Beantwoord

Campingbedje zonder extra matras gebruiken?

• 3 juni 2021
  • 2 reacties
  • 92 Bekeken

Op dit moment zijn wij bezig met de voorbereiding voor de komst van ons eerste kindje. Een van deze voorbereidingen is de aanschaf van een campingbedje. Deze willen we gebruiken voor incidenteel gebruik maar ook voor de wekelijkse oppasdag bij mijn ouders.

Nu lees ik in het artikel van de consumentenbond, over het wel of niet gebruiken van een extra matras in een campingbedje, dat een extra matras niet wordt geadviseerd. Zeker niet in het eerste jaar. Echter in onze verkenning kwamen we er achter dat de standaard matrasjes die meegeleverd worden met de campingbedjes erg dun zijn (wij willen graag de Qute Q-sleep aanschaffen). 

Mijn vraag is eigenlijk, is dit basismatras wel voldoende? Moeten we alleen een hoeslaken/molton om dit matras doen en is dat voldoende voor de baby om regelmatig op te slapen?

We horen graag, alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Imke 4 juni 2021, 10:21

Hi @Jeroen_89, welkom op de Community! Ik heb het even voor je nagevraagd bij onze expert. Zij laat het volgende weten: ‘Wij raden inderdaad het gebruik van een extra matras af. Een klein kind(je) heeft nog een laag gewicht en heeft een rechte lichaamsbouw. Het matras zakt daardoor nauwelijks in en zal het kind er geen hinder aan ondervinden.

Het is vreemd dat fabrikanten extra matrassen te koop aanbieden. Fabrikanten zijn namelijk verplicht te vermelden dat je geen extra matras mag gebruiken. Met een extra matras wordt het totaal dikker en dus veel zachter waardoor het kindje dieper in het matras kan zakken. Zo ontstaat er een kans op verstikkingsgevaar. Door een extra matras toe te voegen wordt de hoogte van de matras tot bedrand kleiner. Hiermee neemt het risico toe dat het kind uit het bed kan klimmen en vallen.’

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +8

Hi @Jeroen_89, welkom op de Community! Ik heb het even voor je nagevraagd bij onze expert. Zij laat het volgende weten: ‘Wij raden inderdaad het gebruik van een extra matras af. Een klein kind(je) heeft nog een laag gewicht en heeft een rechte lichaamsbouw. Het matras zakt daardoor nauwelijks in en zal het kind er geen hinder aan ondervinden.

Het is vreemd dat fabrikanten extra matrassen te koop aanbieden. Fabrikanten zijn namelijk verplicht te vermelden dat je geen extra matras mag gebruiken. Met een extra matras wordt het totaal dikker en dus veel zachter waardoor het kindje dieper in het matras kan zakken. Zo ontstaat er een kans op verstikkingsgevaar. Door een extra matras toe te voegen wordt de hoogte van de matras tot bedrand kleiner. Hiermee neemt het risico toe dat het kind uit het bed kan klimmen en vallen.’

Reputatie 7
Badge +6

Ik krijg van de echtgenote te horen dat op het matrasje van het campingbedje voor de kleinkids zelfs staat dat je geen extra matras erop mag plaatsen.

Reageer