Consumentenbond.nl
Beantwoord

Kind heeft orthodontie nodig

• Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Ben verzekerd bij ONVZ maar zij doen moeilijk over de ortho vakmijn zoon, waar kan ik me dan het beste verzekeren met hem als ik wil overstappen?

Gr emes
icon

Beste antwoord door Fauve CB 20 december 2018, 10:22

Een wachttijd van 1 jaar houdt in dat u eerst een jaar verzekerd moet zijn, voor u aanspraak kunt maken op de vergoeding waar de wachttijd betrekking op heeft. Als u zich nu verzekert bij een polis met een wachttijd van 1 jaar, betaalt u een jaar premie zonder dat u recht heeft op vergoeding van orthodontiekosten. Vanaf 2020 kunt u vervolgens wel vergoeding krijgen.

Bekijk origineel

11 reacties

U kunt kiezen voor VGZ Ruime Keuze (=natura) met tandaanvulling Tand Beter via United Consumers collectief. €129,44 per maand.
zie bijlage. Maximaal €1500 over de gehele looptijd en vanaf 18 jaar nog een keer eenmalig €500.
Reputatie 3
Badge +6
Beste emes,

Ik zou je graag willen uitnodigen om je wensen via onze Zorgvergelijker door te geven. In stap 4 (Aanvullende dekking) kun je via de zoekbalk 'Orthodontie tot 18 jaar' selecteren en de daarbij gewenste dekking kiezen. Je krijgt vervolgens polissen gepresenteerd die aansluiten op je wensen. Goed om rekening mee te houden: soms is er sprake van wachttijd en/of medische selectie. In de Zorgvergelijker kun je ervoor kiezen alleen polissen te zien met directe acceptatie, door in de resultatenlijst aan de linkerkant het vakje 'Toon alleen polissen met directe acceptaptie' aan te vinken. Of er sprake is van een wachttijd (d.w.z. of je een periode verzekerd moet zijn voordat je aanspraak kunt maken op de vergoeding) kun je per polis bekijken via Toon details > Wachttijd.
wat houdt een wachttijd van 1 jaar precies in, mag je pas declaraties indienen een jaar ernaar of mag je pas gaan declareren met facturen van na 1-1-2020??
Reputatie 3
Badge +6
Een wachttijd van 1 jaar houdt in dat u eerst een jaar verzekerd moet zijn, voor u aanspraak kunt maken op de vergoeding waar de wachttijd betrekking op heeft. Als u zich nu verzekert bij een polis met een wachttijd van 1 jaar, betaalt u een jaar premie zonder dat u recht heeft op vergoeding van orthodontiekosten. Vanaf 2020 kunt u vervolgens wel vergoeding krijgen.
Reputatie 6
Badge +4
Een wachttijd van een jaar houdt in dat je mag pas laten behandelen nadat er een wachttijd van een jaar voorbij is.

Ik heb trouwens ook nog een antwoord voor u. Ik zou me gewoon niet (aanvullend) verzekeren voor dat risico. Nadeel is dan dat je de behandeling zelf moet betalen. Voordelen (besparingen) zijn er echter ook:
  • Je bespaart de premie
  • Je bespaart ergernissen waar je nu ook al tegen aan loopt bij ONVZ
  • Je bespaart wachttijden en beperkte dekkingen,
  • De kosten kun je fiscaal aftrekken als je aangifte doet bij de belastingdienst (ook voor kinderen tot 27 jaar).
  • Wel moet je dan eerst over een niet aftrekbare drempel heen
  • Als je drempelinkomen (=totaal inkomen van box 1,2 en 3) niet meer bedraagt dan € 34.404,- (2018) wordt je uiteindelijke aftrekpost verhoogd met 40%. Als je al met AOW bent is die verhoging zelfs 113%.
  • Bij aangifte moet je de vergoedingen eerst in mindering brengen. Daarom kun je beter niet verzekerd zijn want dan heb je ook geen vergoedingen die je eerst in mindering moet brengen.
Ook de Consumentenbond legt dit uit onder de volgende link.

Conclusie: als ik in uw situatie zou verkeren zou ik tandartskosten helemaal niet meeverzekeren en alles nadien fiscaal oplossen.
oke, maar ik heb ook nog een andere zoon die straks ook een beugel krijgt, dat zal zeker nog een jaar duren, dus ook voor hem niet alvast verzekeren??
Reputatie 6
Badge +4
Sorry, @Fauve CB zat ook te antwoorden in precies die 13 minuten dat ik ook aan een antwoord werkte.
emes schreef:

wat houdt een wachttijd van 1 jaar precies in, mag je pas declaraties indienen een jaar ernaar of mag je pas gaan declareren met facturen van na 1-1-2020??

Het antwoord is : facturen van na 1-1-2020. En eigenlijk is zelfs de behandeldatum van belang. Dus je krijgt geen vergoeding voor behandeldatum 10 dec 2019 en factuurdatum 3 januari 2010.

PS ik had natuurlijk ook de Zorgvergelijker van de Consumentenbond gebruikt om tot mijn advies te komen. Het blijkt echter nog veel werk om vervolgens elke verzekering te controleren op een wachttijd. Ten eerste is het niet duidelijk dàt je dat nog moet doen: ik had al geselecteerd op " directe acceptatie", waardoor ik dacht dat er ook geen wachttijd zou zijn. Verder is de vergoeding per verzekering verschillend: de ene heeft maximaal €1000 vergoeding, de andere , zoals VGZ, maximaal €1500. Mijn conclusie is dat de zorgvergelijker helpt bij de eerste selectie, maar dat er daarna nog veel tijd nodig is om de uiteindelijke keuze te maken. Want ook als blijkt dat de VGZ hierbij de goedkoopste is, wil je weten of er voldoende contracten zijn met ziekenhuizen en andere zorgverleners. Dat moet je eigenlijk allemaal controleren voordat je een verzekering kiest.

PS een nadeel van VGZ is dat de MijnOmgeving weinig informatie schijnt te geven over een factuur: daardoor kunnen Eigen-Risico rekeningen onduidelijk zijn.
Reputatie 6
Badge +4
Ik las nog een tip in de Consumentengeldgids die ik zelf wel wist maar vergat te noemen bij mijn voordelen (wanneer je je dus niet tegen deze kosten verzekert).

Als je nou slim bent dan geef je al die kosten in één fiscaal jaar uit (bijvoorbeeld 2019). Je hoeft bij de belastingaangifte in 2020 (over belastingjaar 2019) dan maar 1 X over de drempel heen, hebt meer aftrekbare kosten die onder bepaalde omstandigheden (die ik al meldde) ook nog eens kunnen worden verhoogd met 40%. Je hebt twee kinderen die beugels nodig hebben .............

Leuker kunnen we het niet maken.
Bedankt allemaal, ik vandaag de knoop doorhakken.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @emes, en heb je een keuze kunnen maken? Ben benieuwd wat je gaat doen!

Reageer