalingsachterstand. Maar misschien de zorgverzekeraar wel? De zorgverzekering is overigens door ons zonder bezwaar van de verzekeraar opgezegd (we zitten dit jaar bij een andere verzekeraar), ook daardoor lijkt me deze link niet het antwoord op mijn vraag. Of ziet u dat anders?

Je hebt een nog openstaande schuld aan de oude zorgverzekeraar, ook als je je netjes aan de betalingsregeling houdt. Die schuld zul je dus in 1x moeten betalen als je daar weg wilt. 

Ik denk dat dit ook in de algemene voorwaarden staat, dat kun je zelf even nakijken. 

Reputatie 4
Badge +3

@pckrulllenbolJe hebt helemaal gelijk, het is niet in het belang van een verzekeraar. Maar ik stel de vraag op het forum van de Consumentenbond, niet op dat van een verzekeraar. Ik hoop dat de CB dit meeneemt in hun overstapadvies voor oktober/november 2021. Want ik denk dat veel gezinnen hierdoor in de problemen komen. Wenselijker zou het natuurlijk zijn als verzekeraars op dit punt coulanter zijn voor hun ex-klanten. Want ex-klanten kunnen ook weer klanten worden.

Waarom je best doen voor iemand die je gaat verlaten? En waarom is het naar uw mening een belemmering bij het overstappen. U geeft aan dat betaling geen probleem is, dan is er toch geen probleem.

Badge +1

@JMA Waarom je best doen voor iemand die overstapt is gedacht vanuit het bedrijf/de organisatie. De CB is er nou juist om te denken vanuit de consument en de belangen van consumenten te behartigen. En het lijkt me logisch dat als je een grote som in een keer moet betalen als je wilt overstappen, dat dat voor sommige mensen een belemmering is om die overstap te maken. Terwijl die drempel lager is als je de rekening gewoon in termijnen kunt blijven afbetalen. En dat is waar de CB zich jarenlang hard voor heeft gemaakt. Zo gemakkelijk mogelijk overstappen, niet alleen bij zorgverzekeraars, ook bij energiemaatschappijen, providers, mobiele telefonie-aanbieders. Mensen die zo'n grote som geld niet hebben liggen, komen dan in januari voor verrassingen te staan. Geen idee hoe groot die groep is. Geen idee hoe vaak dit voorkomt. Het lijkt me iets om uit te zoeken en iets wat de CB in haar advies moet meegeven aan mensen in oktober/november 2021. Overstappen van zorgverzekeraar kan geld schelen. Maar pas op, als je nog een rekening aan het afbetalen bent bij de oude, kan deze de afbetaling in termijnen stopzetten en dit geld in een keer opeisen. Zoiets.

En dat zorgverzekeraars dit in hun voorwaarden opnemen, dat lijkt me ook logisch. Alleen is dat geen garantie dat zo'n voorwaarde ook rechtsgeldig is. Bedrijven verzinnen van alles bij elkaar voor hun, vaak eenzijdige, voorwaarden. En ten slotte, ook al is het rechtsgeldig, regels en wetten kun je aan (laten) passen als ze onvoordelig/nadelig zijn voor consumenten. Ook dat is de taak van de CB.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb de discussie nog eens nagelezen. Er zijn in feite, zoals vaak bij discussies twee standpunten. Dat van u en dat van de verzekering.  Beiden kan ik begrijpen. En in feite doet u dat zelf ook.  Het verzekerings standpunt is duidelijk. Zij hebben nu u er bent weggegaan geen enkele behoefte meer met u mee te denken, u nog verder te helpen enz. ...….. en het best wel zo geregeld hebben dat ze rechtens nu het hele nog openstaande bedrag mogen terugeisen. U vindt , op z'n minst zo denk ik, het gedrag niet netjes van de verzekeraar, maar helaas werkt het in het algemeen zo.  Echter lees ik ook telkens dat u enige steun verwacht van de consumentenbond, namelijk (uw mening) zijnde een consument in deze kwestie. U stelt dat het zelfs de taak is van de CB. Ik denk dat daar ook regels voor zijn, heeft u hen zelf al benaderd, bent u lid enz.   Ik ben benieuwd hoe de CB erover denkt en of ze al contact met u hebben gehad. Het forum is er om u te helpen, te adviseren e.d. maar bij verdere c.q. meerdere stappen houdt het op. Raadpleeg dan de CB of een Rechtsbijstand verzekering.

Reputatie 4
Badge +3

Er lopen hier 2 zaken. Een persoonlijke en een principiële. Het persoonlijke is niet zo'n probleem. Dat betaalt de topic starter. Heeft hij geen probleem mee. De laatste termijn zou mei 2021 zijn. Waarom hij dat wel een betalingsregeling heeft is mij verder een raadsel.

Het tweede is het principiële probleem voor anderen die het toevallig niet vlot kunnen betalen.

Badge +1

@L.J.F. de Ruiter Bedankt voor uw reactie. Klopt er zijn altijd twee kanten. Maar ik ga ervan uit dat de medewerkers van de CB meelezen op dit forum om te kijken wat er leeft onder consumenten en om ideeën op te doen voor artikelen en onderzoeken. Het is in elk geval het forum op de website van de CB. Dus ik hoop niet dat dit twee totaal gescheiden platformen zijn. Om antwoord te geven op uw vraag, zeker ik ben lid. Alleen vind ik niet dat dit voor mij zwaar genoeg weegt om een jurist van de CB in te schakelen. Mijn post was meer een vraag hoe dit juridisch zit en een waarschuwing aan andere CB-leden voor deze verrassing.

Badge +1

@basic Dat kan ik uitleggen. Een hoge zorgrekening voor de feestdagen zagen wij niet zitten. Dus vroegen wij om in termijnen te betalen. Het restant voor 2021 betalen is geen probleem. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Dus uw analyse van de discussie is scherp en juist.

Reputatie 7
Badge +6

Jazeker leest de CB mee , @B. Lange  . Als uit een topic en de reacties conclusies getrokken worden , dat er iets mee gedaan moet worden zullen ze dat ook doen . Betekent niet dat alle door de meerderheid van de leden gewenste veranderingen gaan lukken . Met een klein beetje mogen we al blij zijn . Bedrijven , overheid en instellingen hebben meestal heel andere belangen en doelstellingen . Daar is lastig tegenop te boksen .

Reageer