Beantwoord

Wat te doen bij (nog) niet gecontracteerde zorg

• 15 december 2020
  • 4 reacties
  • 366 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties

Ik ben aan het kijken of overstappen van zorgverzekering voor mij nuttig is.

Op dit moment ben ik collectief verzekerd bij AON Zorgverzekeringen, die hebben zelf een aantal

pakketten gedefinieerd, en dat wordt dan ondergebracht bij de minst vragende zorgverzekering bij. VGZ of Zilveren Kruis).

DSW heeft ongeveer vergelijkbare voorwaarden maar een lagere premie.

Ik had mijn besluit al ongeveer genomen toen ik een blik wierp op de gecontracteerde zorginstellingen. Vanwege mijn aangeboren handicap kom ik minimaal één keer per jaar, en vaker als nodig is bij revalidatiecentrum de Hoogstraat in Utrecht.

Nu zag ik op DSW dat bij de Hoogstraat stond:  (nog) niet gecontracteerd.

Er op gokken dat DSW nog een contract afsluit ? Ik ben vanwege de mindere klantenservice niet zo tevreden over AON.

icon

Beste antwoord door SandraM 16 december 2020, 13:40

@FdH Goed dat je bent gaan vergelijken. Een collectief is zeker niet altijd de beste keuze. Ik zou er echter niet op gokken dat DSW alsnog een contract afsluit. Je kan verschillende dingen doen. Ten eerste toch op zoek naar een verzekering die het revalidatiecentrum wel al gecontracteerd heeft of je kan nog even afwachten. Als je uiterlijk je polis 31 december opzegt, dan heb je nog t/m 31 januari om een nieuwe af te sluiten. Die gaat dan met terugwerkende kracht per 1/1 in. Ook zou je DSW kunnen bellen in hoeverre hier al meer over bekend is en of het centrum vorig jaar wel was gecontracteerd. Vaak is dat wel een signaal voor komend jaar. 

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Badge +3

@FdH Goed dat je bent gaan vergelijken. Een collectief is zeker niet altijd de beste keuze. Ik zou er echter niet op gokken dat DSW alsnog een contract afsluit. Je kan verschillende dingen doen. Ten eerste toch op zoek naar een verzekering die het revalidatiecentrum wel al gecontracteerd heeft of je kan nog even afwachten. Als je uiterlijk je polis 31 december opzegt, dan heb je nog t/m 31 januari om een nieuwe af te sluiten. Die gaat dan met terugwerkende kracht per 1/1 in. Ook zou je DSW kunnen bellen in hoeverre hier al meer over bekend is en of het centrum vorig jaar wel was gecontracteerd. Vaak is dat wel een signaal voor komend jaar. 

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn diverse, wel of niet commerciële organisaties waar je inlichtingen kan verkrijgen. Daar worden lijsten van zorgverzekeraars gepubliceerd die wel De Hoogstraat hebben gecontracteerd. Kijk bijv. bij

https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/ziekenhuis/de-hoogstraat-revalidatie.

Kijk ook bij Zorgverzekeraars Nederland  ZN. Of Zorgwijzer.nl of Zorgverzekerinsgnet.nl

Diverse zorgverzekeringen geven zelf ook informatie omtrent de Hoogstraat, maar die tip kreeg u al.

Reputatie 5
Badge +4

Nu zag ik op DSW dat bij de Hoogstraat stond:  (nog) niet gecontracteerd.

Er op gokken dat DSW nog een contract afsluit ?

Je zou nog even een dag of 10 kunnen wachten met het nemen van een besluit. Het is tenslotte nog niet het einde van het jaar. Ik zie dat DSW in 2020 wel Hoogstraten had gecontracteerd. Het is te verwachten (maar nog niet 100% zeker) dat ze ook voor 2021 Hoogstraten contracteren.

Zorg er in dat geval voor dat je al een alternatief hebt uitgezocht, zodat je op het laatste moment nog niet van alles moet af speuren.

Dit lijkt me de beste weg. Eerst je eigen verzekering opzeggen. Let goed op de bevestiging. Je moet zowel de basisverzekering als de aanvullende verzekeringen opzeggen. Let dat op. Doe dat nu al, want soms lukt het niet meer op 31 december door een storing ivm overbelasting. Dan kun je rustig afwachten en zodra DSW de Hoogstraat als gecontracteerd meldt, of uiterlijk 31 januari, de nieuwe verzekering afsluiten. Na afsluiten van een polis via internet ! ( dus niet telefonisch) heb je nog 14 dagen de tijd om weer af te zeggen. 

Reageer