Consumentenbond.nl

Heeft jouw kind een mobiele telefoon?

Kinderen willen steeds op een vroegere leeftijd een mobiele telefoon. Als ouder vraag je je misschien af of je kind al oud genoeg is. Om (groot)ouders te informeren waar ze op moeten letten bij de keuze van een mobiele telefoon voor hun kind en de bijbehorende verbinding (abonnement of prepaid) is de Consumentenbond benieuwd naar jullie ervaringen. Er staan hieronder een aantal vragen maar we horen het graag als je nog andere informatie wilt delen over dit onderwerp.

• Hoe oud waren jouw (klein)kinderen toen ze voor het eerst een mobiele telefoon wilde? Hebben ze deze toen ook gekregen? Waarom wel of niet?
  • Toen je kind(eren) een mobiel kregen, welke keuzes heb je toen gemaakt en waarom? Denk aan type telefoon (nieuw of tweedehands/wel of niet een smartphone), type verbinding (alleen wifi, prepaid of abonnement), wie betaalt wat (aanschaf telefoon/gebruikskosten).
Alle feedback is welkom! Vragen mogen ook.

19 reacties

Hoi, zeker speelt dit een belangrijke rol bij wanneer en of mijn kinderen een mobiele telefoon krijgen. Wij hebben thuis geen tablet en onze laptop maakt verbinding met het internet via een draadje en de router gaat 's nachts gewoon uit. Ook gebruiken we geen dect-telefoon. Op die manieren proberen we onze kinderen te beschermen nu ze nog zo jong en in ontwikkeling zijn. Het is alleen erg moeilijk om er helemaal aan te ontkomen en dat is ook niet onze bedoeling. We proberen het in ieder geval zo lang mogelijk te beperken. Op school zijn er genoeg mogelijkheden waarmee ze kennis maken met mobiele apparatuur. Het klopt inderdaad dat er om ons heen genoeg andere apparaten zijn waar straling vanaf komt, maar dat is minder schadelijk dan een mobieltje die 24 uur per dag dichtbij wordt gedragen. Veel mensen vinden ons misschien overdreven, maar wij wachten zelf graag tot het tegendeel écht bewezen is.
Ik lees hier alleen de gevaren van de kosten en van gevaarlijke contacten leggen. Ik zelf denk gelijk aan de gevaren van straling en de gevaren voor de ogen bij met name jonge kinderen. Gelukkig zijn mijn kinderen nog niet aan een mobieltje toe en zijn er tegen die tijd hopelijk meer mensen overtuigd van de schadelijke gevolgen van mobiele apparaten.
De schadelijke effecten voor de ogen zijn inmiddels bewezen in meerdere studies. Ook zijn kinderen die per dag langer dan 2 uur naar een beeldscherm staren gevoeliger voor depressies, angsten en slaapgebrek.
Reputatie 7

Zo ook bij de nieuwste schooleis, die iedere leerling in het voortgezet onderwijs verplicht een tablet aan te schaffen.

Geplaatst door Lisa Boele op Sep 12, 2016.

Dat moet dan denk ik iets van de betreffende school zijn want mijn kinderen zijn echt niet verplicht een tablet aan te schaffen.

Een telefoon hebben ze wel vanaf 11 jaar. Dochterlief "moest" er een hebben zodat ze alleen naar school kon fietsen en je weet, wat de oudste krijgt krijgt de jongste ook maar in dit geval niet al op jongere leeftijd. Ik heb het eerst met een goedkoop Samsung toestelletje geprobeerd maar dat was een complete miskoop en daarna heeft ze de oude iphone van mijn vrouw overgenomen en die gebruikt ze nu al 4 jaar. Ze is er zuinig mee. Voor zoonlief heb ik vorig jaar een refurbished Moto E gekocht en die doet het ook pima. Ze hebben beiden prepaid en eens in de zoveel maanden zet ik er €10 op. We kunnen ze bereiken en in nood kunnen ze ons bereiken. Ondertussen zijn ze nu 15 en 12 en zit ik met een schuin oog toch te kijken naar een abonnementje, iets van 100 minuten en 500Mb zou prima voldoen maar dat komt op een kleine €10 per maand, zodra ik dat voor €5 kan krijgen doe ik het waarschijnlijk.
Reputatie 7

Een telefoon hebben ze wel vanaf 11 jaar. Dochterlief "moest" er een hebben zodat ze alleen naar school kon fietsen en je weet, wat de oudste krijgt krijgt de jongste ook maar in dit geval niet al op jongere leeftijd. Ik heb het eerst met een goedkoop Samsung toestelletje geprobeerd maar dat was een complete miskoop en daarna heeft ze de oude iphone van mijn vrouw overgenomen en die gebruikt ze nu al 4 jaar. Ze is er zuinig mee. Voor zoonlief heb ik vorig jaar een refurbished Moto E gekocht en die doet het ook pima. Ze hebben beiden prepaid en eens in de zoveel maanden zet ik er €10 op. We kunnen ze bereiken en in nood kunnen ze ons bereiken. Ondertussen zijn ze nu 15 en 12 en zit ik met een schuin oog toch te kijken naar een abonnementje, iets van 100 minuten en 500Mb zou prima voldoen maar dat komt op een kleine €10 per maand, zodra ik dat voor €5 kan krijgen doe ik het waarschijnlijk.

Geplaatst door A. Deen op Sep 12, 2016.

Beste A. Deen,

Bedankt voor je reactie. Waarom was de Samsung een complete miskoop? Is de manier waarop je kinderen hun mobiele telefoon gebruiken in de loop der jaren veranderd? Waarom kijk je nu naar een abonnement voor ze? Kijken jouw kinderen zelf ook naar abonnementen of hebben ze hierom gevraagd? Zijn er specifieke eisen aan het abonnement behalve de prijs?

GroetenKaling Liu

Geplaatst door Kaling Liu op Sep 13, 2016.

Het ergste van dat eerste toestel was dat er zo weinig geheugen in zat dat hij nadat de Android applicaties geüpdatet waren er al geen enkele app meer bij kon. Echt weggegooid geld, alsnog bedankt Samsung.

Ik kijk vooral naar een data abo omdat ze nooit veel zijn gaan bellen maar ze wel berichten over en weer sturen en andere dingen doen die data gebruiken. Ik heb Ziggo dus vaak kunnen ze ook wifi gebruiken maar bv op school is dat er niet. Uiteindelijk brengen ze daar toch de nodige tijd door en ik heb er best begrip voor dat ze graag data willen.
Reputatie 7

Ik heb het begin meegemaakt van de mobiele telefoon toen ik voor de klas stond en ook de storende invloed daarvan op het lesverloop.

Geplaatst door Lisa Boele op Sep 13, 2016.

Was het bij u dan toegestaan dat leerlingen naar ik aanneem op de lagere school, dat is per slot de doelgroep waar we het over hebben, tijdens de les met mobieltjes gaan spelen? Dat is niet eens toegestaan bij mijn kinderen op de middelbare school en dat lijkt mij ook hartstikke terecht.

Een ander onderwerp wat mij betreft maar zeker niet minder interessant is de vraag of tablets een zinvolle bijdrage kunnen leveren binnen het onderwijs danwel of onderwijs zelfs de tablet als primair medium in zou kunnen zetten. Dat is wat ik begrijp men doet op zo'n Steve Jobs school. Nogmaals hartstikke boeiend en actueel maar dat gaat toch echt over tablets en niet over de vraag of jou kind van acht al een mobieltje heeft of dat je daarmee wacht tot hij naar de middelbare gaat, of zelfs dan niet.

Geplaatst door A. Deen op Sep 12, 2016.

Beste A. Deen,

Bedankt voor je reactie. Waarom was de Samsung een complete miskoop? Is de manier waarop je kinderen hun mobiele telefoon gebruiken in de loop der jaren veranderd? Waarom kijk je nu naar een abonnement voor ze? Kijken jouw kinderen zelf ook naar abonnementen of hebben ze hierom gevraagd? Zijn er specifieke eisen aan het abonnement behalve de prijs?

GroetenKaling Liu

Ik lees hier alleen de gevaren van de kosten en van gevaarlijke contacten leggen. Ik zelf denk gelijk aan de gevaren van straling en de gevaren voor de ogen bij met name jonge kinderen. Gelukkig zijn mijn kinderen nog niet aan een mobieltje toe en zijn er tegen die tijd hopelijk meer mensen overtuigd van de schadelijke gevolgen van mobiele apparaten.

Geplaatst door Suzan Sportel op Sep 13, 2016.

Beste Suzan,

Bedankt voor je reactie. Zeker belangrijk om aan te denken. De vraag is dan misschien voor velen: wil ik mijn kinderen beschermen tegen straling of dat zij altijd bereikbaar zijn, zeker in geval van nood? Ik heb geen kinderen, maar zou hen liever niet aan straling blootstellen. Maar ik vraag me dan af of er toch niet al heel veel straling is van alle apparaten die men thuis en bij zich heeft, en in hoeverre je eigen mobieltje voor extra schade zorgt. Ik ben geen expert op dit gebied, en ik heb het idee dat voor elk onderzoek zegt dat straling schadelijk is ook weer een onderzoek is dat het tegenovergestelde beweert. Moeilijke situatie. Zou je je kinderen hierdoor geen mobiele telefoon geven of dit uit proberen te stellen? Je geeft ook aan dat je hoop dat er hopelijk tegen die tijd meer mensen overtuigd van de schadelijke gevolgen. Speelt dit een grote rol in je keuze om je kinderen eerder of later een mobieltje te geven?

GroetenKaling Liu

Nee, mijn kleinkinderen zijn nog absoluut te jong. Aan het complete verhaal van @Lisa Boele heb ik bijna* helemaal niets toe te voegen. Óók ik dacht dat er hier een inhoudelijke discussie op gang zou komen en liever géén promotieverhalen over het één of andere toestel met een knopje meer of minder of de kosten die eerder een persoonlijke factor zijn. Het lijkt mij alsof de marketeers hun werk al geruisloos hebben volbracht........(?) De volgende generatie die andere kinderen van hun tablets en mobile telefoons beroven is inmiddels eveneens geruisloos ontstaan.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Sep 12, 2016.

Beste H.G. van Rheenen,

Bedankt voor de reactie. Wij hebben een bepaalde insteek voor de discussie gekozen maar we horen graag welke gerelateerde zaken jullie belangrijk(er) achten. Ik zie dat één punt veiligheid is, daar kan ik zeker inkomen, zeker omdat kinderen steeds jonger een mobiele telefoon krijgen. Dat is zeker een punt waar we naar gaan kijken. Zijn er nog andere inhoudelijke zaken welke u wilt bespreken?

GroetenKaling Liu
Beste HG van Rheenen,

Bedankt voor je antwoorden. Ik was benieuwd of je zelf ervaring hiermee hebt gehad.

Groeten

Kaling Liu

Een ander onderwerp wat mij betreft maar zeker niet minder interessant is de vraag of tablets een zinvolle bijdrage kunnen leveren binnen het onderwijs danwel of onderwijs zelfs de tablet als primair medium in zou kunnen zetten. Dat is wat ik begrijp men doet op zo'n Steve Jobs school. Nogmaals hartstikke boeiend en actueel maar dat gaat toch echt over tablets en niet over de vraag of jou kind van acht al een mobieltje heeft of dat je daarmee wacht tot hij naar de middelbare gaat, of zelfs dan niet.

Geplaatst door A. Deen op Sep 13, 2016.

Beste A. Deen,

Bedankt voor je reactie. De vraag kan natuurlijk ook worden gesteld voor mobiele telefoons. In hoeverre is een mobieltje een zinvolle toevoeging binnen het leven van een kind? Waarom hebben kinderen een telefoon? Tuurlijk is het gemakkelijk, altijd te bereiken, daar ben ik zeker voorstander van. Tijden veranderen natuurlijk en mobiele apparaten zijn bijna gemeengoed. Maar soms vraag ik me af of het een positieve invloed heeft op kinderen. En dan niet eens om de straling. Staren naar een scherm terwijl je met vrienden bent. Het geldt ook voor volwassenen, ook ik maak me daar schuldig aan. Moeilijke vraag, want je wilt je kinderen ook weer niet buiten de boot laten vallen als al hun vriendjes wel een mobieltje hebben. Hoe denk jij erover?

Groeten

Kaling Liu

onze tweeling is vlak voor de schoolvakantie 11 geworden en zit intussen in groep 8 basisonderwijs. Als ouders hebben wij er om ervaring op te doen bewust voor gekozen 2x een oude Samsung s5 Mini te kopen en die uit te rusten met een gratis prepaid simkaartje van Lebara. Dus alleen appen via Wifi, thuis of bij vriendjes thuis. De telefoontjesladen in de nacht op beneden in de woonkamer kamer. Kort gesteld: so far, so good ...

Geplaatst door A.L. van den Broeck op Sep 13, 2016.

Beste A.L. van den Broeck,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Merk je dat je kinderen het liever anders willen? Zouden ze bijvoorbeeld wel kunnen appen als ze geen wifi hebben? Of nemen ze hun mobieltje wel eens mee naar de slaapkamer om op te laden?

Groeten,

Kaling Liu

Ik vind het heel vreemd, dat dit soort discussies alleen over aanschaf- en abonnementskosten gaat. Zo ook bij de nieuwste schooleis, die iedere leerling in het voortgezet onderwijs verplicht een tablet aan te schaffen. Geen ouder zou het in zijn hoofd halen om zijn kind dagelijks over straat te laten gaan met een paar honderd euro aan contant geld. Maar bij een tablet wordt kennelijk vergeten, dat het om een waardevol en geliefd object voor dieven gaat. Ik sprak een ouder die aan de school gevraagd had of het ding daar in een locker kon worden opgeborgen, maar de school wil daarvoor geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Echt onbegrijpeijk, dat ouders hiertegen niet in het geweer komen.

Geplaatst door Lisa Boele op Sep 12, 2016.

Beste Lisa,

Bedankt voor je reactie. Wij hebben een bepaalde insteek voor de discussie gekozen anders wordt de vraag te breed en weten we dat de antwoorden achterblijven. Maar toch horen we graag al jullie feedback omtrent dit onderwerp, ook als het gaat om zaken als veiligheid. Ik zie aan de antwoorden van andere leden dat dit zeker een belangrijk punt is en hier zullen we zeker naar gaan kijken. Als je nog andere punten hebt dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Groeten,Kaling
Reputatie 5
Badge +4
Als het dertig jaar geleden mogelijk was geweest had ik mijn kind waarschijnlijk wel van een mobiele telefoon voorzien want met mijn voltijdbaan was hij dagelijks minstens 10 uur aan mijn zicht onttrokken. Die situatie vereiste goede afspraken: elke dag precies weten waar hij was, mij bellen wanneer hij weer thuis was en het paraat hebben van telefoonnummers van leraren en ouders van vriendjes voor het geval ik hem op moest sporen. Dat laatste is gelukkig maar twee keer voorgekomen; niet leuk, wel leerzaam.

Tegenwoordig valt aan die mobiele telefoon waarschijnlijk niet te ontkomen, maar ik zou er strenge regels aan verbinden: alleen bellen als het echt nodig is, altijd vervoeren in een rugzak en niet met dat ding in je hand over straat of in het ov. Kinderen zijn een makkelijk doelwit om te beroven en het kan nog erger worden wanneer de dader bekend is en het kind probeert om met behulp van vrienden zijn eigendom terug te krijgen. Daarvoor kan het in de gevangenis belanden.

Ik vind het heel vreemd, dat dit soort discussies alleen over aanschaf- en abonnementskosten gaat. Zo ook bij de nieuwste schooleis, die iedere leerling in het voortgezet onderwijs verplicht een tablet aan te schaffen. Geen ouder zou het in zijn hoofd halen om zijn kind dagelijks over straat te laten gaan met een paar honderd euro aan contant geld. Maar bij een tablet wordt kennelijk vergeten, dat het om een waardevol en geliefd object voor dieven gaat. Ik sprak een ouder die aan de school gevraagd had of het ding daar in een locker kon worden opgeborgen, maar de school wil daarvoor geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Echt onbegrijpeijk, dat ouders hiertegen niet in het geweer komen.
Reputatie 5
Badge +4
Ik mis hier toch wel reacties met betrekking tot de verhouding mobiele telefoon en school. Ouders op dit forum geven blijk van een weloverwogen keuze voor de aanschaf van een mobieltje voor hun kinderen, maar worden ze daarin gesteund door de school? Is het echt zo, dat niemand in de klas het internet op kan (terwijl dit overal elders wel mogelijk is)? Is het beruchte "cyberpesten", waarvoor de school (ongewild) een vruchtbare bodem biedt, inmiddels onder de knie en hoe dan? Speelt de overweging, dat dit verschijnsel zich op steeds jongere leeftijd kan voordoen, een rol bij de aanschaf van een mobieltje en type abonnement voor je kind en nogmaals, word je daarin gesteund door de school?

Het maken van sluitende afspraken met ouders is een heikel punt en scholen geven hun onmacht op dit gebied niet graag toe. Daarbij zijn klassen met pubers onderhevig aan een hormoongestuurde groepsdynamiek waar ouders geen weet van hebben. Die puberteit dient zich op steeds jongere leeftijd aan, met bijbehorende neiging om alles wat niet toegestaan is (zoals het gebruik van mobieltjes onder schooltijd) toch uit te proberen. Wordt dat openlijk besproken en geeft de school richtlijnen waar je als ouder wat aan hebt?

Naar verluid sturen topfunctionarissen uit Silicon Valley hun kinderen bij voorkeur naar een Waldorf school (in Nederland: Vrije School) waar electronica zijn uitgebannen. Particulier onderwijs is niet voor iedereen weggelegd, maar het zou m.i. een groot verlies zijn als hier via de gewenningsroute mobieltje, toegang tot internet en onderwijs met tablets uiteindelijk een robot voor de klas verschijnt. Voor scholen wellicht een aantrekkelijke weg van de minste weerstand, voor ouders een goede reden om vanaf het begin de vinger aan de pols te houden.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb het begin meegemaakt van de mobiele telefoon toen ik voor de klas stond en ook de storende invloed daarvan op het lesverloop. Hoe de situatie nu is kan ik alleen maar vermoeden, maar de invoering van tablets lijkt mij een maatregel van scholen om daar grip op te krijgen. De uitzending van Kassa wekte bij mij de, kennelijk foute, indruk dat het iets landelijks was. Maar die kant zal het wel opgaan als blijkt, dat je daarmee je lesuren vol krijgt zonder dat de leraar ziek wordt. En over de volgende stap wordt al gesproken: onderwijs door robots. Deze hele ontwikkeling stoelt op de aanname dat kinderen, eenmaal voorzien van een mobiele telefoon niet meer zonder willen en dat meer van hetzelfde ze nog jarenlang zoet zal houden. Ik begrijp, dat de CB deze insteek niet kiest, maar wat de werkelijke kosten betreft staat er echt meer op het spel dan een abonnement of een toestel.
onze tweeling is vlak voor de schoolvakantie 11 geworden en zit intussen in groep 8 basisonderwijs. Als ouders hebben wij er om ervaring op te doen bewust voor gekozen 2x een oude Samsung s5 Mini te kopen en die uit te rusten met een gratis prepaid simkaartje van Lebara. Dus alleen appen via Wifi, thuis of bij vriendjes thuis. De telefoontjesladen in de nacht op beneden in de woonkamer kamer. Kort gesteld: so far, so good ...
Zoals gesteld, het gaat hier dit jaar om het opdoen van eerste ervaringen met mobiele telefoons. Dus houden we ons streng aan de afspraak: alleen overdag. 's Avonds en 's nachts opladen beneden in de woonkamer. Géén mobieltjes in de slaapkamers op de bovenverdieping. Wificodes zijn alleen thuis en bij vriendjes beschikbaar. De school stelt geen wificodes beschikbaar. Schoolwifi alleen beschikbaar voor schoolactiviteiten van de leerlingen op Chromebooks. De gratis AH-wifi hebben ze nog niet ontdekt. Budget voor een mobielnetwerk is er niet. Aldus gebruiken de kinderen hun mobieltjes alleen voor appen met vriendjes. En voor thuiskijken naar een ander Tv-kanaal via de Horizon-app van Ziggo. En verder beschikken ze hier in de huiskamer over twee Chromebooks voor huiswerk en spelen. Allemaal spannend genoeg, vinden ze zelf ook. Zal volgend jaar op de middelbare school wel anders worden.
Reputatie 7
Eerder dan ik maar ze zijn 40 en 45.

Reageer