3G netwerk uit: niet bellen en internetten tegelijk zonder VoLTE

• 17 July 2022
  • 15 reacties
  • 195 Bekeken

Badge

Ja, ondertussen weet iedereen het: 3G is uitgezet. De meeste providers hebben het al jaren verkondigd. 4G was het alternatief. Ik heb ook allang een toestel met 4G dus ik lag er niet wakker van. Totdat ik onlangs erachter kwam dat de consequenties wel degelijk impact hadden op mijn toestel... 

Tijdens het bellen wordt de dataverbinding gedegradeerd en dat hadden ze er niet bij verteld. Toen 3G nog bestond, ging de data naar 3G - nog steeds best ok. Maar nu 3G niet meer bestaat, gaat mijn datasnelheid naar “E” of “H”. Extreem traag dus. 

4G werd en wordt nog steeds volop aangeprezen als een geweldig snelle en stabiele verbinding, maar daar kan ik geen gebruik van maken tijdens het bellen. Waarom niet? Omdat mijn toestel geen “VoLTE” ondersteuning heeft. Mijn toestel: een Nokia 8, aangeschaft in november 2018. De nieuwere generaties toestellen hebben die VoLTE optie wel en dan kun je bellen én internetten over 4G. Ik dus niet. 

In oktober vorig jaar signaleerde Tweakers nog we dat we nog niet zonder 2G en 3G kunnen: https://tweakers.net/reviews/9422/2/het-probleem-met-volte-en-waarom-we-nog-niet-zonder-2g-en-3g-kunnen-hoe-volte-als-standaard-werd-doorgevoerd.html

Dus… 4G is helemaal geweldig, maar zonder 3G is dat alleen met een nieuwer toestel te doen, want dan kun je op 4G bellen en internetten tegelijk. Moet ik mijn goed onderhouden toestel van slechts 3,5 jaar oud daarom vaarwel zeggen? 

Ik vroeg de klantenservice van mijn provider nog wat de oplossing was. Die hadden ze niet. Andere klanten moesten ze ook al op deze manier teleurstellen. De enige oplossing is een nieuwer toestel aanschaffen. 

Gerelateerd hieraan een topic uit 2019: 

PS: bellen met Whatsapp of Signal is in sommige gevallen een alternatief, maar niet als je een bedrijf belt (een klantenservice bijvoorbeeld, terwijl je nadere info op het internet op moet zoeken). 

15 reacties

Reputatie 7
Badge +5

je hebt dus een slechte data verbinding tijdens het bellen. Bellen op zich gaat prima, internetten als je niet belt ook? 

waarom zou je dan een nieuw toestel moeten kopen? ik internet nooit tijdens het bellen…..

Ik kan wel één scenario bedenken en dat is in de auto je telefoon voor navigatie gebruiken en gebeld worden. Is het nog een optie op een van de andere twee netwerken over te stappen? 

Ik heb in mijn telefoon ook een los VOIP programma zitten.
Ik kan hier mee bellen over het internet.
Gewoon direct, via een van mijn vaste nummers.

Reputatie 6
Badge +4

VoltE is niets meer als bellen via data ipv via een telefoonsignaal. Ook zonder VoltE kan ik.prkma bellen en op 4G  Sportify streamem en zelfs nog een hotspot gebruiken voor de tablet van .mijn dochter. Als u alleen E en H krijgt is de verbinding gewoon slecht.  En dan kun je nooit 4G hebben.

Badge

@JMA dat dacht ik ook, maar het ligt anders. Als je een VoLTE functie hebt, kun je daarmee tegelijk bellen en internetten over 4G. Echter als ik met mijn toestel bel, valt 4G weg. Ik heb namelijk wel 4G. Met dit toestel bel ik blijkbaar tóch over 4G in plaats van een apart belsignaal en dan kan ik niet meer internetten. 

@JMA dat dacht ik ook, maar het ligt anders. Als je een VoLTE functie hebt, kun je daarmee tegelijk bellen en internetten over 4G. Echter als ik met mijn toestel bel, valt 4G weg. Ik heb namelijk wel 4G. Met dit toestel bel ik blijkbaar tóch over 4G in plaats van een apart belsignaal en dan kan ik niet meer internetten. 

En is dat op het netwerk van KPN en T-Mobile ook zo?

Badge

@Wortelstamper wat voor VOIP programma is dat? En moet je met een vast nummer werken of kan het ook met een mobiel nummer?

Badge

Ja, dat is in ieder geval KPN (Youfone abonnement)

Ja, dat is in ieder geval KPN (Youfone abonnement)

Oh ik dacht dat je bij Vodafone zat vandaar de vraag.

Als je gaat Googelen op Nokia 8 en VoLTE kom je het onderwerp wel tegen. Het toestel zou wel VoLTE moeten ondersteunen maar meer mensen hebben er problemen mee (gehad), de oplossingen die mensen geven kan ik niet op waarde schatten maar er worden er wel genoemd. 

Heb je al geprobeerd of iemand nog support wil geven?

Populairste is Zoiper.
Ik heb er momenteel een op staan van Voipbuster omdat ik daar een account heb.
Een poulaire provider is CheapConnect.
Het bellen werkt met een prepaid systeem.
Bij Voipbuster kun je je mobile nummer klonen voor uitgaand verkeer.
Bij CheapConnect heb je voor een prikkie een mooi nieuw nummer, dat ook ingaand werkt.

Vroeger bij XS4ALL kon je 2 keer inloggen op de vaste lijn. KPN is alles aan het slopen.
Dan had je 1 nummer voor onderweg en thuis.

Je moet hiervoor een zogenaamde SIP verbinding opbouwen.
Eigenlijk is iedere vaste lijn op dit moment zo'n verbinding.

Als het je wat lijkt, gewoon eerst eens testen of het bevalt.

Badge

Oh ik dacht dat je bij Vodafone zat vandaar de vraag.

Als je gaat Googelen op Nokia 8 en VoLTE kom je het onderwerp wel tegen. Het toestel zou wel VoLTE moeten ondersteunen maar meer mensen hebben er problemen mee (gehad), de oplossingen die mensen geven kan ik niet op waarde schatten maar er worden er wel genoemd. 

Heb je al geprobeerd of iemand nog support wil geven?

Ik heb gezocht en vond de code *#*#4636#*#* . Daarmee kan ik zien dat "type spraaknetwerk” én “type gegevensnetwerk” op LTE staan. Dat bevestigt dat ik al over 4G bel (VoLTE) maar ik weet niet hoe ik een ander type spraaknetwerk zou kunnen configureren…

Of iemand nog support wil geven? Youfone en KPN sowieso niet. Of bedoel je iemand anders?

@sekuipers ik zat meer aan je leverancier of de importeur/fabrikant te denken maar ik ben eerlijk gezegd ook niet heel hoopvol. 

Staat dit goed?

• Ga naar het Startscherm.
  • Sleep de balk omhoog naar de bovenkant van het scherm.
  • Scroll naar beneden.
  • Kies Netwerk en internet.
  • Kies Mobiel netwerk.
  • Kies een sim / simkaart / eSIM, in dit geval SIM (1).
  • Kies Geavanceerd.
  • Schakel Geoptimaliseerde 4G LTE-modus in.
  • VoLTE is ingeschakeld.
  • Keer terug naar het Startscherm.
Badge

Staat dit goed?

• Ga naar het Startscherm.
  • Sleep de balk omhoog naar de bovenkant van het scherm.
  • Scroll naar beneden.
  • Kies Netwerk en internet.
  • Kies Mobiel netwerk.
  • Kies een sim / simkaart / eSIM, in dit geval SIM (1).
  • Kies Geavanceerd.
  • Schakel Geoptimaliseerde 4G LTE-modus in.
  • VoLTE is ingeschakeld.
  • Keer terug naar het Startscherm.

De optie “Geoptimaliseerde 4G LTE-modus” heeft dit toestel niet. Als dat wel zo was, had ik op 4G kunnen bellen en internetten tegelijk.

De optie “Geoptimaliseerde 4G LTE-modus” heeft dit toestel niet. Als dat wel zo was, had ik op 4G kunnen bellen en internetten tegelijk.

Dan toch maar eens aan een nieuw toestel denken, ze zijn ondertussen een stuk goedkoper geworden.

Reageer