Vraag

Kadobon maar toch bijbetalen mag dat?

• Bondsbeginner
  • 3 reacties

Voor mijn verjaardag kreeg ik een greenfee kado van mijn vrienden. Het was geen goedkope greenfee. Ze hadden hem gekocht op 6 maart jl. 2 weken later kreeg ik hem kado. De volgende dag meteen gereserveerd voor een dag 3 maanden later. Bij het reserveren zag ik al dat de greenfee 10 euro duurder was dan de kadobon. Toen ik 3 maanden later ging spelen, moest ik 10 euro bijbetalen. Mag dat? Het product was al betaald en de prijsverhoging was daarna. 

16 reacties

U krijgt een cadeaubon met een bepaalde waarde.

Dat is het dan, zou ik zeggen.

De waarde die u kreeg van uw vrienden is niet weg, toch?

Overigens moest ik opzoeken wat een “greenfee” is (geen deskundige dus).

Reputatie 5
Badge +4

Natuurlijk moet u een eventuele prijsverhoging bijbetalen. U had niet een product gekocht maar een bon waarmee u het product binnen een bepaalde tijd kon afnemen. En de bon heeft een vaste waarde het product of de dienst niet. . 

Het is een kadobon, geen kortingsbon.

De bon staat voor het product, dat dus al aangeschaft was. Er zat een geldigheid op van 2 jaar.

Wat staat er dan precies op de bon?

Er staat op dat het een kadobon is ter waarde van een Day Membership.

Ze verkopen er een dag beleving. 

Reputatie 4
Badge +5

De enige die u hierover opheldering kan geven is de ( golfbaan?) of organisatie waar  de bon gekocht is.

Ik zou het daar even navragen.

Inderdaad: een cadeaubon ter waarde van een “Day Membership” is op die manier voor tweeërlei uitleg vatbaar. Dag van aankoop of dag van beleving.

Tenzij u nog ergens heel kleine lettertjes weet te ontdekken.

Dus de dag nadat u de bon ontving was de prijs van de dag beleving al omhoog gegaan. Meteen dan al zou ik met de uitgever in discussie zijn gegaan.

Reputatie 5
Badge +4

Voor mijn idee kun je redelijkerwijs niet verwachten dat ze 2 jaar lang iets voor dezelfde prijs kunnen leveren. Alles wordt duurder. Vroeger kon ik met een bioscoopbon van 10 euro naar de film, nu gaat dat niet meer lukken.

Maar JP72 heeft dus 15 dagen nadat de bon door de gevers was aangekocht een reservering gedaan voor een dag die drie maanden daarna lag.

Dan verwacht je toch geen prijsstijging van €10, of dat moet toeval zijn geweest.

Als het toeval was dan lijkt bijbetalen inderdaad onontkoombaar.

Ik vind het niet chique, je krijgt een bon waar “Day membership”, dus een dag golfen opstaat en als je hem dan twee weken later verzilverd moet je bijbetalen. 

Chique is het inderdaad zeker niet. 

Nou is dat tientje niet het einde van de wereld, maar het voelde toch als een soort van oplichting. Ik vraag me nog steeds af of hier geen regels voor zijn, kan het nergens vinden.

Ik denk dat de regel hier is dat er ook echt datgene van een contract/overeenkomt/afspraak/belofte geldig is wat er staat. Anders kun je wel alles betwisten, al gebeurt dat tegenwoordig dagelijks en overal.

Contact met de organisatie die de arrangementen aanbiedt lijkt mij de enige mogelijkheid tot verheldering.

Bij het reserveren zag ik al dat de greenfee 10 euro duurder was dan de kadobon.

Dit is raar. Op een gegeven moment zeg je dat er een Day Membership op de bon stond, maar hier lijkt er toch een bedrag bij te staan. Dus wat stond er nu écht op de bon? Of hebben je vrienden je verteld wat ze ervoor betaald hebben?

Reputatie 4
Badge +5

@JP72 Misschien heeft u de “leden” korting moeten bij betalen.

Als vergelijk,

Bij het LoyalTee lidmaatschap ontvangt u o.a. altijd aantrekkelijke kortingen op uw greenfee. Als LoyalTee lid geniet u een korting van € 10,- op 18 holes ...
Greenfee is de bijdrage die een golfspeler aan de exploitant van een golfcomplex betaalt om een aantal holes te spelen. De hoogte van de greenfee verschilt per golfbaan. Voor het spelen van 18 holes betaalt men tussen de 30 en 60 euro. In het weekend is de greenfee vaak iets hoger. Wikipedia

Reputatie 7
Badge +8

Het is een wat vreemde zaak. Maar als er een bedrag bijbetaald moet worden, moet er toch een uitleg zijn. Dus het advies vraagt daar naar op de plaats waar het hoort. Merkwaardig vind ik dat u al van de verhoging wist terwijl u de bon kreeg. Ik heb nog nooit een cadeaubon gehad waarbij al stond of bekend is dat ik bij moet betalen. Dus vraag zeker om uitleg. Overigens in dat soort sportkringen valt een 10 Euro nog mee. Niettemin mag je toch weten waarom het is.

Reageer