Gratis artikel

Verrast door een rekening van je zorgverzekeraar?

  • 24 november 2020
  • 6 reacties
  • 2163 Bekeken
Verrast door een rekening van je zorgverzekeraar?
Reputatie 2
Badge +3

Aan een zorgverzekeraar betaal je premie en soms het eigen risico, maar daarmee ben je er nog niet. Een onverwachte eigen bijdrage, een zorgverlener die toch geen contract blijkt te hebben of ingewikkelde polisvoorwaarden die voor verwarring zorgen, zijn valkuilen waar je liever niet intrapt.

In dit gratis artikel uit de Consumentengids van december 2020 lees je meer over deze valkuilen en hoe je ze kunt voorkomen.

Van onze 11.000 panelleden gaf ruim 1 op de 7 aan wel eens verrast zijn door een rekening van hun zorgverzekeraar. Hoe zit dit bij jou? Deel je ervaring!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Die ervaring hebben wij een paar keer gehad zoals ik al eens in andere topics getikt heb. 

Ik moest een middel van de specialist zelf betalen omdat het ook een zelfzorg middel is.
Ik ging hier niet mee akkoord.
Nu bleek het middel in de 2 codes te hebben, waarmee ze het declareren.
De andere code, geeft in bijzondere gevallen bij chronisch gebruik een volledige vergoeding.
Het was zo ingewikkeld dat de apotheker het niet begreep, de helpdesk van de zorgverzekeraar het niet begreep. Uiteindelijk kwam er een apotheker van de zorgverzekering aan te pas om groen licht te geven.
Die 2e code kende de apotheek in het begin ook niet.

Ik heb vaker met dat bijltje gehakt.
Soms is een medicijn in een andere vorm wel via de verzekering te krijgen.
Een goed hulpmiddel om hier achter te komen is.
https://www.medicijnkosten.nl/
 

Ik heb een bijbetaling meegemaakt bij zorgverzekeraar de Amersfoortse in combinatie met de zelfstandige oogkliniek Zonnestraal ( nu behorende bij Bergmanclinics). De kliniek was ten tijde van het consult gecontracteerd. Ik kreeg een rekening voor het eigen risico van het consult (€90). Enige maanden later moest ik plotseling een klein bedrag bijbetalen , maar de bijbetaling werd niet bij het eigen risico gezet. Met andere woorden: plotseling moest ik bijbetalen, terwijl het een gecontracteerde zorgverlener was. Ook zou de zorgverlener nu opeens niet meer gecontracteerd zijn! 
Ik leer hieruit dat je alles moet vastleggen: belangrijk is in dit geval de gecontracteerdheid. Soms wil een ziekenhuis wel een contract hebben, maar niet voor een bepaalde behandeling. Dus heel goed zelf controleren en liefst ook nog opbellen  en het gesprek opnemen of een schriftelijke bevestiging vragen. Ik weet dat zorgverzekeraars meestal weigeren om schriftelijke bevestigingen te geven, maar van de andere kant wijzen ze via de voorwaarden mondelinge toezeggingen/uitspraken af. Via de chat een duidelijke uitspraak krijgen van de zorgverzekeraar en deze vastleggen is natuurlijk ook goed. 

Prob;lemen door veel te late rekeningen opmaken en sturen door ziekenhuizen  en behandelplanne,enz.

Je kunt dan je bijna of vaak niet meer herinneren wat het was en dan kom je ook niet uit de gebruikte codes. 

JanJen

Wisten jullie, dat een zorgverzekeraar geen eigen risico meer mag innen over het eer-voorgaande jaar? Dus in december 2020 mag. Oh eigen risico van 2019 geïnd worden, in januari 2021 mag dit niet meer. Dit staat in de Zorgwet. 

Er valt ook wel iets positiefs te melden van Zorgverzekeringen, althans mijn Zorgverzekering.

In mijn geval bleek dat mijn pedicure niet meer geregistreerd stond in het betreffende register.

Hierdoor werden mijn declaraties de laatste jaren in eerste instantie geweigerd, maar na navraag over het waarom, alsnog vergoed, tot voor kort, toen uiteindelijk voor die Zorgverzekeraar klip en klaar vast stond dat de betreffende pedicure niet meer gerechtigd was om onder de voorwaarden van die Verzekeraar voor vergoeding in aanmerking te komen.

Desondanks heeft deze Verzekeraar dus tot heden steeds mijn betaalde nota's van genoemde pedicure vergoed, maar is nu na telefonisch overleg, beëindigd.

Trouw klant zijn van een jarenlange relatie heeft kennelijk zin; ik houd het dáár maar op.

Reageer