Consumentenbond.nl
Vraag

Dreumes krijgt autostoeltje open: wat te doen?

Badge
Ons kind van 1,5 krijgt sinds gisteren zelf de sluiting van zijn autostoeltje open (Cybex Sirona M2 I-size). Hij drukt simpelweg z'n 2 duimpjes samen op de rode knop, en klaar.

Dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Ik ben dan ook met name benieuwd wat hier aan te doen is?
We kunnen hem het uiteraard proberen af te leren, maar wat hij in een driftbui doet...

Verder, wordt hier bij de tests al rekening mee gehouden? Ik zag er namelijk destijds niks over in enige test, en ging er dus min of meer vanuit dat die sluiting zo ontworpen zijn dat kindjes er moeilijk bij kunnen of niet sterk genoeg voor zijn.

Er staat me bij dat bij bijvoorbeeld fietsstoeltjes die dingen in principe met een dubbele handeling opengemaakt moeten worden, maar bij autostoeltjes geldt dat blijkbaar niet?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dit zou natuurlijk niet mogen gebeuren.
Maar wellicht is er een heel simpele oplossing te bedenken door bijvoorbeeld een soort plastic kokertje te maken wat eenvoudig over de sluiting waar de knop in zit heen te schuiven zodat uw kindje de knop niet meer in kan drukken?
Het moet in geval van nood natuurlijk wel heel eenvoudig door iedereen weer weg geschoven kunnen worden om de sluiting te openen.
Misschien is het niet perfect maar wellicht wel een eenvoudige oplossing.
Badge
@Beryllium Voor autostoeltje geldt dat ze met één druk op de (rode) knop opengemaakt moeten kunnen worden. Met deze universele oplossing hoeven hulpdiensten bij ongevallen niet uit te zoeken hoe het harnasje ontgrendeld moet worden als het kind bevrijd moet worden. Een dubbele handeling is niet toegestaan. Wel geldt dat de kracht die daarvoor nodig is minimaal 4 kg (en maximaal 8kg) moet zijn. Voor de meeste kinderen zou deze drempel voldoende moeten zijn, maar je weet dat nooit zeker.
Of misschien is de openingskracht toch niet groot genoeg, om wat voor reden dan ook.
In ieder geval is het raadzaam de fabrikant / importeur te vragen op deze melding te reageren.
Je kind aanmelden als autostoeltjestester??
Reputatie 5
Badge +4
Als een technische oplossing zich (voorlopig) niet voordoet, helpt wellicht de volgende strategie om gedrag af te leren dat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
In tegenstelling tot de ouders zijn kinderen zich totaal niet van gevaren bewust.. Dat moet dus aanschouwelijk onderwezen worden. Als u zich eerst in alle rust een beeld vormt van het ergste wat er kan gebeuren, dan kunt u uw peuter fysiek demonstreren wat de gevolgen kunnen zijn wanneer uw auto plotseling moet remmen en hij niet stevig in zijn stoeltje zit. Waarschuwingen uit angst of ongeduld leiden vaak tot huil- of driftbuien, want zelfs de jongste kinderen voelen feilloos aan wanneer niet zijzelf maar de zorgen van de ouders op de eerste plaats komen.
Badge
Bedankt voor jullie reacties!

@Ekokok Daar had ik ook aan gedacht, maar is in de praktijk niet echt te doen gezien de constructie van de sluiting. De twee 'haakjes' die je samen in de sluiting klikt vallen 'om' de sluiting heen, waardoor een kokertje oid er niet meer omheen past. Wellicht bewust zo gedaan door de fabrikant...

@Ronald Vroman Dat is nuttige info. Ik heb helaas geen krachtmeter, behalve een koffer-weger. Daarmee (erg provisorisch) een meting gedaan, en ik kom inderdaad rond de 4kg uit.
Wel lijkt het erop dat de huidige constructie zo georienteerd is dat de kleine er heel makkelijk volle kracht op kan uitoefenen (met 2 duimpjes dus). Puntje om mee te nemen in toekomstige tests?

Ik heb de fabrikant ook gevraagd, hun reactie:

Een autostoeltje kan uw kind alleen beschermen als uw kind op de goede manier is vastgemaakt en niet actief probeert om uit het stoeltje te komen. In stoeltjes met een gordelsysteem kan dat bijvoorbeeld door het openen van de gordel of door de armen onder de schouderriemen vandaan te wurmen. Welk systeem u ook gebruikt om uw kind veilig vast te maken, het beschermt uw kind pas als het correct wordt gebruikt.

Over het algemeen moet de gordel van de Sirona niet te strak aangetrokken worden, omdat het kind zich daardoor ingesnoerd kan voelen en uit de gordel wil. De gordel moet zo vastgemaakt zijn, dat er een vlakke hand past tussen de gordel en het lichaam van uw kind. Helaas ontdekken sommige kinderen hoe ze zich uit het stoeltje kunnen wriemelen. Een gordelclip kan dat wellicht voorkomen, maar die is niet toegestaan omdat uit tests is gebleken dat het kind daardoor letsel kan oplopen tijdens een ongeval. Voorts is het belangrijk dat de gordel niet te moeilijk te openen is, zodat hulpverleners het kind snel los kunnen maken bij een ongeval.

Hoe lastig het soms ook mag zijn: als uw kind zich uit het stoeltje weet los te maken, vragen we u de auto te stoppen zodra dat veilig kan om te proberen uw kind uit te leggen dat doorrijden niet mogelijk is zolang het niet veilig is vastgemaakt.

Als u nog meer vragen hebt, aarzel dan niet om weer contact met ons op te nemen.

@Ronaldvr Goeie, hoewel 'ie dan misschien wel erg de smaak te pakken krijgt 🙂

@Lisa Boele Ja, afleren is uiteraard ook mijn plan. Maar of dat echt helpt bij een kleintje van 1,5 met een driftbui...

Reageer