Consumentenbond.nl
Sticky

Vraag over je zorgverzekering? Stel hem aan onze experts!

Reputatie 3
Badge +6
Welkom op het forum Advies Zorgverzekeringen!

Alle zorgpremies zijn bekend. Via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond kun je aan de slag met het vergelijken van zorgverzekeringen. Maar omdat elk mens maatwerk verdient, zit ons zorgteam ook voor je klaar.

Tot en met 31 januari kun je op dit forum met elkaar en onze experts in gesprek over de zorgonderwerpen waar je nét iets meer over wil weten. Zo helpen we je de beste keuze te maken voor jouw zorgverzekering in 2019.

Oh, en als je geen vragen hebt maar wel veel weet van zorgverzekeringen, praat dan gerust mee.

Start een topic en stel je vraag!

9 reacties

Reputatie 6
Badge +6
De zorgvergelijker is vandaag live gegaan 🎉.

Vragen over de vergelijker of zorgverzekeringen? We horen het graag van je!

Reputatie 6
Badge +5
Bij de 'Resultaten' tref je alle zorgverzekeraars en volmachten aan die hun gegevens ter beschikking hebben gesteld en zich richten op de algemene consument in Nederland. Dit houdt in dat collectieve verzekeringen niet worden getoond (bijvoorbeeld van werkgevers of banken).

Ook zorgverzekeraars die zich richten op specifieke doelgroepen worden niet getoond. De reden hiervoor is dat een grote groep mensen gebruik kan maken van een korting, waardoor deze mensen een verkeerd advies zouden krijgen.

https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/over-onze-test-en-dienstverlening

Deze verzekeraars worden niet getoond en niet meegenomen in een vergelijking:
  • AZVZ (voor de maritieme sector)
  • IZA (semi-overheid)
  • IZZ (voor zorgmedewerkers)
  • VvAA (voor zorgprofessionals)
  • UMC Zorgverzekering (voor medewerkers Universitaire Medische Centra)
Welke opties ik ook kies, mijn huidige verzekeraar Ditzo komt niet één keer naar voren, hebben jullie Ditzo niet meegenomen in de vergelijking?
Reputatie 6
Badge +5
@T. Visser Ik zie hem wel als ik geen aanvullende dekking kies.
Aanvullende dekkingen zijn sterk gewijzigd in een aantal nieuwe polissen, misschien ook bij Ditzo?

Gevonden, als ik 'volledige keuzevrijheid' aanpas naar 'geen voorkeur' komt Ditzo weer tevoorschijn. Dat was vorig jaar inderdaad anders, vervelende wijziging 😞
Ik zag bij milieudefensie dat zowel De Amersfoortse als Ditzo goed scoren op duurzaamheid en wilde ze dus vergelijken. Maar bij mij kwam ook Ditzo niet te voorschijn als ik kies voor "volledige keuzevrijheid". Maar er staat wel bij beide dat de keuze uit ziekenhuizen volledig is. De regel over zorverleners in de print hierboven, zie ik niet op mijn scherm. Is de keuzevrijheid van Ditzo dan minder dan van De Amersfoortse en hoe zie ik dat dan?
Reputatie 6
Badge +5
Ditzo heeft geen volledige keuzevrijheid, alleen de ziekenhuizen.

Ditzo geeft geen marktconforme vergoeding bij niet gecontracteerde zorgverleners. Dit staat in de polisvoorwaarden. Dit speelt vooral bij zbc's. De vergoedingen staan in een tabel met soms extreem lage vergoedingen ten opzichte van het marktconforme tarief. Veel lager dan de beroemde "75%". Ditzo is dan ook geen restitutieverzekering, maar een combinatiepolis. De Amersfoortse is wel een restitutiepolis.
Reputatie 7
Badge +7
Ook dit jaar zijn de zorgverzekeraars wéér te laat met de contractering van de ziekenhuizen. Dit jaar is het zelfs nog slechter gesteld dan vorig jaar! VGZ had op 26 november pas met 35% van de ziekenhuizen afspraken gemaakt en Zilveren Kruis met 51%. CZ en Menzis lopen ook achter, maar beloven dat verzekerden in 2019 bij elk ziekenhuis terechtkunnen, contract of geen contract. De Consumentenbond roept andere verzekeraars op dit voorbeeld te volgen. Meer lezen? Je vindt het nieuwsbericht hier.

Reageer