Consumentenbond.nl

Klachten over de kinderopvang: meld jij ze?

• 20 juni 2019
  • 7 reacties
  • 657 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Als je gebruik maakt van kinderopvang kan het zijn dat je ontevreden bent over bijvoorbeeld de kwaliteit van deze opvang of de kosten. Wist je dat je hier eenvoudig een klacht over kunt indienen als je er niet uitkomt met een gesprek?

In dit stappenplan vind je tips en lees je waar je met zo’n klacht terecht kunt.

Meld jij je klachten en waar doe je dit/heb je dit gedaan? Praat mee!

7 reacties

Reputatie 4
Badge +7
Op de website vind je een nieuwe voorbeeldbrief Klacht kinderopvang die je kunt gebruiken.

Het zou fijn zijn als er ook pedagogisch medewerkers en gastouders een klacht in kunnen dienen.

Voor gastouders is er stichting NYSA die hun bijstaat, maar voor PMmers is er helemaal niets.

Reputatie 4
Badge +7

@Jeannet Bedoel je dan een klacht in de hoedanigheid als werknemer met een klacht over het kinderdagverblijf?

Ja klopt

Als een werknemer een klacht heeft over het kdv waar zij werkt, bv ivm beleid, dan kan zij nergens terecht.

Ook gastouders die een klacht hebben over hun gastouderbureau dan kunnem zij nergens terecht.

Reputatie 4
Badge +7

@Jeannet wellicht bij een vakbond? Zoals bijvoorbeeld FNV.

Fnv ka  wel bij medewerkers van een kdv.

Maar niet voor gastouders, die zijn niet in loondienst

Het is al bijna 40 jaar geleden dat ik van kinderopvang gebruik moest maken en de mogelijkheden zó schaars waren, dat mijn werkgever mij met (betaald) verlof stuurde om de zaak te regelen. Dat lukte toen in mijn woonblok (in de Amsterdamse Bijlmer) een kinderopvang kwam. Ik ben er erg blij mee geweest want het personeel was zeer toegewijd. Ik heb destijds wel eens bezwaar gemaakt tegen ouders die nauwelijks een bijdrage betaalden (de inkomensgegevens moesten door het kinderdagverblijf zelf gecontroleerd worden en soms werkten ouders niet mee) en het verblijf is op last van de GGD enige tijd gesloten geweest vanwege infectiegevaar. Ik neem aan, dat zulke toestanden door voortschrijdende regelgeving inmiddels tot het verleden behoren. Met de daarbij behorende papierwinkel, die ten koste van de aan de opvang bestede tijd gaat. 

Alles in aanmerking genomen behoud ik aan die opvang zeer goede herinneringen. Het was een unieke gelegenheid om met ouders uit allerlei hoeken van de samenleving kennis te maken in het kader van een gemeenschappelijk belang: de zorg voor je kind. Er werd door ouders soms voor uitheemse maaltijden gezorgd waaraan iedereen (tot na sluitingstijd) kon deelnemen en van gemeentewege werd in een zomers poedelbadje in de openbare ruimte voorzien waarvan de kinderen enthousiast gebruikt maakten.

Van pedagogische medewerkers zoals @Jeannet noemt was in die tijd geen sprake.Vermoedelijk is in deze tijd alles dichtgetimmerd wat tot aansprakelijkheid voor evt. schade aan je kind door het kinderdagverblijf zou kunnen leiden. Dat heeft niet mijn voorkeur. Leven = schade oplopen, en daarvan kun je leren. Het komt er altijd op aan om eigen en goed gefundeerde inzichten luid en duidelijk over het voetlicht te brengen en de consequenties daarvan moedig te aanvaarden.Dat leidt, naar mijn ervaring, slechts zelden tot ontslag uit een functie die je uit eigen overtuiging gekozen hebt.

Reageer