Consumentenbond.nl
Beantwoord

Autostoeltje/zitverhoger; wetgeving in het buitenland

Enkele jaren geleden ging ik voor het eerst sinds lange met de auto op vakantie buiten Nederland. Onze kinderen waren destijds groter dan 1.35 en binnen Nederland hoef je dan niet meer op een zitverhoger. Ik kwam er echter achter dat kinderen buiten Nederland tot 1.50 in een kinderstoel moeten zitten. Regels zijn regels, dus ik heb toen via via twee kinderstoeltjes geregeld. Maar bij de proefrit zat mijn dochter (1.45) met haar hoofd tegen het dak! Dat terwijl de hoofdruimte achterin mijn auto toch echt niet tegenvalt.

Ik vroeg me toen af waar die regelgeving in het buitenland eigenlijk op is gebaseerd.
icon

Beste antwoord door Ronald Vroman 2 maart 2018, 13:30

Europese regels stellen dat kinderen tot 1.50m van een kinderzitje gebruik maken, maar bieden 1.35m als alternatief. De meeste West-Europese landen kozen voor 1.35, waar in Centraal Europa 1.50m wordt voorgeschreven. Waarop zo’n keuze gebaseerd is, is ons niet duidelijk.

Vanuit de techniek weten we dat autogordels zo zijn ontworpen dat ze volwassenen van verschillend postuur beschermen. Het diagonaal deel van de gordel loopt over de schouder en borstkas, het heupdeel over het bekken. Allemaal botten die eventuele botskrachten kunnen opvangen. Bij (te kleine) kinderen loop je het risico dat het diagonaal deel langs de nek loopt en -erger nog- dat het heupdeel over de buik met zachte ingewanden loopt. Dat laatste brengt grote risico’s met zich mee bij een botsing. Ook moet het bekken volgroeid zijn, dat is bij jonge kinderen nog niet het geval.

Blijkbaar vindt onze overheid dat kinderen vanaf 1.35m voldoende volgroeid zijn en beschermd kunnen worden door de autogordel. Bijvoorbeeld de Duitse overheid denkt daar anders over. Ons advies in zo’n geval is een eenvoudige (niet al te dikke) zittingverhoger zonder rugleuning te gebruiken in het buitenland. Daarmee voldoe je aan de eisen. Maar het blijft de vraag of een kind van 1.45m daarmee niet tegen het dak zit…

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Beste @J van Litsenburg ,

Bedankt voor je vraag! Ik heb het doorgezet naar mijn collega met het verzoek of hij dit nader kan bekijken. Het is een iets complexere vraag, dus kan niet garanderen dat we vandaag of morgen een reactie kunnen plaatsen, maar hopelijk wel begin volgende week. Dat je het weet 😉
Badge
Europese regels stellen dat kinderen tot 1.50m van een kinderzitje gebruik maken, maar bieden 1.35m als alternatief. De meeste West-Europese landen kozen voor 1.35, waar in Centraal Europa 1.50m wordt voorgeschreven. Waarop zo’n keuze gebaseerd is, is ons niet duidelijk.

Vanuit de techniek weten we dat autogordels zo zijn ontworpen dat ze volwassenen van verschillend postuur beschermen. Het diagonaal deel van de gordel loopt over de schouder en borstkas, het heupdeel over het bekken. Allemaal botten die eventuele botskrachten kunnen opvangen. Bij (te kleine) kinderen loop je het risico dat het diagonaal deel langs de nek loopt en -erger nog- dat het heupdeel over de buik met zachte ingewanden loopt. Dat laatste brengt grote risico’s met zich mee bij een botsing. Ook moet het bekken volgroeid zijn, dat is bij jonge kinderen nog niet het geval.

Blijkbaar vindt onze overheid dat kinderen vanaf 1.35m voldoende volgroeid zijn en beschermd kunnen worden door de autogordel. Bijvoorbeeld de Duitse overheid denkt daar anders over. Ons advies in zo’n geval is een eenvoudige (niet al te dikke) zittingverhoger zonder rugleuning te gebruiken in het buitenland. Daarmee voldoe je aan de eisen. Maar het blijft de vraag of een kind van 1.45m daarmee niet tegen het dak zit…
Ik kan beamen dat zelfs een eenvoudige zitverhoger toch echt te hoog was. Vreemd genoeg heb ik met 1.84 zonder zitverhoger wel voldoende hoofdruimte achterin mijn auto. Daarom was ik zo verbaasd over die norm van 1.50.

Komende zomer rijd ik weer door o.a. Duitsland naar Italië. Krijg ik een bekeuring als mijn zoon (± 1.45) dan niet op een verhoger zit?
Badge
Tsja...of er bekeurd wordt is koffiedik kijken. We denken dat de kans klein is, maar nooit nul. En zeker niet bij een eventueel ongeval.

Hoe het kan dat personen van verschillende lengte schijnbaar tegenstrijdige hoofdruimtes hebben is lastig te verklaren. Maar je kunt denken aan verschillende proporties (mensen van gelijke lengte kunnen verschillen in bv been- en romplengte), rechtop of onderuitgezakt zitten en/of verschil in indrukking van de autostoel door gewicht of gewichtsverdeling.
Ik denk dat ze bij het bepalen van de Europese wetgeving geen rekening hebben gehouden met de lengte van kinderen uit Nederland.

Reageer