Autostoeltje dat slecht scoort op test frontale botsing met score van 'slechts' 5,3: kopen of niet?

• 14 March 2022
  • 4 reacties
  • 140 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi, een beetje urgente vraag… 
Het autostoeltjes Maxi-Cosi Kore Pro heeft vele goede scores, behalve op een van de belangrijkste kriteria: Bescherming bij frontale botsing 5,3
Wat moet ik me daarbij voorstellen, heb overal gezocht, maar kon geen duidelijkheid krijgen, wat precies meer risico geeft en wat de eventuele consequenties daarvan zijn.
Help aub… wil dit stoeltje kopen, maar natuurlijk niet bij vergroot veiligheidsrisico.
groet, Louise

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo mevrouw, ik heb die test niet gelezen maar de laatste tien jaar zat ik diep in de autostoeltjes wereld als oppasopa van een rijtje kleinkids, halen en brengen naar school en zo. 

Ik zie dat deze stoel geen beugel meer heeft die voorlangs loopt. Dus dan hangt het er van af hoe goed het kind in de autogordel zit en eventuele andere riemen. Ik denk dat daardoor die lagere score is, in hoeverre het kind naar voren kan schieten. Dus steeds goed opletten dat het kind goed in de gordels en er niet bovenlangs uit kan schieten. Bij ons is het altijd goed gegaan, elke week de achterbank vol 12 jaar lang, ook bij hun ouders. Ik kan me niet herinneren dat daar op gelet werd. Vanaf een jaar 2-3 kochten ze gewoon zo'n verhoogde zit goedkoop van de Gamma. Als die stoel u bevalt zou ik het gewoon doen.

Reputatie 1
Badge

Ik zie dat deze stoel geen beugel meer heeft die voorlangs loopt. Dus dan hangt het er van af hoe goed het kind in de autogordel zit en eventuele andere riemen. Ik denk dat daardoor die lagere score is, in hoeverre het kind naar voren kan schieten. 

Dank je wel voor je reactie Jan, Ik heb alleen geen idee over welke beugel dit gaat. Kun je me een type noemen waar wel een beugel is?

Reputatie 5
Badge +5

geen duidelijkheid krijgen, wat precies meer risico geeft en wat de eventuele consequenties daarvan zijn.
Help aub… wil dit stoeltje kopen, maar natuurlijk niet bij vergroot veiligheidsrisico.
groet, Louise

Ik zie bij ANWB test dat bij de minpunten staat: - gemiddeld risico op letsel bij een frontale botsing -

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/autostoeltjes/testresultaten-2020/maxi-cosi-kore-pro

Ik ben geen expert, maar geloof dat de echte frontale botsingen niet veel voorkomen. Anderzijds als u twijfelt, is gaan voor het veiligste zitje het beste. Stel er gaat wat gebeuren (hopen we niet) met dit zitje, dan kan uw twijfel tav van deze aanschaf hinderlijk op de voorgrond komen te staan. Achteraf, hetgeen we nooit hopen, wil je eigenlijk kunnen zeggen ‘blij dat ik een veilig zitje heb gekocht’.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je wel voor je reactie Jan, Ik heb alleen geen idee over welke beugel dit gaat. Kun je me een type noemen waar wel een beugel is?

Ik geloof dat een autostoel met een beugel niet meer gemaakt wordt. We hadden die nog wel met onze eigen kinderen. Maar dat is mogelijk veranderd vanaf dat een autogordel achterin verplicht werd. Die hield het kind dan in de stoel. Nu moet de autogordel dat doen. Zo bedoelde ik het eigenlijk. Want gewoon los in de stoel schiet het kind naar voren als je remt, en dat was vroeger niet zo. 

Reageer