Consumentenbond.nl

Terugroep Aerosleep evolution pack matras

Badge
Begin dit jaar kocht ik een Aerosleep matrasbeschermer voor mijn zoon. Afgelopen week week werd ik door de retailer benaderd met het verzoek het product per direct niet meer te gebruiken en de melding dat ze het betaalde geld terug zouden storten. Aanleiding hiervoor is de volgende terugroep van het ‚Rapid Alert System‘ van de Europese Commissie:

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=viewProduct&reference=A12/0904/18

In het bericht wordt melding gemaakt van de kankerverwekkende stof TCPP die in het foam van het evolution pakket 70x140 cm matras zou zijn verwerkt. Ondanks dat we alleen de matrasbeschermer voor onze zoon hadden gekocht, nam deze retailer toch deze maatregel.

Omdat wij voor onze dochter dat complete Evolution pack (matras+beschermer) eind 2016 naar aanleiding van ‚beste uit de test’ van de Consumentenbond echter wel bij Babypark hadden aangeschaft, maakte ik me alsnog zorgen en nam contact met Babypark op. Nadat ik eerst werd afgescheept met “uw matras heeft een ander formaat” (60x120), werd toch contact met Aerosleep zelf opgenomen. Babypark melde zoals verwacht terug dat de besproken stof wel degelijk ook in het 20 cm kortere matras was verwerkt, maar ik hoefde me geen zorgen te maken, want het “kan alleen schadelijk zijn als kinderen het matras opeten”, volgens de mevrouw aan de telefoon. Ze gaf aan verder niets te kunnen doen en adviseerde me direct contact op te nemen met de firma Aerosleep.

Ik stuurde Aerosleep een e-mail op vrijdagavond en ontving zaterdagochtend een reactie van de directeur, dat hij me maandag wilde bellen. Omdat de firma de gewraakte stof inmiddels uit het product blijkt te hebben genomen, legde ik hem voor de voeten dat hij zelf ook dezelfde conclusie als de Europese Commissie had getrokken. Zijn reactie was dat het product in Luxemburg aan een test voor kinderspeelgoed is onderworpen die veel strenger is en dat ik me geen zorgen hoefde te maken, veel andere firma‘s zouden de stof ook verwerkt hebben in kindermatrassen.

Na het contact met Babypark heb ik echter meteen de dag erna een nieuw matras (van IKEA, dit jaar als een van de beste uit de test) gekocht, waarbij op de website melding wordt gemaakt van het feit dat er geen chemische brandvertragers zijn gebruikt.

Vraag blijft waar nu mijn recht als consument ligt? Feit is, dat ik een grote investering (149 euro) in een matras heb gedaan dat door TÜV was goedgekeurd, door Consumentenbond werd geadviseerd en waar ik door een officieel terugroepbericht van de EC geen vertrouwen meer in heb. En zowel de retailer als de fabrikant bieden geen vergoeding.

Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Rapid alert system European Commission

4 reacties

Reputatie 2
Badge +4
We zijn hier uitgebreid in gedoken.

In geen van de landen waar Aerosleep-matrassen worden verkocht, is een nationale veiligheidswaarschuwing uitgevaardigd naar aanleiding van dit Rapex-bericht. Ook in Nederland heeft de NVWA geen aanleiding gezien om te waarschuwen voor Aerosleep-matrassen.

Er zijn hier dus geen lopende veiligheidsissues met Aerosleep-matrassen. Op dit moment zijn er geen berichten die aantonen dat de veiligheid van Aerosleep-matrassen in het geding is. Er is ook geen aanleiding om de suggestie te wekken dat Aerosleep-matrassen onveilig zijn voor baby's.

Als blijkt dat er toch gegronde redenen zijn om te twijfelen aan de veiligheid van Aerosleep-matrassen, dan laten we dit zo snel mogelijk weten.

Lees meer in ons nieuwsbericht: https://www.consumentenbond.nl/babymatras/geen-brandvertragers-in-aerosleep-matrassen
Badge
Dag Noëlle, dank voor uw reactie.

In tegenstelling tot wat u aangeeft, is er in Luxemburg wel degenlijk een nationale veiligheidswaarschuwing uitgegaan. Zie: https://portail-qualite.public.lu/fr/alertes/non-alimentaires/2018/aerosleep-matelas-bebes.html#

Het Rapex bericht vermeldt inmiddels ook in Finland en Ierland. En aangezien ik in Duitsland woon en de retailer mij verzocht een ander Aerosleep product niet meer te gebruiken en mij het geld terug te storten, zijn er ook in Duitsland maatregelen genomen.

Alleen navraag doen bij de Fabrikant zelf brengt in mijn ogen ook geen andere informatie dan reeds bekend. Wij van wc-eend adviseren wc-eend. De Fabrikant heeft in een openbaar statement nog vermeld aan een rectivicatie te werken om het Rapex bericht aan te passen. Tot die tijd neem ik als consument liever het zekere voor het onzekere wat betreft de gezondheid van mijn kinderen.
Reputatie 2
Badge +4
Dag Daniëlle,

Groot gelijk, je moet ook je gut feeling volgen bij dit soort kwesties.

Maar wij als Consumentenbond kunnen onze adviezen alleen baseren op wat onze eigen en andere onderzoeken hebben aangetoond. Alleen een vermoeden of een gevoel dat iets niet goed zit is echt onvoldoende.

Dat er in Duitsland maatregelen zijn genomen, heb ik niet kunnen vinden. Waar heb jij die informatie vandaan, dan kan ik daar ook eens in duiken.

Voor zover ik heb kunnen vinden wordt de Aerosleepmatras in Finland en Ierland niet verkocht, dus de veiligheidswaarschuwing heeft daar geen waarde.

Ik ben wel intern aan het uitzoeken of het klopt dat het voor babymatrasjes verplicht is geweest om ze met brandvertragende middelen te behandelen en of TCPP echt zo onschuldig is als Aerosleep beweert. Ik kom erop terug.
Badge
Beste Noelle,
Hoewel dit een oud bericht is heb ik toch nog een vraag over deze kwestie.

Helaas stuitte ik pas gisteren op het bericht dat de oude Aerosleep-babymatrassen TCPP bevatten.
Ik heb contact opgenomen met de fabrikant met de vraag of dit ook voor mijn matras geldt en dat blijkt helaas het geval. Aerosleep stelt dat de matras desondanks niet gevaarlijk is en wijst erop dat de Rapex-waarschuwing inmiddels is ingetrokken (in oktober 2018). Ook benadrukt Aerosleep dat de matras OekoTex gekeurd is en dat TCPP voor dit label niet onder de verboden stoffen valt.

Toch maak ik mij zorgen over het matras, omdat ik op internet lees dat de stof TCPP op zijn minst omstreden is en daarom door steeds meer fabrikanten (waaronder Aerosleep zelf) uit hun producten wordt gehaald. Ook is de stof verboden in babyspeelgoed. Dit laatste begrijp ik niet goed, omdat de stof bij mijn weten kan worden ingeademd en in een matras dus net zo gevaarlijk is als in speelgoed. Bovendien brengt een baby veel meer tijd slapend door dan spelend.

Wat ik nu graag zou willen weten is: in welke hoeveelheid is TCPP toegestaan in babymatrassen? In de Rapex-waarschuwing staat dat het is aangetroffen in de hoeveelheid van 18000mg/kg in de matrassen van Aerosleep.
En daarnaast: is er inmiddels meer informatie bekend over de mogelijke schadelijkheid van deze stof, vooral bij het gebruik in matrassen? Staat de stof ook op de lijst van zeer zorgwekkende stoffen van de EU, wellicht onder een andere naam? (Ik kan de stof zelf niet op de lijst vinden).

Ik kan op deze vragen geen duidelijk antwoord vinden en hoop dat u mij hiermee verder kunt helpen.

Bij voorbaat veel dank.

Reageer