Consumentenbond.nl

Collectieve korting zorgverzekering een wirwar

Badge +1
Met het jaarlijks opnieuw bekijken of mijn polis nog wel up to date is ontdek ik al jaren dat er grote verschillen zitten in de collectiviteitskortingen die verzekeraars aanbieden.
Zo is er momenteel een radiospot ". . . met meer dan 1 miljoen leden . . . korting op je zorgverzekering".
Maar ga ik naar deze 'grote' partij toe dan blijkt de korting niet zo hoog te zijn dan elders.
Ik heb zelfs een andere partij gevonden die kortingen geeft tot 17% bij dezelfde zorgverzekeraar maar veel minder achterban heeft. Nu zal niet iedereen van de achterban zich verzekeren bij een zelfde zorgaanbieder maar procentueel zijn de verschillen lijkt mij vergelijkbaar.
Hoe kan het dat de ene 'partij' een hogere korting weet te bedingen bij dezelfde zorgverzekeraar met minder achterban? Beter onderhandeld?

2 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Goedemorgen @van Spa,en dank voor je melding. Voor de vindbaarheid daarvan heb ik je bericht verplaatst naar Advies Zorgverzekeringen.

Groeten,
Wendy
De maximale korting die een verzekeraar wettelijk op de basisverzekering mag geven is 10%. (Daarboven op mogen de kortingen komen ivm jaarbetaling.)Omdat de basisverzekering de duurste verzekering is, telt deze het meeste aan. Dus laat u niet misleiden met kortingen van 15 % of meer ( voor de aanvullende verzekeringen).

De collectiviteitskortingen zijn eenvoudigweg het resultaat van onderhandelingen tussen de 2 partijen. Als een bepaalde partij goed onderhandelt en weinig claims heeft, kan de korting uiteraard hoger zijn. De verzekeraar is daar helemaal vrij in. De verzekeraar mag zelfs gratis aanvullende verzekeringenaanbieden!

Een minimale korting van 5% op de basisverzekering is normaal. Sommige zorgverzekeraars geven ook zelf " collectieve" korting. Het gaat er om wat u onder de streep betaalt en voor welk product.

Bij een premieberekeng van Zilveren Kruis kun je de collectieve naam opgeven. Als je dat even uitprobeert, door een paar letters van een naam in te geven, bijvoorbeeld ' stichting', ' vereniging', ' shell', dan ziet u de verschillen.
Is u een website bekend met een overzicht van de ( min of niet-werkgevers collectieven? Ik dacht dat die vorige jaren bestond. Bijvoorbeeld Anbo, fnv, eigenhuis, natuur collectief, verzekerings-tussenpersonen.

Reageer