Wisselen zorgverzekering vanwege kaakchirurgie

• 30 November 2020
  • 2 reacties
  • 206 Bekeken

Enkele weken geleden vertelde mijn tandarts mij dat mijn verstandskiezen eruit moeten. Ik heb een verwijsbrief gekregen voor de kaakchirurg en een afspraak gemaakt voor in het nieuwe jaar (2021), zodat ik nog kon wisselen van zorgverzekering. Afgelopen jaar (2020) stond mijn vrijwillig eigen risico op maximaal, maar dit wil ik terugbrengen naar minimaal zodat mijn operatiekosten zoveel mogelijk vergoed worden.

Nou sloeg opeens de twijfel toe: Valt de behandeling hierdoor niet onder mijn oude zorgverzekering van 2020 (vanwege de verwijsbrief en het maken van de afspraak), waardoor ik alsnog mijn maximale vrijwillig eigen risico moet betalen? Zo ja, is er een manier om dit op te lossen? Ik zou bijvoorbeeld mijn operatie kunnen annuleren en pas in het nieuwe jaar een afspraak maken, of is de verwijsbrief dan alsnog leidend?

Alvast bedankt!

2 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Kan na inloggen niet bij de verzekeringskeuzes het vrijwillig eigen risico van de huidige verzekering verlaagd worden naar het minimum? Bij mijn verzekering kan ik dat nu al aangeven voor het jaar 2021.

Een overstap naar een andere verzekeraar kan …… maar lees de voorwaarden dan heel goed, want de verzekeraars zijn al jaren wakker dat er een bepaalde groep mensen…. alleen maar tijdelijk overstapt om goedkoper uit te zijn. Dus sommige operaties mogen dan pas na 1 jaar nadat u bij de nieuwe verzekeraar bent. 

Maar kijkt zelf dit heel goed na, want ik ben vast niet op de hoogte van de allerlaatste regel aanpassingen op dit gebied bij alle verzekeraars…..  En misschien blijft u  juist wel bij die verzekeraar juist omdat ze het beter voor elkaar hebben dan uw huidige verzekeraar.

Mijn eigen tandarts denkt op dit gebied vaak wel mee…. maar dan gaat het wel om kronen en die zijn vaak duurder dan verstandskiezen trekken, maar voor uw geval weten wij het uiteraard niet.

Succes met alles op een rij te zetten.

Als je nog geen consult hebt gehad ( eventueel digitaal) dan krijgt jouw behandeling de datum van het eerste consult ( hetgeen ook direct de operatie is). 
Zoals mijn voorganger al zei : je kunt ook bij je huidige verzekeraar het eigen risico verlagen. Je hoeft niet bang te zijn dat dit consequenties heeft.

Wat wel vervelend kan zijn is dat SOMS een behandeling kaakchirurgie als zo eenvoudig wordt gezien , dat het onder tandheelkunde valt. Dat heeft als consequentie dat het niet onder de basisverzekering valt , maar wel eventueel onder de aanvullende tandverzorging ( zorgverzekeraars gaan hier niet hetzelfde mee om). 
Je kunt bij de administratie van de kaakchirurg navragen hoe het zit: zowel de datum als de vraag of het onder de basisverzekering gaat vallen. 

Reageer