Consumentenbond.nl

Baby verkouden: wat nu?

• 28 januari 2019
  • 6 reacties
  • 1500 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Snotteren, koorts, hoesten: je kindje kan behoorlijk geveld zijn door een verkoudheid. Gelukkig zijn er een aantal middelen op de markt die kunnen helpen tegen een verkoudheid. Let wel op! Een aantal van deze middelen kunnen voor baby’s en kinderen tot 2 jaar gevaarlijk zijn. Wil je meer weten over verkoudheid bij kleine kinderen, en wat je ertegen kunt doen? Bekijk dan deze pagina.

Wist jij bijvoorbeeld dat het volkomen normaal is als je kindje 10 keer per jaar verkouden is? Er zijn namelijk heel veel verschillende verkoudheidsvirussen. Wanneer je een keer zo’n virus hebt gehad, bouw je weerstand op. Maar omdat baby’s en kinderen nog weinig van dit soort virussen zijn tegengekomen, worden ze er steeds ziek van.

Wat doe jij als je kindje ziek is? Deel je tips hier, en praat mee!

6 reacties

Er lijkt te weinig aandacht te zijn voor een goede ademhalingsgewoonte, namelijk met de mond dicht. Met name in het eerste levensjaar.
Reputatie 7
Badge +5
@W. Kok Ik ben benieuwd hoe je dat een kind in het eerste levensjaar verteld of duidelijk maakt, dat hij door haar/zijn neus moet ademhalen.
Het is mij helaas nooit gelukt.😥
Met wat geduld lukt het de mond van het jonge kind tussen twee vingers dicht houden. Vertellen zal inderdaad niet lukken.
Reputatie 7
Badge +5
Dat zou ik, als een kind binnen 1 jaar oud een echte snotneus heeft, maar niet te lang volhouden, daar kunnen ze niet goed tegen.

Het onderwerp is: Baby verkouden: wat nu? Snotteren, koorts, hoesten.
De vraag is: Wat doe jij als je kindje ziek is?
De beste remedie tegen winterse aanvallen op de gezondheid is warmte. Dat de lepeltjeshouding in bed bij partners voor een groter welbehagen zorgt hoort, hoop ik, tot de ervaringswetenschap van de meeste volwassenen. Maar bij kleine kinderen werkt dat nog veel sterker. De kou in zo'n klein lijfje houdt meestal geen stand wanneer het tegen een groot en warm lichaam aanligt.
Ik weet niets van moderne opvoedadviezen, maar "in mijn tijd" werd het in bed nemen van kinderen sterk afgeraden. Daar heb ik me nooit iets van aangetrokken omdat ik al jaren geleden attent werd op de Afrikaanse aanpak waar, bij gebrek aan allerlei medische voorzieningen, de gezondheid van kleine kinderen hoofdzakelijk werd behoed en in de gaten gehouden door ze dag en nacht op het lijf van de moeder te dragen. Maar dat kan m.i. net zo goed de vader zijn. Voorwaarde is wel, dat de ouder zelf gezond is. En daarvoor geldt dan weer dat bij beginnende verkoudheid en evt. gebreke van voornoemde lepeltjeshouding een hete kruik wonderen kan verrichten.
Uiteraard dient bij ernstige en aanhoudende klachten een dokter geraadpleegd te worden. Ik had destijds een antroposofische arts met een juist voor kleine kinderen zeer doeltreffende aanpak. Tot het gebruik van antibiotica is het nooit gekomen.
Reputatie 7
Mond dichthouden, afplakken heb ik nog net niet gezien, en dan ademen door een verstopte neus? Tsjonge, laat dat kind lekker reutelen als het alleen maar verkouden is in plaats van het te mishandelen.

Reageer