Consumentenbond.nl

Contracten zorgverzekeringen

• 19 november 2018
  • 13 reacties
  • 1031 Bekeken

Badge +2
Hallo, ik ben nu een poosje aan het vergelijken of er een andere zorgverzekering te vinden is, maar ik moet zeggen, dat valt nog steeds niet mee. Na een poosje zoeken zie je door de bomen het bos niet meer. Er is dus nog steeds niet veel veranderd.
Bovendien kom ik er bij het zoeken achter, dat er nog steeds het e.e.a. aan contracten tussen zorgverzekeraars en zorgverleners niet gesloten is en ze daar nog mee bezig zijn.
Hoe kan dit nu?????? Zo kan je toch niet kiezen??????
Je moet dus uitkijken als je wilt overstappen, want voor hetzelfde geld stap je dus over naar aan verzekeraar die geen contract heeft met bv het ziekenhuis waar je al voor een behandeling bezig bent of waar je het liefste heen wilt. Ook kan het zo zijn dat je dus ineens niet meer er heen kunt omdat het contract niet is gesloten met de verzekeraar die je al hebt.
Dit had toch allang rond moeten zijn lijkt mij.
Bovendien is er ook nog veel verschil tussen de pakketten als je wel of geen collectief hebt. Vind je een voor jou mooi pakket, dan geld er geen collectief en dus geen extra korting en wil je wel gebruik maken van een collectief dan ben je veel duurder uit met je pakket, omdat ineens dat mooie goedkopere aanbod daar niet onder blijkt te vallen.
Het is dus nog steeds heel wazig.

13 reacties

Ja, ik ben het met u eens: het is erg moeilijk om alles te doorzien.
Ik vond dat het met de contracten met zorgverleners wel meevalt. Vorig jaar was de situatie slechter.

Bij een normale verzekering ( dus geen Budget met beperkte ziekenhuis-keuze) zijn eigenlijk altijd alle ziekenhuizen gecontracteerd. Mocht een bepaald ziekenhuis niet gecontracteerd worden, dan heb je het recht om je verzekering op te zeggen, ook na 1 januari.
Goedkope online polissen bieden meestal geen collectiviteitskorting aan ( als u dat bedoelt). Vaak zijn ze toch nog steeds goedkoper dan de normale variant mèt collectiviteitskorting.
Als je verwacht fysiotherapie of verloskundige zorg of iets dergelijks. nodig te hebben, is het ook handig om deze contracten bij de zorgverzekeraar te controleren.
Verder is het verstandig om te controleren of de zorgverzekeraar met het ziekenhuis een "omzetplafond" heeft afgesproken. Bij Zilveren Kruis is dat te controleren door met de muis over het blauwe vinkje in het resultaat van de zorgzoeker te bewegen. Want als dat het geval is, kan het ziekenhuis gedurende het jaar verwijderd worden uit de lijst met gecontracteerde ziekenhuizen. Niet alle zorgverzekeraars werken met omzetplafonds.
Reputatie 3
Badge +6
Wij zijn het met je eens. Het feit dat het contracteerproces nog niet is afgerond, maakt het erg lastig om op dit moment de best passende zorgverzekering te kiezen. Op onze pagina 'Contracten met zorgverleners' houden we bij hoe ver de grote 4 zorgverzekeraars zijn met het contracteren van ziekenhuizen. We informeren je op die pagina ook over hoe je als consument om kan gaan met niet-tijdige contractering. Goed om te weten: In onze Zorgvergelijker heb je de mogelijkheid om aan te geven bij welke zorgverleners je terecht wil kunnen. In de resultatenlijst kun je vervolgens zien welke zorgverzekeraars een contract hebben met de geselecteerde zorgverleners.
Met veel moeite is het gelukt om de Zorgvergelijker te gebruiken om de contracteringen per ziekenhuis te bekijken voor verschillende zorgverzekeraars. Opvallend: VGZ nog bijna niets gecontracteerd en Menzis heeft al 100% gecontracteerd. Het is een heel mooie optie die dieper in de Zorgvergelijker ligt verborgen.
Roerend eens met deze klacht over verzekeraars die niet duidelijk zijn over welke contracten ze hebben.
Ik vind dat de Consumentenbond hier veel duidelijker op zou moeten reageren. Als ik in de Nieuwsbrief van jullie lees lijkt het net alsof dit normaal is:
" Contract met zorgverlener?
Check bij het kiezen van een zorgverzekeraar of deze een contract heeft met de zorgverlener van je keuze. Zo weet je zeker of je behandeling vergoed wordt. De eerste contracten zijn getekend. Lees verder voor een tussenstand."
Ik zou willen dat de Consumentenbond ervoor pleit dat als er geen duidelijkheid bestaat over een contract op het moment dat je kiest, je er als verzekerde de zekerheid hebt dat de vergoedingen gelijk zijn aan die in het voorafgaande jaar.
Dus dat de verzekeraars verplicht zijn die vergoedingen te hanteren aan alle verzekerden die gekozen hebben voordat er duidelijkheid was.
Het is toch afschuwelijk als je in januari nog eens te horen krijgt dat je voorkeurszorgverlener geen contract meer heeft gekregen en je daarom alsnog een andere verzekeraar mag (moet!) kiezen?
.......
Het is toch afschuwelijk als je in januari nog eens te horen krijgt dat je voorkeurszorgverlener geen contract meer heeft gekregen en je daarom alsnog een andere verzekeraar mag (moet!) kiezen?

Maar in januari kun je niet meer opzeggen. Een ongecontracteerde zorgverlener schijnt geen geldige reden te zijn om de verzekering op te mogen zeggen. ( persoonlijk vind ik van wèl).
Klopt helemaal lara100, je moet uiterlijk 31 december opzeggen. Maar je kan wel in januari nog een keuze maken voor een andere verzekeraar die je dan m.i.v. 1 januari moet accepteren.
Dat begrijp ik tenminste van de tekst op deze pagina van de Consumentenbond:

https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/cruciale-vragen-over-contracten-met-zorgverleners
BESTE STRATEGIE IS DUS ELK JAAR:
  1. Huidige verzekering opzeggen ( omstreeks 15 december) ( let op de bevestiging van de oude verzekeraar).
  2. Nieuwe verzekering afsluiten ca. 20 januari.
VOORDEEL van deze methode ( zelf opzeggen en in januari afsluiten):
  • je hebt meer tijd om na te denken
  • er is in januari meer duidelijkheid over de contracten
  • je kunt de beslissing over het vrijwillig eigen risico naar later verschuiven, waardoor je financieel voordeel kan hebben.
PS ik wil reageren op het pleidooi van @Zorg_Han , namelijk "Ik zou willen dat de Consumentenbond ervoor pleit dat als er geen duidelijkheid bestaat over een contract op het moment dat je kiest, je er als verzekerde de zekerheid hebt dat de vergoedingen gelijk zijn aan die in het voorafgaande jaar. ". Hierop aansluitend komt het ook voor dat de polisvoorwaarden nog niet compleet zijn. Vorig jaar had DSW het farmaceutische regelement 2018 nog niet gepubliceerd ten tijde dat ik de verzekering afsloot. Ik heb toen gevraagd of voor mij de oude polisvoorwaarden zouden gelden, als het nieuwe reglement een verslechtering zou opleveren. Dit voorstel werd direct en beslist afgewezen door DSW. Toch denk ik dat ik bij de SKGZ gelijk zou hebben gekregen.
Reputatie 7
Badge +5
"BESTE STRATEGIE IS DUS ELK JAAR: Huidige verzekering opzeggen"

Behalve als je flink wat zorg nodig hebt en daarvoor regelmatig je uitgebreide aanvullende verzekering gebruikt.
Nieuwe aanvullende verzekeringen hebben vaak de melding erbij: Let op, geen directe acceptatie

Heb je dan opgezegd en wordt je niet geaccepteerd voor de aanvullende verzekering, dan heb je alleen de basisverzekering.
@lara100
Eens met je aanvulling, ik wist niet dat er zoiets bestond als een "farmaceutisch reglement" bestaat.
Dus in zijn algemeenheid zou het zo moeten zijn:

"Als er op het moment dat je kiest geen volledige duidelijkheid bestaat over contracten met zorgverleners of welke ander aspect verbonden aan je polis dan ook , zou het zo moeten zijn dat je als verzekerde de zekerheid hebt dat voor al het ontbrekende de vergoedingen en voorwaarden gelden als die in het voorafgaande jaar ".

Een jurist kan dit vast veel mooier zeggen, maar ik neem aan dat dit zo duidelijk genoeg is.
Ik hoop dat de Consumentenbond dit krachtig gaat bepleiten.
"BESTE STRATEGIE IS DUS ELK JAAR: Huidige verzekering opzeggen"

Behalve als je flink wat zorg nodig hebt en daarvoor regelmatig je uitgebreide aanvullende verzekering gebruikt.
Nieuwe aanvullende verzekeringen hebben vaak de melding erbij: Let op, geen directe acceptatie

Heb je dan opgezegd en wordt je niet geaccepteerd voor de aanvullende verzekering, dan heb je alleen de basisverzekering.

Je hebt gelijk, dit geldt alleen als je geen of alleen kleine av's hebt.
Reputatie 2
Badge +2
ik heb zoooo geen zin om weer de vergelijking aan te gaan.

Tot vorig jaar wel, toen was het een sport, toen deed ik het ook (vooral) voor mijn kinderen die toen nog studeerden.
Alle oude excel bestanden heb ik nog, met prijzen en opties, wat is het in de loop der jaren flink duurder geworden zeg. En steeds verder uitgekleed.

Mijn jongste heeft de afgelopen 5 jaren trouwens gewoon winst gemaakt op haar zorgverzekering; ze nam het hoogste eigen risico, koos het meest kale pakket bij de aller- aller- goedkoopste verzekering en betaalde dan alles in 1x voor het hele jaar (2-3% extra korting).

Met wel recht op zorgtoeslag had ze omgerekend 20-25 euro winst per maand in de eerste 2 jaren tot ca 15,- per maand in het laatste jaar, dus al die jaren heeft ze meer toeslag gekregen dan premie betaald.

Daar heeft ze al bij al zo'n 1200 aan overgehouden. Eigenlijk heel vreemd dat dit kon.

In het jaar daaraan vooraf (dus 6 jaar geleden) had ze 100% vaccinatievergoedingen & vele malariapillen (zonder maximum ivm reis naar Afrika, gewoon alles vergoed, die pillen kostten 3,50 per dag) voor 3 euro premie per maand en 200,- tandartskosten vergoeding (voor 2,50 premie per maand) waarbij ze in juli in die aanvullende modules kon instromen. Toen kon je nog voor bijna niks gedurende het lopende jaar een losse aanvullende verzekering bij FBTO afsluiten terwijl je elders verzekerd was en voor jongeren was er dan ook nog extra korting erop.

Aan die gunstige voorwaarden zijn al lang een einde gemaakt door FBTO (je kunt ze niet meer starten gedurende het hele jaar en er zijn nu soms wachttijden + de premies liggen veel hoger), maar je los aanvullend verzekeren bij een andere verzekering dan waar je de basisverzekering hebt kan- volgens mij- nog steeds en is misschien het onderzoeken waard (al heb ik er nu zelf even geen zin in).

Zelf neem ik wel altijd het hoogste eigen risico, betaal de premie voor 1 jaar tegelijk en qua aanvullend pakket alleen tandartskosten tot 500 ivm parodontologische controles/behandeling.

Toen ik het nog een leuke sport vond heb ik een keer wat terugverdiend met het volgende: ik moest een paar kronen en een brug, toen heb ik me expres NIET aanvullend tandarts verzekerd en de rekening al helemaal betaald in december (terwijl de behandelingen nog doorliepen in het nieuwe jaar) zodat ik aftrek zorgkosten had bij de belastingaangifte. Toen was het het laatste jaar dat je een bril als kosten kon opvoeren, die zat er toen ook bij. Goede oude tijden 😉
Ik vond het ook een sport, maar ik heb nu het gevoel dat ik minder keus heb. Veel verzekeraars vallen bij voorbaat al af: CZ en afgeleiden NN en Ohra vanwege de onleesbaarheid polisvoorwaarden, ONVZ/PNO ivm de onleesbare, extreem moderne polisvoorwaarden waarbij basis en aanvullende door elkaar lopen en vanwege de non-informatie in de Mijnomgeving, Achmea vanwege de farmaceutische voorwaarden en ..... dan blijft er bijna niets over.
Ik zit in dubio over het eigen risico: ik had het afgelopen jaar ziekenhuiskosten en ben dus niet helemaal gezond. Ik weet van mezelf dat als ik een extra hoog eigen risico neem, ik de zorg zal gaan mijden. En dat is misschien niet verstandig.
En verder: als je wat ouder bent, is er meer kans dat je plotseling , gedurende een verzekeringsjaar, iets gaat mankeren. Het zou dan toch wel heel vervelend zijn, als je niet goed verzekerd bent. Dus misschien toch wat meer betalen en bij ONVZ met de dure Optifit blijven, ondanks de bezwaren tegen de polisvoorwaarden en de MIJNomgeving? Ik heb nog geen beslissing kunnen nemen.
Reputatie 2
Badge +2
Ik gok nog een keer op hoogste eigen risico. dat gaat meestal goed. Een keer had ik een longontsteking. ze wilden me opnemen dat heb ik geweigerd. Niet vanwege de kosten maar omdat ik me niet veilig voel in ziekenhuizen. Het wemelt van de ziekenhuisinfecties en (voor ons onzichtbare maar wel gevaarlijke) hygieneproblemen. En er is overbehandeling en overdiagnostiek. Ik ben toen wel bij de longarts geweest, paar thorax foto's en lab onderzoek en medicijnen. Hierdoor was mijn eigen risico behoorlijk, maar nog niet aan de max.

Al bij al kon dit uit omdat ik al jaren het hoogste risico heb.

Ik verzeker me sowieso minimaal; auto snel naar alleen WA, geen overlijdensrisico, geen inboedel-, geen reis- en annuleringsverzekeringen. Ik gun ze gewoon mjn geld niet 😉 ze zijn uiteindelijk uit op winst.

wat ik al niet uitgespaard heb hiermee...:-), denk dat het bij mij goed uitpakt.

Het zal wel een keer omslaan met de ziektekosten, ik ben nu bijna 60. Nog kerngezond, maar de meeste zorgkosten komen nog. Boven de 60-70 gaat het vaak lopen.

In jouw positie (niet helemaal gezond) is het idd net even anders

Reageer