Consumentenbond.nl
Beantwoord

Welke babydoekjes zijn het beste voor je kind?

• 15 februari 2018
  • 20 reacties
  • 4692 Bekeken

Wij zijn aanstaande ouders en lezen van alles over babydoekjes. Helaas Is het artikel op de website van de consumentenbond al weer vanuit 2016. Achterhaald?
Welke babydoekjes hebben de minst toegevoegde stoffen? Welke gebruiken jullie?
icon

Beste antwoord door MamSan 21 februari 2018, 16:57

Hi @MarkMBouwman

Wij gebruiken Etos eigen merk, milde billendoekjes met zinksulfaat en aloë vera. Ik ben hier erg tevreden over. Onze dochter is bijna 6 maanden en heeft nog nooit last gehad van luieruitslag oid. Ik weet niet hoeveel producten erin zitten maar heb eens ergens gelezen dat dit een redelijk goede keus is voor een leuke prijs. Ik koop altijd een paar dozen tegelijk in de aanbieding.

Ik heb ook wel Zwitsal en andere merken gebruikt maar dit is echt de fijnste. Ze gaan ook makkelijk uit het pakje (heel irritant als ze steeds vast blijven zitten!).
Bekijk origineel

20 reacties

Hi @MarkMBouwman

Wij gebruiken Etos eigen merk, milde billendoekjes met zinksulfaat en aloë vera. Ik ben hier erg tevreden over. Onze dochter is bijna 6 maanden en heeft nog nooit last gehad van luieruitslag oid. Ik weet niet hoeveel producten erin zitten maar heb eens ergens gelezen dat dit een redelijk goede keus is voor een leuke prijs. Ik koop altijd een paar dozen tegelijk in de aanbieding.

Ik heb ook wel Zwitsal en andere merken gebruikt maar dit is echt de fijnste. Ze gaan ook makkelijk uit het pakje (heel irritant als ze steeds vast blijven zitten!).
Badge
Waterwipes zijn het meest puur en heerlijk om te gebruiken. Zelf heb ik een set cheecky wipes aangeschaft. Dit is een wasbaar/herbruikbaar systeem. Ik ben er heel erg blij mee, heel handig in gebruik, milieubewust, puur en gezond, geen schadelijke stoffen. Erg makkelijk en veel prettiger en effectiever in gebruik dan wegwerp doekjes.
De Waterwipes bevatten CITRUS GRANDIS SEED EXTRACT. Dat is weliswaar een ingrediënt van plantaardige oorsprong, maar het is ook een potentiele allergeen. We zijn dit jaar kritischer geweest op allergenen, en vandaar dat we dit ingrediënt, net als veel andere plantaardige extracten, een score van 1 geven.

Overigens zetten ook veel mensen vraagtekens bij het gebrek aan conserveringsmiddelen in de waterwipes. Alle andere doekjes bevatten minimaal 1 conserveringsmiddel, ook de "verantwoorde" merken. Conserveringsmiddelen zijn vaak ook de stoffen die slecht voor je kunnen zijn, maar het is wel een noodzakelijk kwaad. Want zonder conserveringsmiddelen kunnen schadelijke bacteriën en schimmels zich ongeremd vermenigvuldigen.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Chrizje , @Hilke84 ,

Van harte welkom op het forum! Ik heb jullie vragen over 'getest op de aanwezigheid van schimmels en bacterien' en het onderzoeken van het Duitste DM doorgezet naar @Bart Lucassen. Bart is over 1.5 week pas weer op kantoor, dus nog eventjes geduld 🙂
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Chrizje ,

Bedankt voor de update! Ik zal het bovenstaande ook doorsturen naar Bart Lucassen. 👍🏻
Is er nog een recenter onderzoek dan het onderzoek uit 2016? Zou mooi zijn als dat soort gedateerde onderzoeken nog eens werden gedaan.
ik snap de score 1 van water wipes niet. Die bestaan uit water en 1 druppel fruitextract. Kan iemand toelichten waarom deze niet score 0 hebben gekregen?
Badge
Maar hebben jullie ook getest op de aanwezigheid van schimmels en bacteriën. Vind her nog al makkelijk om
dit te roepen namelijk? Ze zijn namelijk ook beperkter houdbaar. En het erge vind ik dat dat ze door een eerdere test soort van werden aangeprezen door de Consumentenbond. En dan word het zo wel erg verwarrend
Badge
Ik heb waterwipes zelf benaderd. Deel van de reactie:
terWipes is 8 jaar geleden in Ierland juist ontwikkeld als gezond en veilig alternatief voor babydoekjes met ‘schadelijke’ ingrediënten zoals allergenen, zeep en parfum.

Als enige doekje ter wereld bevat WaterWipes slechts 2 ingrediënten:
  • 99,9% Water
  • 0,1% Fruitextract = 0,1% Grapefruit Seed Extract (GSE)

De score oranje van de Consumentenbond is gebaseerd is op het ingrediënt Citrus Grandis Seed Extract (GSE). De consumentenbond classificeert dit als een potentieel allergeen en daarom “een ingrediënt die we liever niet zien”. Dit is aantoonbaar onjuist. Voor GSE bestaat aantoonbaar geen enkele restrictie vanuit cosmeticarichtlijnen en het is geen potentieel allergeen.

WaterWipes zijn juist onderworpen aan de allerstrengste allergietesten en worden daarom als enige babydoekje aanbevolen door gerenommeerde internationale organisaties, waaronder Allergy UK, National Eczema Association of America en Association Francaise pour la Prévention des Allergies. Deze aanbevelingen zou WaterWipes uiteraard nooit ontvangen hebben als GSE een potentieel allergeen zou zijn.

In de afgelopen zeven jaar dat WaterWipes op de markt is, hebben wij van onze miljoenen gebruikers wereldwijd nog geen enkele klacht ontvangen over een allergische reactie op onze babydoekjes. Integendeel: we hebben duizenden reacties gekregen van ouders die aangaven dat de allergische- en ontstekingsreacties van hun baby’s juist verminderden of stopten na het gebruik van WaterWipes.

Ook de opmerking over de mogelijk aanwezigheid van schimmels en bacteriën die kunnen groeien omdat er geen conserveringsmiddelen in WaterWipes zitten, is aantoonbaar onjuist. Ongeopend zijn rWaterWipes 15 maanden houdbaar. Na opening kunnen de doekjes (minimaal) 4 weken worden gebruikt, zoals wij ook duidelijk op de verpakking vermelden. WaterWipes worden geproduceerd in een “Clean Room Environment” volgens een uniek en gepatenteerd productieproces onder zeer streng toezicht. Alle batches worden pas vrijgegeven na uitvoerige microbiologische testen.
Badge
Beste @Chrizje ,

Ik begrijp niet zo goed hoe de uitspraak "dit ingrediënt zien we liever niet" aantoonbaar onjuist kan zijn. Het is een mening. Een weloverwogen mening waar we intern vrij uitgebreid over hebben gediscussieerd. We begrijpen dat er een hoop tevreden gebruikers zijn van WaterWipes, en dat het verwarrend kan zijn dat we ze in een vorige publicatie niet afraden, maar we zijn zijn deze keer strenger geweest op allergenen, en dit is dus voortschrijdend inzicht.

Het is voor ons vooral belangrijk om een consistent en duidelijk advies te geven naar consumenten. Het allergene potentieel van citrusextracten is onbetwist, en er zijn vele andere citrusextracten die voorkomen in babydoekjes die we afraden vanwege hun potentie als allergeen. Wij denken dat als iemand allergisch is voor citrusextracten, dat GSE dan ook beter vermeden kan worden. Maar zelfs als dat niet zo zou blijken te zijn, nemen we liever het zekere voor het onzekere, en geven we liever een duidelijk en begrijpelijk signaal naar consumenten: liever geen citrusextracten. Hetzelfde geldt voor veel andere plantaardige ingrediënten in babydoekjes.

We hebben geen tests gedaan naar schimmels en bacteriën, maar het ligt voor de hand dat die bij vochtige billendoekjes op de loer liggen. Het productieproces mag dan "uniek en gepatenteerd" zijn, maar dat zegt niets over de bescherming na het openen. Dit speelt hoe dan ook niet mee in onze beoordeling voor dit onderzoek. Het was meer een losse opmerking.

beste Bart,

volgens mij reageert waterwipes niet op de opmerking dit is een product dat wel liever niet zien maar op her feit dat het een potentieel allergeen is. Want ze zeggen dat ze onderzocht zijn door allerlei instanties die onderzoek doen op allergenen en dit niet als allergeen bestempeld is. Zij zeggen dus dat het aantoonbaar onjuist is dat GSE een allergeen is.
Maar goed ik denk nog steeds dat het de meest veilige billendoekje is en dat het beter is dan veel van de producten die wel als goed zijn aangegeven. Maar geeft wel een hoop verwarring gezien de eerdere uitslag van de consumenten bond. En denk dat veel mensen erg ongerust worden.
Is het mogelijk om ook de doekjes van het Duitse DM mee te nemen in het volgende onderzoek? Weliswaar niet in Nederland te koop maar heel veel mensen kopen dit merk vanwege de prijs en kwaliteit. In Duitsland wordt dit merk als 'sehr gut' gekwalificeerd, ik ben benieuwd hoe dit in verhouding staat met jullie Nederlandse onderzoek.
Hoi Bart,
Bedankt! Ik heb de doekjes én luiers recent nog gekocht bij de DM in Kranenburg, net over de grens bij Nijmegen.
Ben benieuwd naar de resultaten als je ze mee kan nemen in een volgende test.
Mvg, Hilke

Reputatie 2
Badge +5

kan je ook een foto maken van de ingrediëntenlijst achterop de verpakking?
Reputatie 2
Badge +5
@Chrizje , @Hilke84 , we gaan de billendoekjes weer updaten, Zouden jullie een foto kunnen maken van de billendoekjes van DM (voor en achterkant en ingrediënten declaratie)?
Badge +6
Hi @Gebruiker1556307392, dank voor de afbeelding! Ben je misschien in de gelegenheid om ook een foto van de achterkant van de verpakking te maken?
Hoi @MarkMBouwman

We zijn bezig met een update, maar die heeft vertraging heeft opgelopen. Hopelijk lukt het ons om in de komende weken een uitgebreide update online te zetten. Zodra het klaar is zal ik het hier posten.
Beste @Chrizje ,

Ik begrijp niet zo goed hoe de uitspraak "dit ingrediënt zien we liever niet" aantoonbaar onjuist kan zijn. Het is een mening. Een weloverwogen mening waar we intern vrij uitgebreid over hebben gediscussieerd. We begrijpen dat er een hoop tevreden gebruikers zijn van WaterWipes, en dat het verwarrend kan zijn dat we ze in een vorige publicatie niet afraden, maar we zijn zijn deze keer strenger geweest op allergenen, en dit is dus voortschrijdend inzicht.

Het is voor ons vooral belangrijk om een consistent en duidelijk advies te geven naar consumenten. Het allergene potentieel van citrusextracten is onbetwist, en er zijn vele andere citrusextracten die voorkomen in babydoekjes die we afraden vanwege hun potentie als allergeen. Wij denken dat als iemand allergisch is voor citrusextracten, dat GSE dan ook beter vermeden kan worden. Maar zelfs als dat niet zo zou blijken te zijn, nemen we liever het zekere voor het onzekere, en geven we liever een duidelijk en begrijpelijk signaal naar consumenten: liever geen citrusextracten. Hetzelfde geldt voor veel andere plantaardige ingrediënten in babydoekjes.

We hebben geen tests gedaan naar schimmels en bacteriën, maar het ligt voor de hand dat die bij vochtige billendoekjes op de loer liggen. Het productieproces mag dan "uniek en gepatenteerd" zijn, maar dat zegt niets over de bescherming na het openen. Dit speelt hoe dan ook niet mee in onze beoordeling voor dit onderzoek. Het was meer een losse opmerking.
Hoi @Hilke84,

We zetten de doekjes van DM op de lijst. Ik kan me wel herinneren dat we dit merk voor onze test luiers toentertijd hebben moeten laten vallen omdat we ze niet (meer) konden vinden.
Reputatie 7
Badge +4
@Mama078
Ik heb geen verstand van babydoekjes.☺
Maar wasbaar en herbruikbaar lijkt mij wel stukken beter dan al die afval en gebruik van grondstoffen.

Reageer