Zorgverzekering: Blijven of overstappen, jaarlijks gedoe

• 3 December 2020
  • 19 reacties
  • 729 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Elk jaar hetzelfde gedoe, uitzoeken en kiezen. Reviews lezen en je dood schrikken van de beoordelingen.

Wie is nu de beste zorgverzekeraar? Waarom wordt er niet zoals bij internet providers, telecombedrijven, wasmachines en televisies een lijst gemaakt wie de beste zorgverzekeraar is.

19 reacties

Ik heb niet de indruk dat één zorgverzekeraar er op alle punten als de beste uitkomt. U lijkt mij opzoek naar de hoogst gewaardeerde zorgverzekeraar. Is de meest gewaardeerde niet via de vergelijker op de site te vinden?

Reputatie 1
Badge +2

Ik kan de meest gewaardeerde  niet vinden via de vergelijker.  Je ziet wel dat een aantal mensen tevreden zijn, maar dan begint het. Hele verhalen en een hoop ellende. De enige waarvan ik heb gehoord die goed moeten zijn, zijn ONVZ en Stad Holland. Maar die zijn duur.

Dat verwachtte ik al, u zoekt dus toch een compromis tussen waardering en kosten met wellicht nog wat speciale wensen en daarom is er niet één lijst waarop "voor iedereen de beste" bovenaan staat. Het verschilt per persoon.

De keuze blijft een gok.
Ik heb wel eens een jaar zonder de Tandarts verzekering gedaan.
En dan overkomt je wat in december. Weg winst.
Ik heb ieder jaar, als ik bezig ben met de keuze een heel naar gevoel.

En dan dit.
Zilveren kruis pakt de apotheken aan.
https://regiopurmerend.nl/2020/11/27/apothekers-trekken-aan-de-bel-wegens-hulpmiddelen-beleid-zilveren-kruis/

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Lilly,

Ik kan me voorstellen dat het ieder jaar een lastig karwei is. Het houdt mij ook steeds weer bezig. Op 15 december organiseert de Consumentenbond een online webinar. Hier vertellen onze zorgexperts alles wat je moet weten over zorgverzekeringen zodat jij de juiste keuze maakt. Misschien is het een idee om je daarvoor aan te melden? Inschrijven kan hier.

Reputatie 1
Badge +2

Ik heb het artikel gelezen en dat is een reden om niet naar het Zilveren Kruis over te stappen. Niet omdat ik medicijnen gebruik maar de reden hoe een zorgverzekeraar bepaalt wat er gebeurt. Vooral veel ouderen mensen krijgen korting via de ouderenbond bij het Zilveren Kruis en gaan daar in mee. Belachelijk om mensen te dwingen via het internet een bestelling te plaatsen.

Ik heb het artikel gelezen en dat is een reden om niet naar het Zilveren Kruis over te stappen. Niet omdat ik medicijnen gebruik maar de reden hoe een zorgverzekeraar bepaalt wat er gebeurt. Vooral veel ouderen mensen krijgen korting via de ouderenbond bij het Zilveren Kruis en gaan daar in mee. Belachelijk om mensen te dwingen via het internet een bestelling te plaatsen.

Dus dan toch maar de verzekeraar met de hoogste waardering?

Er was vroeger een zorgverzekeringen-Vergelijker van de Overheid, namelijk van het RIVM. Die was erg uitgebreid en de verzekeringen werden heel precies van een waarderingscijfer voorzien. Toen kwamen de commerciële Vergelijkers, te beginnen met Independer. Toen is de overheid gestopt, en bleven alleen de commerciëlen over. Die vergelijken alleen op eenvoudig niveau. Ik denk dat de Zorgvergelijker van de Consumentenbond, nog het beste is. Je moet er eigenlijk een paar gebruiken, en dan, op basis van de resultaten, je een idee vormen en controleren of de informatie uit de Vergelijker klopt. Als je niet op geld let, zou ik kiezen voor de Amersfoortse of NN (=CZ, maar met een betere klantenservice). Stadholland is ook goed. Maar Amersfoortse en NN hebben beide  preferentiebeleid voor de geneesmiddelen. Je kunt ook reviews lezen, bijvoorbeeld op ervaringen.nl  . 

Wat het Zilveren Kruis betreft: via een restitutieverzekering is het misschien toch mogelijk om diabeteshulpmiddelen via de apotheek te bestellen. Pro-life, Interpolis, Fbto en de Friesland horen ook bij Achmea en hebben volgens mij allemaal dezelfde nieuwe voorwaarde over diabeteshulpmiddelen. Ook andere nadelen van Achmea , zoals zorgplafonds, hebben deze zorgverzekeringen allemaal. Ook de geneesmiddelen voorziening, met name de Medische Noodzaak gevallen, gaat moeizaam bij Achmea , doordat de apotheken een zogenaamd IDEA-contract hebben waarbij voor elk afgeleverd medicijn hetzelfde bedrag betaald wordt. PS alle zorgverzekeraars maken gebruik van zorgplafonds, maar het gaat er natuurlijk om hoe snel die bereikt worden. Ook bij verzekeraar VGZ komen elk jaar zorgplafonds voor.

Reviews en rapportcijfers van zorgverzekeraars staan ook op de site van de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/overzicht-zorgverzekeraars. Je klikt op een zorgverzekeraar en daarna op “Bekijk reviews”.

Andere methode: een vergelijking doen bij de consumentenbond.   https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/vergelijker?icmp=zorgverzekering_dossiernavigationbutton_dossierhome_vergelijker  Houd het eenvoudig, maak geen extra keuzes voor de aanvullende verzekering. Zo vergelijk je dus alleen op de basisverzekering. Bij elke verzekeraar staat ook de score, het rapportcijfer. Dit is meestal ca. 6.5 , en de verzekeringen die bijvoorbeeld 6.8 of 6.9 halen springen er dan boven uit. Vanuit deze lijst met verzekeringen kun je ook direct doorklikken naar de reviews. 
FBTO restitutie is ook een optie. En ipv de dure Stad Holland kun je DSW ( natura) nemen . (Stad Holland is de restitutievariant van DSW).

De nieuwere recensies van ONVz vallen overigens ook tegen. En volgens de Consumentenbond is dit niet langer een restitutieverzekering,

Reputatie 1
Badge +2

Lara, hartelijke dank voor de uitvoerige informatie. Daar ga ik nogmaals mee aan de slag. :thinking:

Ik moet en op het geld letten en op de poli voorwaarden.

ONVZ is echt duur en de vergoedingen zijn minimaal geworden.

Voor mij is tandheelkunde en vergoeding voor glazen/bril belangrijk.

Een bril kost met multifocale glazen al snel 600 euro en dat is het fijn om een vergoeding te krijgen. Een tandarts vooral als je wilt gaan wisselen kan ook al snel in de papieren gaan lopen, ook dan is het fijn om wat vergoed te krijgen.

Bij DSW krijg je pas een vergoeding vanaf 6 dioptrie en bij tandheelkunde schijnt het een ramp te zijn met vergoedingen, heel onduidelijk wat je wel of niet vergoed krijgt.

Vooral als je weinig inkomen hebt. Je moet toch rekening houden met eigen bijdrage, je weet nooit wat het nieuwe jaar gaat brengen. Wie weet wat je na de corona vaccinatie gaat oplopen?!

Jammer dat er ieder jaar verminderd en veranderd wordt. Zorgplafonds en medicijnen te schandalig voor woorden. Wat moeten ouderen mensen met een laag inkomen toch doen? Heel erg allemaal.

Reputatie 7
Badge +6

Als wij aanvullend willen verzekeren (*) voor een bril en/of tandarts, dat zit bij ons in een pakket. Voor bril kost zo'n pakket bij onze verzekering €22,10 per maand. Daar zit ook 12x fysiotherapie bij, maar dat hebben we nooit nodig. Daar zouden we niet voor verzekeren. Dan heb je recht op eens in de drie jaar een vergoeding voor een complete bril. Je betaalt dan 36 x €22,10 = afgerond €800, maar de bril is €600. Dan kan je beter die €22,10 sparen toch?

Zelfde met tandarts, een pakket waar we een kroon kunnen declareren kost €46,75 per maand, maar een kroon kan je pas na 12 maanden declareren, dus moet je minimaal twee jaar verzekeren, en afhankelijk van type kroon krijg je per kroon maar €200 vergoed met een maximum van €500, dus maximaal 2,5 kroon per jaar na het eerste jaar. Dus je betaalt 24 maanden €46,75 = €1122 terwijl je maar eens in de tien jaar een kroon nodig hebt.

Als je elke maand die €22,10 en €46,75 spaart op een spaarrekening en je betaalt de tandarts van je spaargeld hou je volgens mij een bult met geld over. Als je een jaar niet naar de tandarts hoeft heb je al dikke winst. Mensen om mij heen hadden de afgelopen 10 jaar maar €550 aan tandartskosten voor brug en kroon. Aan verzekeren zou het 12 x €46,75 x 10 = €5610 zijn geweest.

(*) situatie bij VGZ

Reputatie 7
Badge +6

We hebben het er al vaker over gehad dat veel mensen oververzekerd zijn en daardoor veel geld verspillen , Jan . Wie zelf geld kan reserveren voor een stroppenpot , is meestal flink voordeliger uit . 

Badge +1

zo.1 ben ik er, ja! nu ik 'n tablet en smartphone heb heb ik al heel wat kunnen besparen. ik ben wèl 'n verzekering tegengekomen die geen plafond heeft; bij de beste 5 verzekeringen. ik blijf bij mijn verzekering, maar wèl wil ik van verzorgd 3 naar 2 voor 30eu minder. daar komt nog bij de verplichte 385 en de eigen bijdragen, plus op huisartsadvies nog wat vitamines. hoe zit het nu trouwens met acceptaties?

zo.1 ben ik er, ja! nu ik 'n tablet en smartphone heb heb ik al heel wat kunnen besparen. ik ben wèl 'n verzekering tegengekomen die geen plafond heeft; bij de beste 5 verzekeringen. ik blijf bij mijn verzekering, maar wèl wil ik van verzorgd 3 naar 2 voor 30eu minder. daar komt nog bij de verplichte 385 en de eigen bijdragen, plus op huisartsadvies nog wat vitamines. hoe zit het nu trouwens met acceptaties?

En welke zorgverzekeraar heeft geen omzetplafonds? 

Vergelijken doe ik niet meer. Ik ben basis verzekerd en het enige wat ik van mijn zorgverzekeraar verwacht is, dat ik daar in geval van nood (ziekenhuisopname) iemand met verstand van zaken aan de telefoon krijg die mij naar de beste zorgverlener kan verwijzen. Als levenslange premiebetaler met een minimum aan gedeclareerde kosten is dat de enige service die ik verwacht. Komt dit aspect bij al die vergelijkingen aan bod?  

“Omzetplafonds” lijken mij mij te horen bij een normale bedrijfsvoering voor verzekeraars. De inkomsten aan premies moeten de uitgaven aan zorgkosten dekken en daar zit dus een grens aan. Een paar jaar geleden bleek mij uit de begroting van het ministerie van volksgezondheid, dat de minister zich inspant om “overwinsten” bij verzekeraars over te hevelen naar verzekeraars met te weinig premie-inkomsten. Ik neem aan, dat dit nog steeds gebeurt, maar uiteraard is dat dan achteraf en aan het instellen van plafonds voor elk nieuw jaar zal dat dus weinig veranderen.

Een goed voorbeeld zijn tandartskosten zoals door @Jan, @E.T. Wiersum en @W.J. Odinga vermeld. Alle pogingen om het maximale uit zo'n aanvullende verzekering te halen hebben alleen maar geleid tot hogere premies. 

Badge +1

Lara 100,

kijk even op zorgwijzer.nl daar staat veel nuttige info. zo bijv. óók tot welke grote zorgverzekeringen de kleinere behoren. het is 'n hele klus, dat uitzoeken! zeker als je nèt 'n tablet en smartphone hebt.

Badge +1

Lisa Boele,

ik heb ervaren dat ze je slechts advies omtrent wachttijden mogen geven en in welk ziekenhuis je snel terecht kunt, maar nìet over welke arts beter is dan de andere............ dat is de vertrouwenspersoon bij mijn ziektekostenverzekering verboden!

Vergelijken doe ik niet meer. Ik ben basis verzekerd en het enige wat ik van mijn zorgverzekeraar verwacht is, dat ik daar in geval van nood (ziekenhuisopname) iemand met verstand van zaken aan de telefoon krijg die mij naar de beste zorgverlener kan verwijzen

@W.J. Odinga gaf ook de reactie dat je dat niet kunt verwachten. Mocht je een zorgverzekeraar hebben die dat wel doet, dan hoor ik dat graag. Volgens mij weet de zorgverzekeraar helemaal niet welke zorgverlener het beste is. Volgens mij zouden ze dit wel kùnnen weten, bijvoorbeeld uit statistische gegevens over heroperaties. Maar volgens mij is die informatie zelfs openbaar. 

Reageer