Consumentenbond.nl
Beantwoord

Kinderopvang betalen op feestdagen

• 31 december 2018
  • 10 reacties
  • 3557 Bekeken

is het gebruikelijk in de kinderopvang dat een opvangdag die valt op een feestdag toch door moet worden betaald (terwijl de opvang zelf dus gesloten is uiteraard). wat mij namelijk opvalt, is dat de af te nemen uren het hele jaar door hetzelfde zijn, terwijl er ook feestdagen bij zitten dat het kind niet naar de opvang gaat.
icon

Beste antwoord door Bert 9 januari 2019, 21:28

Ik zie op verschillende websites deze uitleg:

Je betaalt niet voor onze sluitingsdagen, omdat we op deze dagen geen personeelskosten maken. Onze personeelskosten bepalen overigens voor 70% onze tarieven.

Je betaalt wel voor de feestdagen. Op deze dagen lopen de personeelskosten namelijk gewoon door. Zouden wij deze dagen niet in rekening brengen, dan moeten de kosten worden verdeeld over minder dagen per jaar, waardoor de uurprijs hoger wordt.
Bekijk origineel

10 reacties

@Jeannet Inmiddels heb ik door dat het met nationale feestdagen gewoon mag, wat ik overigens belachelijk vind. Mijn werkgever moet mij op deze dagen ook uitbetalen terwijl onze klanten dat niet doen...maar dat terzijde. Waar ik naar op zoek ben is: mag je zomaar op NIET nationale feestdagen de BSO eerder sluiten en de klanten gewoon door laten betalen?

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor de toevoeging @Jeannet

Nieuw dit jaar. Opvang mag feestdagen doorbelasten, ook als ze dicht zijn.

U ontvangt over deze dagen gewoon kinderopvang toeslag.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-kinderopvangtoeslag

Even naar beneden scrollen, zie het antwoord bij: Kinderopvang gesloten, recht op toeslag?

@L.B.A Worden er op de lokatie kinderen opgevangen van een school die wel om 14.45 sluit? Als dat zo is dan mag het helaas, de starttijd van de eerstsluitende school wordt dan gehanteerd.

Wat me nu ook opvalt, nu de kinderen naar de bso gaat, is dat we betalen vanaf 14.45 uur, terwijl de school pas uitgaat om 15.15 uur. Dit betekent dat we structureel een half uur voor niks betalen. Als ik de reactie van Kristen lees, mag dit dus niet..!

Nog iets anders, onze BSO heeft nu bepaald op 5, 24 en 31 december anderhalf uur eerder te sluiten. Dit zijn geen nationale feestdagen. Voor 5 december wordt niet de mogelijkheid geboden om je kind kostenneutraal(want die anderhalf uur krijg je echt niet in mindering gebracht op je rekening) op te geven voor Voorschoolse Opvang. Op 24 en 31 december kan je je mind wel al vanaf 7.30 brengen, maar je krijgt gewoon de rekening gepresenteerd voor opvang tot 18.30. Dat wordt zo voor velen wel een kostbaar plaatje: je moet anderhalf uur doorbetalen en je moet verlof opnemen of extra opvang elders regelen. Kan dit zomaar, dat je hier begin november zomaar een schrijven van onder je neus krijgt?

Bedankt voor de antwoorden. Het klinkt op zich wel logisch. Waar bij mij de bellen gingen rinkelen, is toen de opvang de regel veranderde dat als de opvangdag viel op een feestdag, je die dag op een andere dag mocht ‘inhalen’. Die regel is ingetrokken en nu heb je dus gewoon ‘pech’ als je vaste opvangdag op een feestdag valt.
Reputatie 4
Badge +7
Beste L.B.A., ik heb navraag gedaan bij Boink. Een kinderopvangorganisatie mag alleen uren in rekening brengen die de ouders daadwerkelijk af kunnen nemen, uitzonderingen vormen hierop de feestdagen en een enkele studiedag. Ik verwijs naar hun website: https://www.boink.info/faq
Reputatie 7
Badge +5
Ik zie op verschillende websites deze uitleg:

Je betaalt niet voor onze sluitingsdagen, omdat we op deze dagen geen personeelskosten maken. Onze personeelskosten bepalen overigens voor 70% onze tarieven.

Je betaalt wel voor de feestdagen. Op deze dagen lopen de personeelskosten namelijk gewoon door. Zouden wij deze dagen niet in rekening brengen, dan moeten de kosten worden verdeeld over minder dagen per jaar, waardoor de uurprijs hoger wordt.
Reputatie 7
Badge +7
Goede vraag, @L. B. A.. Jammer genoeg is er nog geen antwoord vanuit de community gekomen. Ben je zelf inmiddels al wat wijzer geworden?

Reageer