Consumentenbond.nl

Test matrasbeschermers

• 30 juli 2019
  • 3 reacties
  • 1051 Bekeken

Badge
Afgelopen week hebben wij besloten om voor onze dochter van 12 maanden een matrasbeschermer met ventilerende toplaag aan te schaffen. In eerste instantie hebben wij enkel de IKEA Krummelur-babymatras gekocht. Wij hebben destijds niet gekozen voor een speciale matrasbeschermer omdat wij (mede ingegeven door de Consumentenbond, VeiligheidNL en JGZ) de claims van de diverse fabrikanten inzake het gewoon door kunnen ademen als de baby met het gezichtje tegen het matras ligt ongefundeerd vonden.

Met de hoge(re) temperaturen van de afgelopen weken lag onze dochter dusdanig te zweten dat wij ons bedachten dat een dergelijke matrasbeschermer wellicht voor een betere ventilatie zou zorgen en dat het daardoor toch comfortabeler voor haar zou zijn. Toen wij zagen dat dit ook als positieve praktijkervaring word genoemd door VeiligheidNL hebben we gelijk de matrasbeschermer van Aerosleep besteld. Door de naamsbekendheid en de vele ervaringen van ouders uit onze omgeving hebben we geen seconde getwijfeld om voor dit merk te kiezen. We hadden de matrasbeschermer nog niet binnen of ik stuitte op de test van deze matrasbeschermers door de Consumentenbond. De uitslag was duidelijk; De matrasbeschermer van Airgosafe was met een 10 stukken beter dan de 6,7 van de matrasbeschermer van Aerosleep. We hebben gelijk de Airgosafe besteld, want de Aerosleep konden we immers nog retourneren.

Eenmaal de matrasbeschermer van Airgosafe ontvangen konden wij deze mooi vergelijken met die van Aerosleep. De volgende zaken vielen ons gelijk op bij de Airgosafe:
  • Het is niet overduidelijk wat de boven-/onderkant is. Je moet er niet aan denken dat je een keer per ongeluk de verkeerde zijde boven legt;
  • de matrasbeschermer is een stuk dikker en zachter waardoor een kindje hier meer ‘in zakt’; en
  • de rits is vrij gemakkelijk te openen waardoor het mogelijk is om bij de vulling te komen.
Enigszins verbaast zijn we nog eens kritisch naar beide tests (zowel Matrasbeschermers als Babymatrasjes) gaan kijken. De test Matrasbeschermers insinueert volgens ons ten onrechte dat de ene matrasbeschermer beter is dan de andere (nm. door de kop ‘Beste matrasbeschermers’). Uit de toelichting valt op te maken dat deze test enkel het aspect luchtdoorlaatbaarheid omvat. De matrasbeschermers zijn niet getest op de andere aspecten (zoals veiligheid) welke wel reeds in de test babymatrasjes zijn getest. De Consumentenbond geeft zelf in het artikel ‘Hoe wij babymatrassen testen’ het volgende aan: “Het oordeel voor Veiligheid weegt zwaarder dan dat voor Luchtdoorlating en Vochtdoorlating. Een matrasje dat hoog scoort op luchtdoorlating, maar zakt voor belangrijke Veiligheidstests kan daardoor toch Afrader worden. Een matrasje dat slaagt voor alle Veiligheidstests, maar een laag oordeel voor luchtdoorlating, kan toch een hoog Testoordeel krijgen.”.

Wij zijn dan ook benieuwd naar de reactie van de Consumentenbond hierop en of de matrasbeschermers binnenkort ook op de overige aspecten worden getest.

3 reacties

Badge +8
Hi @ElineG, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Ik heb je vraag voorgelegd aan onze expert, zij laat het volgende weten:

Zowel de matrasbeschermer van Airgosafe als die van Aerosleep zijn i.c.m. met de bijbehorende matras getest volgens ons reguliere Babymatrassen-testprogramma. Zie (bijvoorbeeld) https://www.consumentenbond.nl/babymatras/producten/abz/km-335-hr30-topper-airgosafe en https://www.consumentenbond.nl/babymatras/producten/aerosleep/essential-pack-2018.

Beide combinaties van matras en matrasbeschermer hebben alle Veiligheidstests doorlopen. Inderdaad concluderen we dat het bij de Airgosafe-matras mogelijk is om bij de matrasvulling te komen. Dit staat ook bij de voor- en nadelen van deze matras. De combinatie is echter wel geslaagd voor de hardheidstest – ook die na de duurtest. Het is dus niet zo dat het hoofdje van de baby er te ver in wegzakt.

Maar ook bij de Aerosleepmatras vonden we enkele veiligheidsissues. Zie ook de voor- en nadelen van dit matras.

Hoewel er dus inderdaad enkele veiligheidsissues gevonden zijn bij beide matrassen zijn deze niet van een dusdanig ernstige aard dat we deze matrassen en/of de topdekjes afraden.
Badge
Dag @Imke,

Dank voor het voorleggen van mijn vraag aan jullie expert en voor je uitgebreide reactie.

Naar mijn idee is dit alleen nog niet helemaal volledig. De testuitslag van beide matrassen en matrasbeschermers heb ik uitvoerig gelezen en deze was mede de aanleiding voor mijn verbazing. Als combinatie komt het ABZ-matras met Airgosafe topper minder goed uit de test dan de Essential Pack 2018 van Aerosleep. Als je puur naar de nadelen gaat kijken lijkt het erop dat die van de Aerosleep combinatie voornamelijk gericht zijn op het matras, waar dit bij de Airgosafe combinatie ook van toepassing zou kunnen zijn op de topper. Op basis van deze testuitslag kan je niet de conclusie trekken dat de ene matrasbeschermer beter is dan de ander wat betreft de overige testonderdelen (omdat alleen de combinatie is getest), maar wel dat het te kort door de bocht is om in de Test matrasbeschermers te zeggen dat de Airgosafe matrasbeschermer 'de beste' is. Wat betreft luchtdoorlating is deze inderdaad het beste getest. Echter, zoals jullie zelf ook al aangeven, "Een matrasje dat hoog scoort op luchtdoorlating, maar zakt voor belangrijke Veiligheidstests kan daardoor toch Afrader worden.". Dit geldt mijns inziens ook voor de afzonderlijke matrasbeschermers.

In de Test matrasbeschermers komen jullie tot de conclusie dat het niet uit maakt of je de afzonderlijke matrasbeschermer gebruikt met het bijbehorende matras of met een ander/eigen matras. Als je in beide testen dus kijkt naar 'de beste', dan zou je kunnen concluderen dat je met de IKEA HIMLAVALV 3D-babymatras en de Airgosafe matrasbeschermer de beste combinatie in handen hebt. Deze conclusie kan op basis van het voorgaande echter niet worden getrokken.

Laat ik nog wel voorop stellen dat ik geen enkel belang heb bij welk merk matrassen dan ook. Gewoon een moeder die het beste wil voor haar dochter, maar soms door de bomen het bos niet meer ziet.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @ElineG,

Ik snap dat dit inderdaad verwarrend kan zijn. En zeker nu ik ook net een kleine heb en ook constant opzoek ben naar het beste voor mijn kleine man 😊

We hebben jouw vraag wederom bij onze expert neergelegd en zij geeft het volgende aan:
In de Babymatrassentest testen we producten zoals ze verkocht worden in de winkel. Wordt een matras uitsluitend in combinatie met een bepaalde topper verkocht, dan testen en beoordelen we deze matras als (dit) geheel. We testen deze standaardcombinaties expres niet apart, omdat we ervan uit moeten gaan dat wat in een combinatie wordt aangeschaft, ook als combinatie wordt gebruikt. We proberen consumenten op allerlei manieren duidelijk te maken dat we matrassen die standaard met een matrasbeschermer worden verkocht, niet in het bijzonder aanbevelen. Maar als deze combinatie als Beste uit de test komt, is er voor ons ook geen reden om consumenten te ontmoedigen om deze combinatie aan te schaffen. Maar dat heeft dus niets te maken met het feit dat er een matrasbeschermer bij zit.
Een extra-ventilerende matrasbeschermer is niet nodig. Vandaar dat we geen ‘beste combinatie’ zoeken en daar ook geen advies over geven. Waarom we op de pagina ‘Test Matrasbeschermers’ spreken over ‘De Beste’ is omdat er in een test altijd producten de hoogste score krijgen en daarmee automatisch De Beste zijn. Maar we geven geen predicaten en bevelen geen matrasbeschermers aan. Wel kan onze test ouders die per se een matrasbeschermer willen gebruiken, helpen om in elk geval geen product te kopen waar je baby juist extra risico mee loopt.

'Veilig Slapen' zit 'm niet in de producten, maar in gedrag. Persoonlijk vind ik dat een geruststellend idee. Hier lees je nog wat meer tips op het gebied van veilig slapen.

Je vindt op onze site adviezen wat betreft de producten, maar volg je eigen gevoel en kies voor datgene wat het beste bij jullie past 😊

Groet,
Celine

Reageer