Consumentenbond.nl

Gevaarlijke fout in Bijtring voor baby's van de HEMA

Voor mijn dochter van toen 3,5 maand kocht ik een bijtspeeltje bij de Hema, maar deze heb ik nooit gegeven, want toen ik hem uit de verpakking haalde merkte ik dat hij helemaal niet veilig is voor baby's!
Als je het zachte gedeelte (waar kindjes op bijten) induwt ter hoogte van het harde plastic houdertje waar het zachte gedeelte in vast zit, dan ontstaat er een kier waar je zo je vel tussen kan. Doordat het zachtere gedeelte terug veert, blijft je velletje (of een babylipje bijvoorbeeld) gemeen vast geklemd zitten. Zoals dat te zien is op de foto.

Zijn meer mensen deze fout in dit product tegen gekomen?

Ik heb de fout in de bijtring al een ruime maand geleden bij de HEMA klantenservice gemeld, maar tot op vandaag is er nog geen actie ondernomen vanuit HEMA.

14 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Dag @laurahuizer , en welkom op deze community! Dank voor je melding, die ik hier intern heb doorgezet. Persoonlijk ben ik groot fan van HEMA, zeker voor kinderspullen en -kleding maar zo'n blaar wil je liever niet zien op een babylip 😮. Fijn dat je andere ouders hierop attendeert!
Deze "druif" bijtring en de "eend" bijtring zijn sinds 28 augustus in al onze filialen uit de winkel gehaald.
met vriendelijke groet,

Een Hema medewerker
Reputatie 7
Badge +4
@Djosie Rose
Wel vreemd en kwalijk dat dit blijkbaar een maand moest duren voordat eindelijk actie ondernomen werd om verdrietige en gewonde babytjes te voorkomen. 😣
Reputatie 7
Badge +7
Nou @laurahuizer, toch goed nieuws uiteindelijk, vind je niet? Supergoed dat je dit probleem hebt aangekaart!
Hi @Wendy van den Elshout , @Djosie Rose , @Ekokok , @Monique ,

Het was 3 dagen super goed nieuws. Ik werd zojuist gebeld door de Hema en er werd mij medegedeeld dat er een "onafhankelijk laboratorium" naar gekeken had en dat hij geen gevaar zou vormen. Het product ligt gewoon weer in de schappen..

Ik vraag me serieus af met welke maatstaven dit product voor de allerkleinsten beoordeeld wordt.

Het doet me wel wat merk ik.. Het product is wel degelijk schadelijk voor baby's. En het feit dat ik dat weet en Hema dit niet bevestigd, zorgt er voor mijn gevoel voor dat er straks lelijke verwondingen kunnen ontstaan.

Ik weet echt niet wat ik hier mee aan moet. ☹
Reputatie 2
Badge +4
Consumentenproducten waarvan jij het idee hebt dat ze onveilig zijn, kun je altijd aanmelden via dit meldingsformulier van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA).

We zullen kijken of we deze bijtring(en) op korte termijn zelf aan een deskundig onderzoekje kunnen onderwerpen.
Reputatie 7
Badge +4
@Noëlle van der Weel
De NVWA doet in de praktijk helaas nauwelijks waar zij eigenlijk voor bedoeld zouden zijn.😫
We hebben daar de afgelopen jaren helaas al heel wat schandalen van voorbij zien komen.😣

Maar voor de Consumentenbond moet het toch niet zo moeilijk zijn om deze bijtringen op korte termijn kritisch te beoordelen?🤔🙂
Reputatie 2
Badge +4
Volgens de website van Hema is deze bijtring nu niet op voorraad. Eerst even op zoek of we hem nog ergens tegenkomen, dus!
Reputatie 2
Badge +4
Ekokok schreef:

@Noëlle van der Weel
De NVWA doet in de praktijk helaas nauwelijks waar zij eigenlijk voor bedoeld zouden zijn.😫

We hebben daar de afgelopen jaren helaas al heel wat schandalen van voorbij zien komen.😣

Toch raden we wel aan om in elk geval melding te maken van dit product via het webformulier op de NVWA-website. Alleen de NVWA kan een terugroepactie afdwingen, dat kan de Consumentenbond niet.
Ik heb de melding pas geleden neer gelegd bij de NVWA. Dus daar hoop ik ook van te horen binnenkort.

@Noëlle van der Weel : De bijtringen zijn dinsdag tijdelijk uit de collectie gehaald van de Hema "voor onderzoek door een onafhankelijk laboratorium" En worden nu weer in verkoop genomen. Dus ze moeten weer beschikbaar komen.
Ben heel benieuwd!
Reputatie 2
Badge +4
laurahuizer schreef:

@Noëlle van der Weel : De bijtringen zijn dinsdag tijdelijk uit de collectie gehaald van de Hema "voor onderzoek door een onafhankelijk laboratorium" En worden nu weer in verkoop genomen. Dus ze moeten weer beschikbaar komen.
Ben heel benieuwd!

We houden het in de gaten!
Hi @Noëlle van der Weel , weten jullie al meer?
Reputatie 2
Badge +4
De bijtring is weer te koop in de webshop. Omdat we geen exemplaar van de 'oude' bijtring hebben, kunnen we niet zelf checken of er iets is aangepast aan het product.

We hebben daarom bij Hema nu de vraag uitstaan wat er uit het onderzoek is gekomen en of er iets aan het product is veranderd voordat het weer in de schappen is gelegd. Daar hebben we nog geen antwoord op.
Reputatie 2
Badge +4
Vandaag stuurde HEMA de volgende reactie:

We hebben inderdaad de babybijtring meteen laten onderzoeken door TÜV Rheinland. Zij hebben vastgesteld dat een klein kind niet beklemt raakt in de opening na het wegdrukken van het zachte kunststof. Dit is ook niet daadwerkelijk voorgevallen, de klant die hierover klaagde achtte dat risico aanwezig. Na uitkomst van dit onderzoek is het product weer in de winkel te verkrijgen.

We hebben zelf de bijtring ook bekeken, en komen tot de conclusie dat het wel mogelijk is om met het velletje van bijvoorbeeld je vinger in een opening beklemd te raken en dat de rand dan behoorlijk scherp is. Wij kunnen echter niet beoordelen of dit beklemmingsgevaar ook voor een baby realistisch is.

De Consumentenbond kan bedrijven niet dwingen om artikelen uit de handel te nemen. De overheid (lees: de NVWA) kan dit wel. U kunt over de bijtring rapporteren aan de NVWA via dit webformulier.

Reageer