Consumentenbond.nl

Wat vind jij van Wicky Water?

• 12 januari 2017
  • 22 reacties
  • 4460 Bekeken

Heb jij als voornemen om je kind vaker water te laten drinken in plaats van zoete drankjes? Wicky heeft nieuwe drinkpakjes: water met fruit. Hierin zit water met een fruitsmaakje en nauwelijks suiker.

Wat vind jij van Wicky’s idee om kinderen te laten wennen aan minder suiker? Laat het weten in de reacties!

22 reacties

Absolute onzin. Kinderen zijn gauw genoeg gewend aan een smaak, dus ook aan die van water. Dus gewoon stoppen met die ongein. Als ze iets zoets willen, is vers fruit een veel beter idee.
Ik vind Wicky Water een super goede toevoeging! Mijn kids drinken de gehele dag water (en bij het ontbijt/lunch melk). Drinken uit een pakje is voor hun een feest en er zit ook nog eens een lekkere smaak aan. Voor mij als mama is het belangrijk dat er geen suiker of stevia aan toegevoegd is, dus ik ben voor!
Super innovatie bij de kinderdranken. Kinderen die volgepropt worden met zoet eten (snoep) en drinken zullen inderdaad niet direct de voorkeur geven aan water of deze variant van Wicky. Maar de beetje doorzetters onder ons, hebben kinderen die dit na een of twee keer graag aannemen. Het is toch geweldig dat er een kinderdrank is waarmee je je kind met een gerust hart kunt trakteren!

Ik word hier blij van. Eindelijk een producent die haar nek uitsteekt en een alternatief biedt!
Inmiddels hebben andere fabrikanten het idee van Wicky opgevolgd en ook hun fruitwater op de markt gebracht. Bekijk hier wat er in het fruitwater van deze vier merken zit. Is jouw kind fan van fruitwater? We zijn benieuwd welke favoriet is bij jullie en waarom!
En hoe zit het dan met eigengemaakte limonade van water en Carvan Cevitan? Hoeveel suikerklontjes zouden er in een glas van 200ml zitten? Wij proberen onze kinderen hiermee van de zoete kinderdranken af te houden.
Reputatie 1
Badge +2
En hoe zit het dan met eigengemaakte limonade van water en Carvan Cevitan? Hoeveel suikerklontjes zouden er in een glas van 200ml zitten? Wij proberen onze kinderen hiermee van de zoete kinderdranken af te houden.
Een glas Karvan Cevitam Bosvruchten bevat per glas van 200 ml 18 gram suiker. Dat zijn ongeveer 4 klontjes per glas. Karvan Cevitam heeft ook 0%-siropen (met 0% toegevoegd suiker). Daarvan bevat de Bosvruchten per glas 1,7 gram suiker. Dat is nog geen halve klont.

Let wel op dat de genoemde hoeveelheden volgens de verhoudingen zijn berekend die Karvan Cevitam noemt op het etiket. Zij gebruikt een verhouding van 1:7, oftewel 25 ml siroop met 175 ml water. Je kunt zulke siropen zo zoet maken als je wilt. Gebruik je minder siroop en meer water in een glas, dan kun je dus gemakkelijk minderen met suiker.
Daar schik ik van, 4 klontjes!!! Wij lengen de limonade matig aan maar dan nog is het veel suiker. Snel zoeken naar een beter en gezonder alternatief naast gewoon kraanwater. Welke suggesties hebben jullie?
Ik lees net het volgende artikel:

http://www.hetdieetadvies.nl/gezond-drinken-naast-water/

Hieruit maak ik op dat alles wel erg veel suiker bevat. de Limonade van Cool Bear komt wel goed uit de bus. Die gaan we eens proberen. Heeft iemand al ervaring met deze producten die gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn?
Reputatie 1
Badge +2
Daar schik ik van, 4 klontjes!!! Wij lengen de limonade matig aan maar dan nog is het veel suiker. Snel zoeken naar een beter en gezonder alternatief naast gewoon kraanwater. Welke suggesties hebben jullie?
Tegenwoordig kun je ook water vinden met kruiden of stukken fruit erin, in het koelschap. Dit geeft het water al heel wat meer smaak en een lekkere geur. Goedkoper is het om zelf gemakkelijk een lege fles te vullen met kraanwater en een schijfje sinaasappel en/of een takje munt. Je kunt met allerlei soorten fruit en kruiden variëren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ken het niet maar het lijkt me wel een goed idee om kinderen af te laten kicken van al die vieze, ongezonde, zoete en verslavende drankjes. Om over die soort allesreinger als energiedrankjes maar te zwijgen. 😝 Op deze manier kun je kinderen misschien gemakkelijk wennen aan het drinken ( en eten) van gezonde dingen. Het leuke is dat wanneer je eenmaal van je suikerverslaving af bent je het helemaal niet lekker meer vind maar eigenlijk juist vies. Je proeft dan de ingrediënten van een gerecht pas echt in plaats van met name de allesoverheersende suiker.
Reputatie 7
Badge +4
Waar is de poll om op te stemmen?
Reputatie 7
Badge +7
Scherp opgemerkt @Ekokok!
Het topic is inmiddels ruim een jaar oud en de poll bestaat niet meer. Ik ga de zin gelijk aanpassen.
Reputatie 7
Koud water, een beetje (evt. geplet) vers fruit erin (net wat je in huis hebt), schijfje(s) citroen, een paar uur in de koelkast zetten en je hebt fruitwater, als het troebel is giet je het door de zeef. Proef dan het verschil met zo'n fruitdrankje uit een pakje, of je een slok verf neemt.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Hetzelfde geldt voor ijsthee wat je in de winkel veel te duur kunt kopen en wat vol met suiker en vaak andere rommel zit. Thee zetten is zo eenvoudig. Wij gebruiken alleen heerlijke losse biologische theesoorten, meestal van Simon Levelt. Enorm veel lekkerder en niet duurder of zelfs goedkoper dan al die gebruikelijke zakjes vol gruis en vaak chemische toevoegingen, met touwtje, labeltje, envelopje, doosje en plastic folie er omheen. 😀 Doe er wat citroensap bij.
En eventueel een klein beetje suiker. Maar veel beter is bijvoorbeeld wat Stevia, maar dan moet je wel de échte nemen uit een bio winkel want het meeste is veel te dure rommel met een héél klein beetje stevia er door. Ook daar worden mensen weer enorm voor de gek gehouden door met name de grote ondernemingen.
Reputatie 7
Ik gebruik groene thee gemengd met tarry lapsang souchon, ik heb ooit gewerkt bij een thee makelaar gedaar kom je er wel achter wat lekkere thee is. Ik drink het niet uit gezondheidsoverwegingen.
Reputatie 7
Badge +4
Maar het leuke is dat lekker en gezond juist heel goed samen kunnen gaan. Dat is mooi meegenomen toch. Het Bureau voor de Voeding adviseert sinds enkele jaren ook om per dag meerdere koppen zwarte of groene thee per dag te drinken. Wij hebben meer dan 40 soorten van Simon Levelt in huis:
  • allerlei soorten "gewone" zwarte thee, wat kan daar een enorm verschil tussen zitten ☺
  • zwarte thee met een smaakje door toegevoegde rozenblaadjes, sinaasappel, kaneel, cacao, lavendel, lapsang, bergamotolie (earl grey), enz.
  • groene thee diverse soorten, de ene mild, de andere meer grasachtig
  • groene thee met een smaakje door toegevoegde rozenblaadjes, fruit, lavendel, bergamotolie (earl green), citroengras, mandarijn, enz.
  • gele thee diverse soorten
  • witte thee, erg subtiel
  • rooibos puur of met toegevoegde sinaasappel, enz.
  • ook puur gedroogd fruit als bosvruchten geeft een heerlijk vol en aromatisch effect, ook heel goed om 's zomers eventueel als ijsthee te gebruiken of ijslollies van te maken
Reputatie 7
Ik ben geen zweverige dieet- en gezondheidsfanaat, wel iemand die zo ongeveer alles lust, ik eet en drink gezond voor zover mogelijk, ik ga niet naar Boerenkoolstronkeradeel voor vierkante bloemkool met rode en groene strepen of naar Verweggistan voor een biefstukje.
Thee met een toegevoegd smaakje vind ik goor, bosvruchtenthee ruikt al op afstand naar goedkope parfum, aardbeienthee naar geurkaarsen. Gewoon thee met eventueel een beetje citroen(sap) en verder niets en als het ook maar enigszins mogelijk is, losse thee, geen zakjes. De thee van mindere kwaliteit wordt voor zakjes gebruikt ook al beweert men nog zo hard van niet. Ik spreek overigens niet voor anderen. Gelukkig verschillen smaken.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Ik verbaas mij een beetje over uw reactie. Blijkbaar heeft u mij niet goed begrepen. Ik vind de gebruikelijke thee met smaakjes in de buideltjes uit de supermarkt ook goor. In de meeste gevallen is er geen vrucht aan te pas gekomen, alleen chemische smaakstoffen en dan noemt men het "bosvruchtenthee, grapefruitthee", enz. Echt vies en ik begrijp niet dat dit zo algemeen geaccepteerd wordt en ook in de horeca nog steeds voor veel te hoge prijzen verkocht wordt, hoewel dat eindelijk in de goede richting aan het veranderen is. In een ander bericht waren wij het er volgens mij wel over eens dat de enorm penetrante opdringerige chemische geuren van gangbare allesreiniger, wasmiddel, toiletspray, enz. een aanslag op je reuk- en smaakorgaan is. Volgens mij verklaart dit voor een groot deel de keuze van veel mensen voor producten in winkels en horeca. Vaak heerst het vreemde idee dat "lekker" ongezond moet zijn. En dat ongezond "lekker" is. Ik probeer het tegendeel aan te tonen door lekker en gezond te combineren. Gezond heeft volgens mij ook niets met zweverig te maken. Gezond is juist goed in balans, met voldoende contact met de aarde.

Wat wij gebruiken is thee met alleen natuurlijke ingrediënten van biologische kwaliteit.
En er zijn honderden soorten dus voor iedere smaak zitten er interessante bij. Sommige mensen drinken altijd hetzelfde drankje en eten elke dag hetzelfde broodbeleg, dat kan natuurlijk ook. Maar voor variatie is er gelukkig ook kwaliteit te koop. Wij zijn daar erg blij mee.
Reputatie 7
Misschien begrijpen we elkaar niet. U hamert nogal op gezond, vandaar mijn reactie. Natuurlijk zijn er heel veel mensen die ongezond eten en daarmee bedoel ik niet een enkele vette bek snack (die moet kunnen) maar dagelijks kant-en-klaar voer dat gekookt lijkt in zeewater, weggespoeld met cola en 's ochtends geen ontbijt maar alleen een paar koppen koffie.
ik ga maar even on topic, het gaat hier dacht ik om een drankje voor kinderen omdat men al die andere drankjes ongezond vindt. Ik vind het ook niet nodig kinderen vol te stouwen met Fristi, chocomel en weet ik wat voor calorierijke drankjes maar alleen maar water (zo ken ik er ook een paar, ik ben nooit veel geld kwijt als ze op bezoek komen) vind ik ook nonsens, ook al zit er een (synthetisch) smaakje aan. Zoals ik eerder zei, dat maak je makkelijk en lekkerder zelf.
Reputatie 7
Vandaag had ik toevallig de gelegenheid dat spul te proeven en het pakje te bestuderen. Eén calorie per 100 gram is te verwaarlozen maar dan komt het:

Ingredienten:
zoetstoffen,
toegevoegde vitamine E,
water,
0,2 % frambozensap uit concentraat (zo te proeven komt het regelrecht uit de reageerbuis), stabilisator (Arabische gom),
natuurlijke aroma's, (huh?)
voedingszuur (citroenzuur),
zuurteregelaar (natriumcitraten),
er zit zelfs zout in, 0,02 gram en dat zal uit acesulfame K(alium) komen. Het is een nogal ingewikkelde formule omdat die is onderverdeeld in verschillende componenten.
concentraat van wortel en zwarte bes (er staat toch echt Framboos op het pakje),
zoetstoffen {(sucrose (= suiker)} en acesulfame-K, vitamine E 0,9 mg.
Het menselijk lichaam kan acesulfame niet afbreken, het is dan ook slecht voor je lever.
Bij de bereiding ervan wordt een kankerverwekkend oplosmiddel gebruikt (methyleenchloride).Het wordt niet aangeraden voor menselijk consumptie.
Acesulfame kan tevens leiden totgewichtstoename.
Het staat als nummer 3 op de ranglijst van gevaarlijke kunstmatige zoetstoffen.

Als je zelf zo'n watertje maakt koop je frambozen, wast ze, legt ze in een grote kan nadat je ze een beetje hebt gekneusd, water erbij, uurtje in de koelkast, klaar. Dan leren kindertjes hoe natuurlijke producten smaken, ook al zijn die in dit geval een beetje verdund. Doe er desnoods een echt suikerklontje bij, geen vijftien zoals in frisdrank, één is genoeg en daar gaan kinderen echt niet van stuiteren.

Ik zal wel ergens in herhaling vallen en sommige dingen zijn waarschijnlijk al eerder gezegd (mea maxima culpa) maar ik heb nog niet het hele topic doorgelezen.
Reputatie 5
Badge +7
Goeiemorgen! Wat een heerlijke mengels voor vers fruitwater en verse ijsthee lees ik hier, dank voor jullie tips @Kajo Mo, @Ekokok en @Mevrouw Jones!
In het topic Water met fruit! Wat vind jij lekker in je water? vind je een gratis artikel uit de Gezondgids, met een test op zuren en suikers in 25 drankjes. Ook vroegen we in dat topic aan community leden met welke verse smaakmakers zij hun water opleuken. Is het een idee als jullie je tips hierboven ook in dat topic posten? Dan houden we dit topic verder op het kant-en-klare, bijna suikerloze kinderdrankje van Wicky 🙂.
Reputatie 7
Waarom niet, hoe meer tips hoe beter.
Dan sneeuwen ze ook niet onder.

Reageer