Consumentenbond.nl

Antivax moet te vuur en te zwaard bestreden worden. De Consumentenbond moet meevechten.

Toon eerste bericht

30 reacties

@Monique
Hoever moet je gaan in het 'tonen van respect' tegenover mensen die willens en wetens gevaarlijke onzin verkondigen, welke serieuze gevolgen kan hebben voor kinderen? Van de website van de meningitis stichting:

Het BMR vaccin (bof - mazelen - rubella) is vooral ontwikkeld om de bof , mazelen en rubella (rodehond) tegen te gaan, maar voorkomt tevens hersenvliesontsteking door het bof- en mazelenvirus. Voordat de vaccinatie in 1986 in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) is opgenomen kregen 300 à 400 kinderen per jaar hersenvliesontsteking door het bof virus. Een andere 300 à 400 kreeg encefalitis als complicatie van mazelen. In beide gevallen leverde dit blijvende complicaties op.

Gevaarlijke onzin verspreiden heeft consequenties in de echte wereld voor echte mensen en echte kinderen! Het is niet zomaar een 'discussie' waarin beide partijen even zinnige argumenten te berde brengen, maar een waarbi 1 partij gewoon werkelijke wetenschappelijke kennis stelselmatig ontkent, en direct tegen de waarneembare werkelijkheid ingaat, of zoals Isaac Asimov ooit zei:

“Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'

Reputatie 7
Badge +7
Ik begrijp wat je stelt, en het is dan ook prima dat je je standpunt duidelijk maakt. Mijn verzoek was daarom ook om te letten op de manier waarop je iets brengt, en niet op de verdere inhoud van je berichten. 🙂
Reputatie 7
Badge +5
Jammer dat veel discussies verzanden in felle anti en pro-standpunten , al mag iedereen uiteraard een mening verdedigen. De waarheid zit er denk ik meestal ergens tussenin . Daarbij worden sommigen ook nog aangevallen op kleine slordigheidjes of lezen ze niet goed. Mijn standpunt ga ik niet herhalen. Wel vind ik dat zorg en alles wat daar mee samenhangt wel degelijk ook een algemeen consumentenbelang is . Ben het dus niet met Deen eens , dat de bond zich hier niet mee bezig zou moeten houden.
Reputatie 7
Badge +4
@Ronaldvr
U lijkt wel erg stellig te zijn overtuigd van de wens om massaal te vaccineren. Helaas hangt veel in de wereld van leugens aan elkaar en zodra ergens enorm veel geld te verdienen valt worden allerlei trucs en onzin uit de kast getrokken om enorme winsten te kunnen boeken. We zien dit op tal van terreinen, maar helaas ook op zéér grote schaal in "de zorg". Gelukkig komen langzaam steeds meer bewijzen naar boven van schandelijke praktijken die zich in de "medische sector" afspelen, al wordt het meeste helaas door de "toezichthoudende organisaties" en veel politici nog altijd onder het tapijt geschoven.
Reputatie 7
Ekokok schreef:

@Ronaldvr
U lijkt wel erg stellig te zijn overtuigd van de wens om massaal te vaccineren. Helaas hangt veel in de wereld van leugens aan elkaar en zodra ergens enorm veel geld te verdienen valt worden allerlei trucs en onzin uit de kast getrokken om enorme winsten te kunnen boeken. We zien dit op tal van terreinen, maar helaas ook op zéér grote schaal in "de zorg". Gelukkig komen langzaam steeds meer bewijzen naar boven van schandelijke praktijken die zich in de "medische sector" afspelen, al wordt het meeste helaas door de "toezichthoudende organisaties" en veel politici nog altijd onder het tapijt geschoven.

Dit is nu precies de paranoïde voedingsbodem waar de TS het over heeft als iets "dat met vuur en waard bestreden moet worden". Ik hanteer altijd een heel simpel principe. Als het noodzakelijk is er een complot bij te halen om de werkelijkheid te verklaren kun je er rustig vanuit gaan dat het onzin is.
Reputatie 6
Badge +6
Discussie is hier goed op dreef. Zelf vond ik een stuk van John Oliver over vaccinaties (YouTube) erg interessant om te bekijken. Het wordt wellicht luchtig/met humor gebracht, maar ik vond de punten over dekkingsgraad ( en het gevaar als het onder x % valt), attitude t.o.v. vaccinaties en de angsten verhelderend.
Reputatie 7
Mooi verhaal over de gezondheid mythes (waaronder antivax)
https://www.popularmechanics.com/science/health/a19598431/fake-news-about-health-you-need-to-stop-believing/

Reageer