Consumentenbond.nl

Autostoeltje nodig? Wij helpen je kiezen!

• 4 februari 2019
  • 12 reacties
  • 3327 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Is er een kindje op komst of heb je kinderen kleiner dan 135 cm? Dan ben je in Nederland verplicht om hen in een passend autostoeltje te vervoeren. Maar welk autostoeltje is nu geschikt voor jouw kind?
Autostoeltjes heb je in allerlei soorten en maten. Het verschil tussen een babystoeltje en kinderstoel is je misschien bekend. Maar heb je ook nagedacht over:

• Wel of geen meegroeistoel?
  • Wel of geen gordelbevestiging?
  • Wel of geen Isofix-onderstel?
  • Harnasje of opvangtafel?
  • Je kindje langer dan verplicht achteruitkijkend vervoeren?
En weet je eigenlijk wel wanneer je moet overstappen naar een volgend autostoeltje?
Om jou te helpen in deze wirwar aan mogelijkheden is er nu een keuzehulp autostoeltjes op onze website. Aan de hand van een paar vragen geven wij jou inzicht in bovenstaande opties én een shortlist van passende autostoeltjes voor jouw kind.

Wat vind jij belangrijk aan een autostoeltje?

12 reacties

Reputatie 4
Badge +5

:point_right:  Vandaag hebben we onze nieuwste autostoeltjes test gepubliceerd. We testen ieder half jaar autostoeltjes voor baby's, peuters en grote kinderen op veiligheid en gebruiksgemak. Zo kunnen we jou een betrouwbaar advies geven voor het beste autostoeltje voor jouw kind.

Benieuwd naar de resultaten? Lees hier meer.

Ik zie dat Britax Roemer als enige autostoeltjes heeft met een tussenbeenstuk zodat kindjes niet teveel onderuit kunnen zakken en onder door de gordel heen kunnen glijden. Ik zie hierover niets terug in de testresultaten. Is dit niet meegenomen? Ik wil graag weten of zo'n tussenbeenstuk (waar de gordel ook nog mooi onderdoor gaat) veiliger is. Alvast bedankt!

Badge +8

Beste @N. Tel, dank voor je vraag en welkom op de Community!
Ik neem aan dat je vraag over de Römer Kidfix III  gaat? Ik heb je vraag voorgelegd aan onze expert, hij geeft het volgende aan: “Andere Kidfix varianten hebben deze voorziening niet. Voor de veiligheid maakt het niet veel uit. In de botsproeven presteren ze met en zonder goed, Het (gevaarlijke) zogenoemde ‘submarining effect’ blijft achterwege. Bij submarining schiet het kind onder de heupgordel door en loop je grote risico’s op inwendig letsel.

Dus de toegevoegde waarde van de extra bevestiging tussen de benen is voor veiligheid beperkt. Het kan wel een rol spelen om het kind goed op z’n plek te houden, maar daar staat tegenover dat het in de praktijk niet vaak gebruikt wordt omdat het wat omslachtig is.”

Badge

Is er ergens een overzicht van Isofix stoeltjes MET top tether en dus zonder steunpoot?

Badge +8

Is er ergens een overzicht van Isofix stoeltjes MET top tether en dus zonder steunpoot?

Hi @Questa, ik heb even navraag voor je gedaan bij onze expert. Helaas hebben wij geen handig overzicht van dit soort autostoeltjes. Wel kun je dit in de productomschrijvingen terugvinden als je ‘Isofix’-stoeltjes hebt geselecteerd. Stoeltjes met een losse basis hebben sowieso geen top tether.

Goedemiddag,

ik heb een vraag over het peuterstoeltje maxi cosi pearl pro. In de testresultaten zie ik dat deze stoel goed scoort bij een frontale botsing maar er staat niets beschreven over een zijwaartse botsing. Wel staat veiligheid aangemerkt bij de nadelen maar dit is niet verder gespecificeerd. Wat is er nadelig aan dit stoeltje met betrekking tot veiligheid?

verder ben ik benieuwd of de maxi cosi pearl smart ook getest gaat worden, of dat dit stoeltje vergelijkbaar is met de pearl pro?

ik hoop snel van jullie te horen 

Badge +8

Hi @MvdB, ik vraag het voor je na bij onze expert! Zodra ik meer weet, kom ik bij je terug. :relaxed:

Reputatie 5
Badge +4

Goedemiddag,

ik heb een vraag over het peuterstoeltje maxi cosi pearl pro. In de testresultaten zie ik dat deze stoel goed scoort bij een frontale botsing maar er staat niets beschreven over een zijwaartse botsing. Wel staat veiligheid aangemerkt bij de nadelen maar dit is niet verder gespecificeerd. Wat is er nadelig aan dit stoeltje met betrekking tot veiligheid?

verder ben ik benieuwd of de maxi cosi pearl smart ook getest gaat worden, of dat dit stoeltje vergelijkbaar is met de pearl pro?

Als minpunt bij onderstaande ANWB test staat vermeld: 

• Gemiddeld risico op letsel bij een zijdelingse botsing

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/autostoeltjes/testresultaten-2019/maxi-cosi-pearl-pro-i-size-3wayfix

Overzicht door de ANWB geteste autostoeltjes (voorjaar 2020)  https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/autostoeltjes

Badge +8

Goedemiddag,

Hi @MvdB, op één of andere manier zijn de minpunten bij dit stoeltje zoekgeraakt – dit gaan we zo snel mogelijk repareren op de website.

Om de belangrijkste vraag te beantwoorden: de bescherming in een botsing van opzij springt er noch in positieve noch in negatieve zin uit en is dus gemiddeld.

Of we de Pro-smart nog gaan testen weten we niet. Hij zit niet in de publicatie die we nu aan het voorbereiden zijn voor oktober. De volgende serie staat voor mei 2021 op de rol.

We bekijken wat de verschillen tussen de Smart en Pro precies zijn en beslissen dan of die een nieuwe (dure) test rechtvaardigen

Hi,

Ik vroeg me af wanneer er weer een nieuwe test wordt gedaan en of er dan meer autostoeltjes getest worden die voor- en achterwaarts geplaatst kunnen worden met een autogordel én isofix. Momenteel is vrijwel de enige die dit allemaal kan de Osann One 360°, maar die is niet getest. Wij willen namelijk onze zoon van bijna 10 maanden tot 15 maanden achterwaarts vervoeren met een autogordel, maar ook in onze andere auto met isofix. En vanaf 15 maanden voorwaarts met de autogordel én isofix en eentje die dan in ieder geval tot 4 jaar meegaat. Vrijwel alle autostoeltjes hebben alleen achterwaarts met de isofix en pas vanaf voorwaarts met een autogordel. Als ik eentje over het hoofd heb gezien die dit wel allemaal kan, dan hoor ik het ook graag. :)

Badge +8

Hi @R. Fresow, dank voor je vraag! Ik ga het voor je navragen bij onze expert. Zodra ik meer weet, hoor je van me!

Badge +8

Hi @R. Fresow. excuus voor de vertraagde reactie. Ik heb contact gehad met onze expert en hij laat het volgende weten: “Inderdaad duurt het weer een half jaar voor we nieuwe stoeltjes in de vergelijker hebben, eind mei om precies te zijn. Stoeltjes die je zowel vooruitkijkend als (langer) achteruitkijkend kunt gebruiken en met zowel Isofix als autogordel kunt vastzetten zijn zeldzaam en bijna altijd nog volgens de oude R44 norm (tot 13kg achteruitkijkend) goedgekeurd. Die norm gaat er over een paar jaar uit, fabrikanten richten zich nu op de nieuwe R129 die de combinatie vastzetten met gordel / isofix alleen voor babydragers toestaat – dus niet voor peuters in de voorutikijkfase. “ Het Osann stoeltje wordt op de shortlist gezet voor een volgende test, helaas is dat nog geen garantie dat deze ook echt getest gaat worden. Voor jou is deze informatie wellicht ook wat aan de late kant want ik denk dat je zo snel mogelijk een keuze wil maken?

Reageer