Consumentenbond.nl

Pas op met lippenbalsem voor kinderen

Reputatie 7
Badge +7
Het ziet er zo leuk uit, al die lippenbalsems met Hello Kitty, Frozen en de Minions erop. Het smaakt lekker én je kind krijgt geen droge velletjes op de lippen. Jammer alleen dat de kinderen daarmee ook bestanddelen uit minerale olie binnekrijgen en mogelijk kankerverwekkend zijn: MOSH (Mineral Oil Saturated Hydrocarbons) en MOAH (Mineral Oil Aromatic Hydrocarbons).
Onze Belgische collega’s van Testaankoop.be testten 21 kinderlippenbalsems, waaronder merken die ook in Nederland overal verkrijgbaar zijn zoals H&M, HEMA, Maybelline en The Body Shop. Slechts drie balsems zijn volledig vrij van deze stofjes. De aanwezigheid van MOAH en MOSH vind je niet terug op de verpakking of in de ingrediëntenlijst van de overige lippenbalsems, waardoor je als consument eigenlijk niet weet wat je kiest.

Welke koop jij meestal?

7 reacties

Bij het artikel op de site van de Consumentenbond over lippenbalsems ook voor volwassenen wordt ook Labello als 'gevaarlijk' bestempeld. Deze lipbalsem wordt overigens ook veel door kinderen gebruikt. Weten jullie dat ze tegenwoordig de Labello original op de markt brengen zonder 'minerale oliën"? Is die wel veilig? Zie hun website.
Ik weet niet of deze al overal goed verkocht wordt, maar misschien wel het vermelden waard in jullie artikelen.
Mijn oude Labello bevat inderdaad een van de gevaarlijke stoffen dus die heb ik weggegooid. Ben overgestapt op die van de Hema maar die werkt toch echt minder goed.
Een interessante vraag, die ik zelf ook heb.
Op de website van Labello staat inderdaad "zonder minerale oliën"(https://www.labello.nl/producten/original).

Maar als je de ingrediëntenlijst bekijkt op de internationale site van Labello (die lijst ontbreekt op de Nederlandse site), dan wordt als eerste ingrediënt "Cera Microcristallina" genoemd (https://int.labello.com/products/original).

Dat is net een van de stoffen waarvoor in het artikel van de Consumentenbond gewaarschuwd wordt omdat het afkomstig is uit minerale oliën. Ik ben erg benieuwd hoe dat kan?

PS Overigens bevat Labello daarnaast: limonene, linalool, benzyl alcohol, citral, parfum; stoffen die in elk geval voor kinderen eveneens niet worden aangeraden. Zie:
https://www.consumentenbond.nl/verzorging-van-je-kind/ingredienten-in-cosmetische-producten
Reputatie 7
Cacaoboter?
Reputatie 5
Badge +4
Cacaoboter, bestaat dat nog? Was ooit een eenvoudig en goedkoop product en wellicht daarom niet meer verkrijgbaar? Wij hebben, als het nodig was, altijd Weleda Everon gebruikt. Ik vind de prijs geen bezwaar want zo'n stift gaat toch al lang genoeg mee en vooral wat kleine kinderen betreft ben ik liever "safe"dan "sorry".
Reputatie 6
Badge +5
Cacao boter is op veel plaatsen te koop.
Reputatie 5
Badge +4
Zeker, maar als het in een pot zit moet je er met je vingers in of iets omslachtigs met een spateltje doen. Het was vroeger in (ge)harde stiftvorm te koop. Gezien de aangeprezen huidverzorgende eigenschappen ga ik er nog eens naar kijken. Waarbij het vooruitzicht om naar chocola te ruiken mij persoonlijk niet, maar anderen ongetwijfeld wel, tot aankoop zal verleiden.
Reputatie 6
Badge +5
Stiftvorm cacaoboter gelukkig nog te koop b.v.
Palmer's
Aphrodite Lippenbalsem Cacaoboter
Himalaya Herbals Lippenbalsem Cocoa Butter

Reageer