2 kabelaars die glasvezelkabels aanleggen in gemeente??

• 17 February 2022
  • 6 reacties
  • 160 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 0 reacties

In mijn woonplaats wordt door 2 kabelaars glasvezelkabel aangelegd. Veel mensen laten ze allebei ook aansluiten in de woning (vaak ook uit onwetendheid/druk). Mijn standpunt is dat ik aan 1 glasvezelaansluiting genoeg heb. Er is weinig of geen voorlichting vanuit gemeente of overheid hierover terwijl het hier toch eigenlijk om een (nieuw soort) nutsvoorziening gaat. Er ligt toch ook maar 1 elektriciteitskabel en 1 gasleiding waarover een leverancier naar keuze energie levert?

6 reacties

Ik weet dat het oa in delen van Den Haag gebeurt en ik heb me er ook over verbaasd maar volgens mij betaal je niets als je de aansluiting niet gebruikt dus ze zou kunnen stellen dat het geen brood eet. 

Reputatie 5
Badge +6

Dag @ecs , bent u benadert om kosten te maken t.a.v. deze aansluiting?

Klopt het dat u schriftelijk benaderd bent vanuit deze twee "kabelaars”?

Normaal gesproken geeft de gemeente toestemming om in de grond i.v.m de infrastractuur werkzaamheden te mogen verrichten.

Het zou kunnen dat u extra kosten moet betalen om in uw huis een aansluiting te maken voordat u zich heeft aangemeld.

Dit betreft dus de aansluiting direct in uw huis.

De glasvezelkabel heeft niets te maken met de levering van gas of elektra.

Als je weigert en je wenst later over te stappen.
Dan moeten ze glasvezel 2 alsnog aanleggen.
In dat geval krijg je een gigantische rekening.

Er zijn ook 2 systemen van aanleggen, AON en PON
Een provider moet het ook kunnen ondersteunen.

Het is algemeen bekend dat ze in sommige wijken een oorlogje voeren.
Andere wijken laten ze dan stikken met een oude koper kabel.
Het kan ook zomaar zijn, dat halverwege 1 provider het op geeft.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @ecs ,

Heeft u al contact gehad met uw gemeente?

Ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente toestemming geeft om veschillende kabelaars afzonderlijk de infrastuur aan te laten passen.

Dit t.a.v. mijn voormalige functie bij een energieleveringsbedrijf.

Reputatie 2
Badge +1

Dag @ecs ,

Ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente toestemming geeft om veschillende kabelaars afzonderlijk de infrastuur aan te laten passen.

Dit t.a.v. mijn voormalige functie bij een energieleveringsbedrijf.

Energie en Telecom liggen toch echt anders. Een gemeente mag een telecom kabelaar niet weigeren, hoogstens aansporen om samen te werken en wat eisen stellen aan afgeleverd werk en waar bepaalde infra wordt aangelegd en gebouwd. Er zijn meerdere gemeentes met 2 glasvezel netwerken actief. Deurne is een recent voorbeeld, in Overijssel heeft het buitengebied van Markelo ook 2 netwerken liggen en zo zijn er nog wel meer.

Dag @ecs ,

Serieus, jij denkt dat zo'n bedrijf voor tonnen investeert in kabels graven zonder de benodigde toestemming?

Reageer