Beantwoord

Zorginkoopscores in zorgvergelijker zijn onduidelijk

• 31 december 2019
  • 3 reacties
  • 589 Bekeken

Het valt mij op dat de basisverzekering van Anderzorg voor zorginkoop (onderdeel van kwaliteitsoordeel) een 4,9 scoort, dat is veel slechter dan bij b.v. Just en CZ direct die respectievelijk een 8,8 en 8,9 scoren.

Volgens de toelichting bij de zorgvergelijker is de score gebaseerd op 2 punten: 
1. Met welke zorgverleners er contracten zijn;
2. Wat de vergoeding is als je gebruik maakt van een niet-gecontracteerde zorgverlener.

Met apothekers en verloskundigen heeft Anderzorg wat minder contracten dan Just en CZ direct, maar met diëtisten wat meer.
De vergoeding bij een niet-gecontracteerde zorgverlener wijkt ook niet erg af: Anderzorg 65%, Just 60%, CZ direct 70%.

Kortom, waar is het grote verschil in score voor zorginkoop op gebaseerd?

icon

Beste antwoord door SandraM 8 januari 2020, 11:09

@A.J. van der Welle en @lara100, onze excuses en hartelijk dank voor het opmerken. Het zorginkoopcijfer was niet correct en staat nu gecorrigeerd in de Zorgvergelijker.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2
Badge +3

@A.J. van der Welle, hartelijk dank voor uw opmerkzaamheid. Ik heb het nagevraagd en kom zo snel mogelijk terug met een antwoord.

Ik zou dit ook graag weten. Ik ben verzekerd bij Anderzorg en was me er niet van bewust dat er minder gecontracteerde zorgleveranciers waren. Maar ik heb me er nooit in verdiept, omdat ik dacht dat het wel goed zat.

Ik kan trouwens wel wat andere elementen bedenken, waarop het cijfer voor “ zorginkoop” gebaseerd is. Namelijk of er onderhandelingen met de zorgverleners worden gevoerd en of daarbij positieve elementen, een soort incentives om beter te presteren, bij betrokken worden. Als voorbeeld de zorginkoop bij huisartsen. De zorgverzekeraar kan zonder meer een contract afsluiten, maar het is ook mogelijk om specifieke afspraken over de bedrijfsvoering te maken ( openingstijden etc).

Reputatie 2
Badge +3

@A.J. van der Welle en @lara100, onze excuses en hartelijk dank voor het opmerken. Het zorginkoopcijfer was niet correct en staat nu gecorrigeerd in de Zorgvergelijker.

Reageer