Consumentenbond.nl

Wat wil jij je kind(eren) vooral leren over met geld omgaan?

• 4 april 2017
  • 4 reacties
  • 741 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Als ouder heb je vast wel eens nagedacht of je jouw kind(eren) zakgeld wilt geven, en zo ja, hoeveel precies. Maar dan ben je er nog niet helemaal, want je wilt natuurlijk ook dat ze verstandig met dat geld om leren gaan.

Wij zijn benieuwd wat je de belangrijkste les vindt om aan je kind mee te geven. Laat ons daarom weten hoe jij jouw kinderen de waarde van geld bijbrengt!

4 reacties

Reputatie 7
Op is op. Ik heb nu kleine kleinkinderen, die hebben nog geen benul van de waarde van geld, een handvol muntjes van 5 cent is véél meer dan een briefje van € 100. Ik heb wat zakgeld betreft wel een stelregel, op is op. Vroeger had je minder geld nodig, je had geen smartphone dus geen abonnement of prepaid. Beltegoed op? Jammer, je groeit nog eens vast aan dat ding. Je fietste, je hoefde niet te tanken. Ze moeten allemaal merkkleding. Zolang mams nog mee gaat shoppen lrijgen ze dat dikwijls ook maar als je ze op een bepaalde leeftijd kleedgeld geeft gaan ze er wel anders over denken als dat in één keer opgaat aan alleen een broek of een paar sneakers. Ik vind dat je duidelijke afspraken moet maken, ook over cadeaus voor vrienden, die mogen ze zelf betalen, daar kunnen ze dan een beetje voor sparen. Meer sparen van zakgeld vind ik een beetje onzin, dan kun je beter iets minder zakgeld geven en de rest zelf op een rekening van het kind zetten maar er wel de beschikking over geven. Leer ze een kasboekje bijhouden, kan ook in excell als ze het oubollig vinden. Zo krijgen ze meer inzicht in hun uitgaven. Maak ze prijsbewust als ze wat ouder zijn, als ze op zichzelf gaan wonen komen ze niet voor verrassingen te staan als ze merken dat brood niet gratis is en dat je die fles cola ook moet betalen, Ze leren vanzelf wel dat ze veel betalen aan het energiebedrijf als je het licht overal blijft branden, alhoewel dat met led wel meevalt.
Hierbij wat ervaringen als moeder waarvan de kinderen nu zelf aan de beurt zijn:
-Mijn tweede zoon wilde heel graag zijn kleedgeld voor een jaar tegelijk want hij had een ''erfenisje" gehad en kleding genoeg. We hebben erover gepraat, alles voorgerekend maar hij was overtuigd dat het makkelijk kon. Vervolgens kocht hij een computer...maar zijn haar groeide en...oeps de kapper vergeten!!! Oma dacht dat hij een meisje was. Sokken genoeg, maar er kwamen wel gaten in gedurende het jaar. We leerden allebei, hij dat je altijd iets achter de hand moet hebben en ik dat ook al zijn de argumenten nog zo goed geef geld voor een periode die te overzien is. Tenslotte krijgen wij ook ons salaris per maand.
-Mijn oudste dochter vond kleedgeld geweldig, ze kocht dan ook van alles want...ze zou dezelfde maat houden en als ze van alle kleuren iets had kon ze er levenslang mee doen!!!
Ook zij leerde: beter een paar kledingstukken die je echt super vindt dan een kast vol want na een half jaar was het toch niet meer zo leuk als je dacht. En ik ik was blij dat ze deze les op haar 14e leerde.
-Oh ja ik heb ook nog een kind die niets om spullen geeft, draagt al 15 jaar hetzelfde vest, hij kocht goede kwaliteit! En ik, ik denk: anders kan ook. We hebben 9 kinderen en ze zijn allemaal anders.
-Zo hebben we ook een dochter die in een vriendengroep zit waarvan de andere meisjes heel veel meer geld te besteden hadden dan zij. Dat is moeilijk want je wil, zeker als tiener geen buitenbeentje zijn. Mijn advies: kijk naar elk kind als individu en ga vooral het gesprek aan alleen zo komen ze erachter wat ze zelf belangrijk vinden en waar ze voor staan. Achteraf: zakgeld/kleedgeld DOEN! het is een hele mooie manier om je kind voor te bereiden op het leven wat komt.
Reputatie 7
Badge +5
@oma van de rode auto TOP advies, laat ze er zelf achter komen en ervaren en praat erover.

We hebben al curlingouders genoeg.
Curlingouders betekenis: Curlingouders willen alle obstakels wegvegen voor hun kinderen, het leven leuk maken en alles voorkomen – die daardoor niet leren hoe ze zichzelf later moeten redden.
(Curlingouders is een gevleugelde uitspraak uit de serie de Luizenmoeder.)
Reputatie 6
Badge +5
Ze moeten allemaal merkkleding.
Dat is inderdaad tegenwoordig. Mij maakt kleding niet uit. Zolang het fijn zit!

Zolang mams nog mee gaat shoppen lrijgen ze dat dikwijls ook maar als je ze op een bepaalde leeftijd kleedgeld geeft gaan ze er wel anders over denken als dat in één keer opgaat aan alleen een broek of een paar sneakers.

Met mijn oma ga ik soms shoppen (zelden met me ouders).
Vaak goedkope winkels. Shirts van 5 euro die 70% korting hebben kunnen ook heel goed zijn!
Ik ben wel al een beetje bewust.

-Mijn tweede zoon wilde heel graag zijn kleedgeld voor een jaar tegelijk want hij had een ''erfenisje" gehad en kleding genoeg. We hebben erover gepraat, alles voorgerekend maar hij was overtuigd dat het makkelijk kon. Vervolgens kocht hij een computer...maar zijn haar groeide en...oeps de kapper vergeten!!! Oma dacht dat hij een meisje was. Sokken genoeg, maar er kwamen wel gaten in gedurende het jaar. We leerden allebei, hij dat je altijd iets achter de hand moet hebben en ik dat ook al zijn de argumenten nog zo goed geef geld voor een periode die te overzien is. Tenslotte krijgen wij ook ons salaris per maand.

Je leert het beste door de fout in te zien.
Mijn zusje wou ook heel veel kopen en had uiteindelijk nog maar 60 euro.
Daardoor kon ze heel veel dingen die ze normaal wel zou willen.
Zij heeft ook haar lesje geleerd!

Ik krijg zelf 4,5 zakgeld per week.
En ik heb een baantje van 7 tot 5.50 per week.
Ik zit ook in de deelraad op school en verdien 10 euro per uur daar 😮
Alleen jammer genoeg hebben we maar om de 1.5/2 maanden een vergadering..

Ik haal toch wel om de week wat te eten ofzo.
Ik ben namelijk aan het sparen voor een gaming PC.
Ik heb totaal 700 euro maar wil 100 euro minimaal op me spaarrekening laten.
Alleen ik wacht tot ik meer geld heb.
Ik kan beter 1 keer heel veel geld besteden aan iets wat ook 5 jaar meekan.
Dan net 100 euro minder en om het jaar moeten upgrade!

Reageer