Molton nodig bij uitwasbare/afneembare tijk?

• 12 January 2022
  • 2 reacties
  • 142 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties

Beste forum-bezoekers van de Consumentenbond!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende. Voor onze baby die wij in mei verwachten zijn wij de kinderkamer gereed aan het maken. Wat moet je een hoop regelen! Maar één dingetje kom ik maar niet uit; de beste en veiligste manier van slapen.

Naar aanleiding van de test van de Consumentenbond hebben wij het best geteste ledikantmatras van Ikea besteld. Deze heeft een afneembare tijk die je daardoor gemakkelijk kan wassen bij ‘ongelukjes’. Helaas is de tijk niet los bij te bestellen, dus als die in de was zit heeft het matras even geen tijk. Nou lees ik overal dat je naast dekentjes, lakens en hoeslakens ook een molton (of misschien wel een voorraadje daarvan) nodig hebt om het matras schoon te houden bij ongelukjes. Maar nu vroeg ik mij dus af of dat ook echt nodig is als je al een afneembare tijk hebt. En of het matras met al die lagen nog steeds zo veilig is. Wat is jullie ervaring of mening hier over?

Groetjes,

Esther

2 reacties

Badge +5

Hoi @EMMR ik heb je vraag voorgelegd aan één van onze experts :blush:

“Het is niet nodig om allerlei extra lagen van matrasbeschermers toe te passen. Vaak leveren die lagen juist een onveilige situatie op. Op onze webpagina's babymatraskopen en matrasbeschermers en topdeskjes lees je meer over tijken en moltons

Als de tijk in de was zit en niet droog is als je kindje gaat slapen dan kan je beter je even wenden tot een enkele katoenen matrashoes om de tijd te overbruggen. Of leg je baby voor zijn slaap in een campingbedje (zonder extra matras).”

Badge

Beste forum-bezoekers van de Consumentenbond!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende. Voor onze baby die wij in mei verwachten zijn wij de kinderkamer gereed aan het maken. Wat moet je een hoop regelen! Maar één dingetje kom ik maar niet uit; de beste en veiligste manier van slapen.

Naar aanleiding van de test van de Consumentenbond hebben wij het best geteste ledikantmatras van Ikea besteld. Deze heeft een afneembare tijk die je daardoor gemakkelijk kan wassen bij ‘ongelukjes’. Helaas is de tijk niet los bij te bestellen, dus als die in de was zit heeft het matras even geen tijk. Nou lees ik overal dat je naast dekentjes, lakens en hoeslakens ook een molton (of misschien wel een voorraadje daarvan) nodig hebt om het matras schoon te houden bij ongelukjes. Maar nu vroeg ik mij dus af of dat ook echt nodig is als je al een afneembare tijk hebt. En of het matras met al die lagen nog steeds zo veilig is. Wat is jullie ervaring of mening hier over?

Groetjes,

Esther

Hi Esther,

Ik ben alleen ervaringsdeskundige ;-) Ik herken je verhaal zeker, want ik zat met hetzelfde toen ik zwanger was van onze zoon. Ik had destijds een topdek van AeroSleep. Dus niet het matras, want die kost zeer veel geld en vond ik niet de moeite waard. De matrashoes van Aerosleep had ik ook. 

nu zeg ik: voor veiligheid heeft het niet veel toegevoegde waarde gehad. Probeer logisch na te denken, al is dat zooooo moeilijk met die gierende rothormonen. 😵 Wanneer een pasgeboren baby moet spugen dan gaat dit echt met een behoorlijke vaart. Gelukkig maar, anders zou hij het zo weer inslikken wanneer hij op zijn rug ligt. Wanneer baby op de rug ligt; wat voor meerwaarde heeft het matras dan wbt stikkingsgevaar? 
Onze zoon lag al vrij snel op zijn buik, want op zijn rug sliep hij niet. Het hoofdje schuift instinctief wanneer baby niet helemaal fijn kan ademhalen. Wanneer zoonlief wel moest overgeven dan trok het gewoon de AeroSleep in. Dit trok heel snel weg en dat vond ik een fijn idee. Een heel grote plus: je hoeft alleen maar een matje uit te wassen en niet alles van een matras af te halen. 

Reageer