Consumentenbond.nl
Beantwoord

Zorgverzekering Basis bij 1 aanbieder, aanvullend bij ander

Reputatie 1
Badge +2
Heb me vaak afgevraagd waarom het niet mogelijk is de basis verzekering bij de 1 en de aanvullende verzekering bij een ander af te nemen?
icon

Beste antwoord door A. Deen 13 december 2018, 14:08

Er bestaat geen acceptatieplicht voor aanvullende verzekeringen dus ze mogen weigeren.

Heeft u deze informatie van de bond gezien?

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Dat is in principe wel mogelijk maar stuit vaak op praktische tegenwerking mede omdat er geen acceptatieplicht is voor aanvullende verzekeringen.
Reputatie 1
Badge +2
De praktische tegenwerking heb ik zojuist bij meerdere maatschappijen ondervonden. Alleen als je de basis verzekering afsluit kan een aanvullende (duh)... apart niet

Iets voor AFM?
Reputatie 7
Er bestaat geen acceptatieplicht voor aanvullende verzekeringen dus ze mogen weigeren.

Heeft u deze informatie van de bond gezien?
Reputatie 7
Badge +5
Tja , theorie en praktijk he? Het kan wel , maar verzekeraars hebben er een hekel aan en kunnen daarom moeilijk doen of weigeren . De overheid heeft ze verplicht om de basisverzekering te accepteren , maar de aanvullende niet. En aan die laatste wordt gemiddeld genomen leuk verdiend als gevolg van het beleid en omdat we zelf vaak zo dom zijn om onze dekkingen veel uitgebreider te maken dan nodig is. Qua dekking en overzichtelijkheid lijkt me handiger om beide bij dezelfde maatschappij te hebben . En administratief goedkoper en simpeler voor de verzekeraar lijkt me . Dat zal denk ik de reden zijn dat ze moeilijk doen .
Reputatie 1
Badge
Het mag en het kan. Wij hebben het nu 2 jaar zo: de basis collectief via het werk van mijn man bij VGZ, en de aanvullende bij Aevitae omdat die zonder wachttijd én zonder gedoe met acceptatie de volledige orthodontie van onze kinderen vergoedt. We hebben er nog 3 bij de ortho lopen en zoon 2 wordt heel ingewikkeld en langdurig, dus dat loont nogal.
Als we de aanvullende ook bij VGZ hadden gehad, had onze oudste zoon in 2019 pas bij de ortho kunnen starten ipv 2 jaar geleden, want daar moest je eerst 2 (!) jaar ingeschreven zijn geweest om aanspraak te kunnen maken op vergoeding. En twee jaar eerder was niet te voorzien dat hij dit nodig zou hebben, hij leek juist als enige van de vier géén kandidaat voor de orthodontist.
Hij is nu bijna klaar (en wordt komend jaar 18!) dus daar is hij heel blij mee.

Het is wel wat meer administratie voor jezelf. De computer van de meeste zorgverleners kan nl maar 1 verzekeringsmaatschappij tegelijk aan, en daar staat dan uiteraard meestal de basisverzekering ingevuld.
Dus het gebeurt regelmatig dat een declaratie van de ortho bij VGZ terechtkomt, waarna die het terugsturen met: dit wordt door ons niet vergoed. Dan moet ik hem vervolgens zelf indienen bij Aevitae. En de ortho bellen of ze het weer aanpassen in hun computer. Dat duurt dan net zo lang tot een ijverig administratiepersoon in de orthopraktijk denkt: hee dit klopt niet, en het weer terugverandert... 🙄😜
Ook lastig: declaraties mogen sinds de AVG niet meer gemaild worden, dus alles moet via de MijnOmgeving van je verzekeraar. Vind ik persoonlijk heel vervelend en een stuk meer werk dan een pdf per mail die je meteen kunt opslaan.
En mails met een waarschuwing dat ik een bericht had kwamen in het begin niet altijd door. Heel vervelend want zo is er wel eens een orthorekening doorheen geglipt, gelukkig deden ze niet moeilijk na mijn uitleg. Je kijkt nou eenmaal niet wekelijks op die sites.
Het duurt dus allemaal wel wat langer voor je terugbetaald krijgt soms, hoewel Aevitae er heel snel mee is, en het is meer werk. En als er een keer echt iets verkeerd gaat of niet klopt (een keer 3 ortho-declaraties per ongeluk 2x aan ons uitbetaald door Aevitae bijvoorbeeld, ging toch over een bedrag van zo'n 600 euro) is het soms een hele uitzoekerij voor je het weer hebt rechtgetrokken.
(Ik kreeg daarna van Aevitae overigens een enorme bos bloemen 'vanwege mijn eerlijkheid' zoals ze zeiden. Maar ja, dat is gewoon mijn eigen belang: als ik het niet doorheb, dat geld uitgeef en ze komen er een jaar later - uiteraard - alsnog achter, moet je het sowieso toch terugbetalen. En dan komt het slecht uit! Maar goed, het was een mooie bos, heel onverwacht en leuk 😊)

Dus mijn advies: kijk goed of het loont, en waar het kan (artikel Consumentenbond, link staat in een reactie hierboven ergens, daar staat een prima schema in welke verzekeraars dit doen) en sla echt alles heel goed op zodat je elke declaratie terug kunt zoeken. Ik heb een apart mapje in mijn documenten voor elk kind. In de mail markeer ik ze met groen als ze betaald/verwerkt zijn, dan kan ik dat ook in 1 oogopslag zien en hoef niet elke pdf opnieuw te openen en na te zoeken.
Soms is het een heel gezoek, want in de administratie van de ortho heeft zo'n ding een ander nummer dan bij de verzekeraar zelf (leuker kunnen we het niet maken, maar makkelijker ook niet schijnbaar). Maar alles went.

Reageer