Consumentenbond.nl
Beantwoord

Dure ingreep gebit

Volgend jaar moet ik een ingreep laten doen op men gebit die mij een hele hoop geld zal kosten. Nu vroeg ik me af hoe ik me hier nu al best voor kan indekken. Momenteel ben ik bij CZ en heb ik een natura select en aanvullende 'jongeren'verzekering. Ik heb ook een collectiviteitkorting van de werkgever bij CZ ik ben niet zeker van het percentage maar de verzekering nu kost me 122,99 euro.
Ik heb even gekeken maar CZ bied geen hogere vergoedingen aan voor tand en mondhygiene. Alvast bedankt voor jullie hulp.
icon

Beste antwoord door lara100 29 november 2018, 14:45

Het hangt af van het bedrag dat u " een hoop geld " noemt. Vermoedelijk heeft u nu al een verzekering die tot maximaal €450 dekt ( de aanvullend jongeren verzekering inclusief tandarts). Zie de bijlage. Bij de meeste andere zorgverzekeraars kost het verzekeren van €500 tandartskosten ca. €27 per maand. Dus u zit nu heel voordelig. U kunt bij geen enkele zorgverzekeraar hoger dan €1000 verzekeren zonder acceptatieprocedure. Deze kunt u niet afsluiten, omdat u zeker geweigerd zal worden op basis van de te verwachten kosten. €750 met 75% kan wel bij enige zorgverzekeraars zonder acceptatieprocedure, maar de kosten zijn soms zeer hoog. Bijvoorbeeld FBTO €41. De totale premie komt daarmee op €151 per maand, €28 duurder dan uw huidige verzekering. Dit is per jaar 12x€28=€336. Dus u moet €336 meer betalen voor €750-€450 =€300 extra vergoeding! Dus dat niet doen! Bij Menzis is de Tandverzorgd750 zonder acceptatieprocedure, maar er geldt een wachttijd van een jaar voor kronen, bruggen en implantaten. Ook zult u door het switchen de collectiviteitskorting verliezen. Het zoeken ( via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond) is een moeilijk proces. De Zorgvergelijker is wel gemakkelijker dan vergelijkingstools van sommige andere websites. Kijkt u, specifiek voor de tandartsverzekering, ook op de website vergelijkmondzorg.nl. Daar zijn lijsten te vinden van aanbevolen zorgverzekeringen bij specifieke behoeftes voor een tandartsbehandeling.
Conclusie: als u alleen vullingen nodig heeft zijn er wel opties ( ook DSW bijvoorbeeld). Als het om kronen gaat, dan kunt u zich hier niet meer voor verzekeren, als u de verzekering in 2019 al nodig heeft.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +6
Beste B. Vranckx,

Via onze Zorgvergelijker kun je je wensen voor een zorgverzekering opgeven. In de vierde tegel 'Aanvullende dekking' kun je aangeven voor welk bedrag en tegen welk vergoedingspercentage je verzekerd wil zijn voor tandartskosten. Vervolgens verschijnen in de resultatenlijst de best passende polissen op basis van de door jou opgegeven wensen.

Veel succes met vergelijken!
Reputatie 7
Badge +5
Bij een aantal aanvullende verzekeringen staat na klikken op Bekijk verzekering: Let op, geen directe acceptatie

Als je dan je aanvullende tandarts dekking verlaagd, dan zijn er wel verzekeringen die aanvullend tandarts dekken zonder: Let op, geen directe acceptatie

Let ook op de tekst in dit scherm:

Reputatie 3
Badge +6
Dat klopt. Ook kun je ervoor kiezen om op de resultatenpagina aan de linkerkant het vakje 'Toon alleen polissen met directe acceptatie' aan te vinken. Zo kun je tóch de gewenste dekking selecteren én ben je er zeker van dat je bij de getoonde zorgverzekeringen direct geaccepteerd wordt.
Het hangt af van het bedrag dat u " een hoop geld " noemt. Vermoedelijk heeft u nu al een verzekering die tot maximaal €450 dekt ( de aanvullend jongeren verzekering inclusief tandarts). Zie de bijlage. Bij de meeste andere zorgverzekeraars kost het verzekeren van €500 tandartskosten ca. €27 per maand. Dus u zit nu heel voordelig. U kunt bij geen enkele zorgverzekeraar hoger dan €1000 verzekeren zonder acceptatieprocedure. Deze kunt u niet afsluiten, omdat u zeker geweigerd zal worden op basis van de te verwachten kosten. €750 met 75% kan wel bij enige zorgverzekeraars zonder acceptatieprocedure, maar de kosten zijn soms zeer hoog. Bijvoorbeeld FBTO €41. De totale premie komt daarmee op €151 per maand, €28 duurder dan uw huidige verzekering. Dit is per jaar 12x€28=€336. Dus u moet €336 meer betalen voor €750-€450 =€300 extra vergoeding! Dus dat niet doen! Bij Menzis is de Tandverzorgd750 zonder acceptatieprocedure, maar er geldt een wachttijd van een jaar voor kronen, bruggen en implantaten. Ook zult u door het switchen de collectiviteitskorting verliezen. Het zoeken ( via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond) is een moeilijk proces. De Zorgvergelijker is wel gemakkelijker dan vergelijkingstools van sommige andere websites. Kijkt u, specifiek voor de tandartsverzekering, ook op de website vergelijkmondzorg.nl. Daar zijn lijsten te vinden van aanbevolen zorgverzekeringen bij specifieke behoeftes voor een tandartsbehandeling.
Conclusie: als u alleen vullingen nodig heeft zijn er wel opties ( ook DSW bijvoorbeeld). Als het om kronen gaat, dan kunt u zich hier niet meer voor verzekeren, als u de verzekering in 2019 al nodig heeft.
En nog een tip: als u normaliter geen overige medische kosten hebt hoger dan ca. €500, kies dan voor een vrijwillig eigen risico van €500. Daarvoor krijgt u ca. €20 ( verschilt per verzekeraar, dus pas op!) per maand korting op de basisverzekering. Daar kunt u dan misschien de hoge tandartskosten mee dekken.
Reputatie 1
Badge +1
als je echt hoge kosten hebt (een brug is al snel 1000 euro) kijk dan ook eens naar aftrekmogelijkheid belastingen. dus niet verzekeren maar wel kunnen aftrekken.

hangt wel af van je drempel etc. dus is niet voor iedereen lucratief, maar ik ken je persoonlijke situatie niet.

https://financieel.infonu.nl/belasting/158412-fiscale-aftrekpost-specifieke-zorgkosten-2019.html#hoe-werkt-die-belastingaftrek-dan-een-rekenvoorbeeld
Reputatie 3
Badge +5
Hi @B. Vranckx , kun je zo een beetje verder? Zou je het antwoord dat jou het beste geholpen heeft kunnen aanvinken als 'Beste Antwoord'? Zo help je anderen ook met het snel vinden van een antwoord. 👍🏼
Reputatie 6
Badge +5
Helaas zie ik dit onderwerp nu pas.

Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van @Akua2 .

Declareer wat je kunt declareren onder de dekking die je nu onder die ziektekostenpolis hebt en regel de rest fiscaal.

En dat kan ik wel weer in zijn geheel gaan uitleggen maar ik verwijs voor het gemak even naar mijn inzendingen onder het volgende onderwerp

Probeer de kosten in zijn geheel te maken in belastingjaar 2019, je hoeft dan bij je belastingaangifte in 2020 (over belastingjaar 2019) maar 1 X over de fiscale drempel heen.

Mocht het een troost zijn, weet dan dat ik zelf 11 implantaten in mijn mond heb met daar bovenop twee gehele gebitsprotheses. En je wilt niet weten wat dat me heeft gekost.

Daar heb ik zelfs een onderwerp over geschreven wat je hier kunt terug vinden.

Succes bij het beslissen!

Reageer