Beantwoord

Verzekering: Eigen bijdrage

• 20 juli 2021
  • 8 reacties
  • 71 Bekeken

Sinds gisteren ontving ik een rekening eigen bijdrage / eigen risico bij de premie ineen...een fiks bedrag ineens.... Heb ik nog nooit gehad en kan dat niet eens betalen ziekenhuisbezoek en medicatie  daar moet ik elke maand geld voor opzij leggen met mijn bijstands uitkering.

Mag de zorgverzekeraar een nota berekenen met premie eigen risico/bijdrage ineen?

icon

Beste antwoord door Akua2 22 juli 2021, 08:27

Neem inderdaad contact op, tegenwoordig kun je altijd een regeling krijgen en het spreiden over bv 12 maanden. Ze zijn hier soepeler in dan een paar jaar geleden. 

Als je het laat uitkomen op incasso's ben je veel duurder uit!

Tip: mochten ze toch moeilijk doen, meldt je dan aan bij een schuldhulpinstantie, bijvoorbeeld schuldhulpmaatje of iets dergelijks. Zij kunnen meedenken. Bovendien: zodra die meekijkt is er opeens van alles MEER mogelijk bij allerlei instanties,  is mijn ervaring. 

ga dus niet bij de pakken neerzitten, maar kom in actie.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Wij zitten bij VGZ en bij ons is het ook zo. Dat als we in het begin van het jaar wat veel zorgkosten hebben, dan moeten we dat eerst zelf betalen totdat de eigen bijdrage vol is.

Maar we kunnen dan vragen om een spreiding, dat je het bijvoorbeeld in drie maanden betaalt of zo. Ik verwacht dat dat ook bij uw verzekering kan. Wij zetten elke maand €40 per persoon apart voor de zorgkosten/tandarts/fysio. Dus als die rekening komt is het hup overmaken.

Let op. Alleen een betalingsachterstand van de PREMIE van 6 maanden, leidt tot een aanmelding bij het CAK! 
(“Nadat een betalingsachterstand van ter hoogte van ten minste zes maand-premies is ontstaan, melden wij u en de eventueel door u verzekerde persoon of personen van 18 jaar en ouder, aan bij het CAK. Vanaf dat moment zal het CAK de bestuursrechtelijke premie bij u innen.”)

Dus eigenlijk zou je moeten proberen om alleen de premie te betalen ( als je niet in staat bent om alles te betalen). Dat pleit ervoor om de rekening te laten splitsen. Maar de zorgverzekeraar zal hier wellicht niet graag medewerking aan verlenen. 
Om het risico op een aanmelding bij het CAK te vermijden, is het aan te raden om de premie jaarlijks in een keer te betalen. Ik begrijp dat niet iedereen dat kan, maar het is zeker de moeite om te sparen , zodat je begin januari de premie in een keer kan betalen. Een aanmelding bij de CAK is dan niet meer mogelijk! 

Let op. Alleen een betalingsachterstand van de PREMIE van 6 maanden, leidt tot een aanmelding bij het CAK! 
(“Nadat een betalingsachterstand van ter hoogte van ten minste zes maand-premies is ontstaan, melden wij u en de eventueel door u verzekerde persoon of personen van 18 jaar en ouder, aan bij het CAK. Vanaf dat moment zal het CAK de bestuursrechtelijke premie bij u innen.”)

Dus eigenlijk zou je moeten proberen om alleen de premie te betalen ( als je niet in staat bent om alles te betalen). Dat pleit ervoor om de rekening te laten splitsen. Maar de zorgverzekeraar zal hier wellicht niet graag medewerking aan verlenen. 
Om het risico op een aanmelding bij het CAK te vermijden, is het aan te raden om de premie jaarlijks in een keer te betalen. Ik begrijp dat niet iedereen dat kan, maar het is zeker de moeite om te sparen , zodat je begin januari de premie in een keer kan betalen. Een aanmelding bij de CAK is dan niet meer mogelijk! 

Lara100

Ik betaal elke maand premie dus aanmelding CAK is niet van toepassing. Zij zullen de hoge nota wel naar de deurwaarder sturen…. ik kan het in elk geval niet betalen.

Lara100

Ik betaal elke maand premie dus aanmelding CAK is niet van toepassing. Zij zullen de hoge nota wel naar de deurwaarder sturen…. ik kan het in elk geval niet betalen.

Reputatie 3
Badge +3

Lara100

Neem contact op met de zorgverzekeraar en leg uw probleem uit. Vraag of het mogelijk is in termijnen te betalen. Bedenk vooraf wat u bijvoorbeeld per maand zou kunnen betalen totdat de gehele rekening voldaan is.

Reputatie 3
Badge +2

Neem inderdaad contact op, tegenwoordig kun je altijd een regeling krijgen en het spreiden over bv 12 maanden. Ze zijn hier soepeler in dan een paar jaar geleden. 

Als je het laat uitkomen op incasso's ben je veel duurder uit!

Tip: mochten ze toch moeilijk doen, meldt je dan aan bij een schuldhulpinstantie, bijvoorbeeld schuldhulpmaatje of iets dergelijks. Zij kunnen meedenken. Bovendien: zodra die meekijkt is er opeens van alles MEER mogelijk bij allerlei instanties,  is mijn ervaring. 

ga dus niet bij de pakken neerzitten, maar kom in actie.

Reputatie 3
Badge +3

Contact opnemen met de schuldeiser is de eerste stap.

Ik betwijfel wel of ‘je altijd een regeling kunt krijgen’ en iets ‘kunt spreiden over bv. 12 maanden’. De meeste zorgverzekeraars bieden de mogelijkheid om eigen risico vooraf in termijnen te bedragen. Dat iets anders dan een betalingsregeling achteraf, als de rekening binnengekomen is.

Het wordt ook lastiger de verzekeraar mee te krijgen als het bedrag dat betaald moet worden niet alleen het wettelijk eigen risico betreft, maar ook een extra vrijwillig eigen risico (waarvoor dus zelf gekozen is).

Wel gewoon contact opnemen. Vragen staat vrij.

Reageer