Consumentenbond.nl

5G: vragen en antwoorden

• 11 mei 2020
  • 36 reacties
  • 1114 Bekeken
5G: vragen en antwoorden
Badge +8
  • Moderator
  • 1359 reacties

Het zal niemand zijn ontgaan: 5G komt eraan. 5G is de opvolger van 4G en is de vijfde generatie in mobiele netwerken. 5G maakt heel snel mobiel internet mogelijk.

De downloadsnelheid kan oplopen tot 1Gbps. Dat is 10 keer sneller dan het huidige mobiele internet. Ook ben je veel sneller verbonden met het netwerk. Daardoor is het internet stabieler en betrouwbaarder. Meer weten over 5G? Op deze pagina vind je veelgestelde vragen en antwoorden.

Ben jij blij met de komst van 5G? Praat mee!

36 reacties

Reputatie 6
Badge +4

ik vraag me altijd af waarom we 1 Gbps 'nodig’ hebben op onze smartphone? we hebben thuis misschien 100Mbps en daar netflixen en streamen we dusdanig veel over dat ie nooit vol zit. 

Stabiliteit is ook geen probleem op dit moment, dekking wel. Dus ik zou benieuwd zijn of we ook echt een 100% dekking in NL krijgen, en dan lijkt me 50Mbps prima als ondergrens. Of moeten we dan een mast op elke hoek van de straat en elke zandpol leggen?

We zijn hier  in dit land reeds belachelijk overgedigitaliseerd, dus: 5G, weg ermee!

Ik heb zelf nooit iets anders gekend dan 10 à 13 Mb/seconde downloadsnelheid en begrijp al die snelheidswaanzin niet.

Reputatie 7
Badge +6

Mee eens , @E.B.F. Stroeve . Landelijke dekking vind ik veel belangrijker . In mijn huis kan ik niet eens mobiel bellen wegens de blinde vlek hier , die T-Mobile niet kan of wil oplossen. Mede daarom hebben we ook nog een vaste lijn van Ziggo die er gisteren ook weer eens uit lag . Op dergelijke momenten kan ik dus niet bellen en niet gebeld worden . 

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind jet heel leuk, ik ga er zeker gebruik van maken waar het mogelijk is. Misschien dat videobellen en videoconferencen dan algemeen wordt en bellen, smsen en whatsappen uitdooft. 

Ik maak me zorgen over advertenties en privacy of dat met 5G niet enorm gaat toenemen. Ik heb m'n adblocker aan vanaf dat ik dit toestel heb zo'n 2 jaar geleden, en die heeft een kleine 625.000 advertenties tegengehouden. Ik vind dat absurd veel. Ik kreeg een link naar een filmpje, maar je kan alleen kijken als je alle cookies accepteert. 

Reputatie 6
Badge +4

@Jan videobellen/conferencen kost ongeveer 3-4 Mbps max, kan nu dus al prima, mits je dekking hebt :wink:

advertenties staan los van 5G, 5G is een netwerktechniek, advertenties zijn marketing …. ook daar heb je nu al last van. 

Reputatie 5
Badge +4

@Jan Dan zul je toch eerst een smartphone moeten kopen die 5G geschikt is.:wink: 

Bellen en sms is al zo goed als uitgedoofd.

Wat info over 5G in Nederland https://www.androidplanet.nl/nieuws/5-vragen-over-5g-in-nederland/

Reputatie 6
Badge +5

ik vraag me altijd af waarom we 1 Gbps 'nodig’ hebben op onze smartphone?

Je gaat ook snelheid delen met andere gebruikers.
De kans dat b.v. een video gaat stotteren word dan kleiner.
Bovendien zijn de cellen kleiner dan met 4G
Een 4G antenne zit meestal om de 90⁰ op een mast.
Voorlopig is het verkooppraat.
Zoals @E.T. Wiersum  al zei. Laten ze de landelijke dekking eerst maar eens in orde brengen.

Met de vaste internet lijn gaat het net zo, ze zijn al 10Gbs aan het testen voor consumenten, terwijl heel veel klanten zich nog moeten behelpen met een klapperende koper lijn.

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel Je kan er hier meer over lezen.

@E.B.F. Stroeve verwacht jij dan niet dat het enorm gaat toenemen? Niet meer een enkel fotootje maar iets veel omvangrijkers?

Reputatie 5
Badge +4

@Jan Ik weet er al voldoende over.

Reputatie 6
Badge +4

@Mazzel Je kan er hier meer over lezen.

@E.B.F. Stroeve verwacht jij dan niet dat het enorm gaat toenemen? Niet meer een enkel fotootje maar iets veel omvangrijkers?

de meest hoog resolutie videostream is slechts enkele Mbps-sen, wat zou je nog meer willen op een smartphone? het schermpje is gewoon te klein om veel data per seconde te verwerken. En het geheugen van een smartphone is veel te weinig om al die data op te slaan die er met Gbps snelheid binnenkomt. 

Wat wel zo is, is dat de 'lucht’ vol raakt. de hoeveelheid mobiele apparaten neemt zo enorm toe dat dat een probleem gaat vormen. We moeten de lucht namelijk delen met al die mobiele apparaten. 5G is dus iet zozeer nodig voor het individu maar voor alle individuen samen. En dat proberen ze ons te verkopen door marketing verhaaltjes dat je 1Gbps krijgt.

Reputatie 3
Badge +2

Het zal niemand zijn ontgaan: 5G komt eraan. 5G is de opvolger van 4G en is de vijfde generatie in mobiele netwerken. 5G maakt heel snel mobiel internet mogelijk.

De downloadsnelheid kan oplopen tot 1Gbps. Dat is 10 keer sneller dan het huidige mobiele internet. Ook ben je veel sneller verbonden met het netwerk. Daardoor is het internet stabieler en betrouwbaarder. Meer weten over 5G? Op deze pagina vind je veelgestelde vragen en antwoorden.

Ben jij blij met de komst van 5G? Praat mee!

@Imke 5G werkt op de bestaande frequenties aangevuld met 3,5 26 en 66Ghz deze frequenties hebben een heel kort bereik(<500m)… dus voor de meeste mensen zal dat in en om huis/werk/vakantie niets uitmaken en 5G zal er voor zorgen dat het bereik van 2,3 en 4G minder zal worden omdat 5G ook plek op bv 700Mhz nodig heeft. Voor welke toepassing is 5G nu echt noodzakelijk… een voetbalstadion, RAI  of Ziggo Dome.. veel mensen op korte afstand voorzien van voldoende bandbreedte om te streamen..  Daar loopt het nu bijna vast.. De 5G wordt nu vooral op 700mhz uitgerold en dat geeft niet meer bandbreedte als 4G… Alleen de bandbreedte van  4G wordt minder… de eerste gebruikers zullen dit prettige vinden(zij krijgen op eens veel bandbreedte)  maar op langer termijn moeten of ongelofelijk veel masten bij… dat dit alleen op hele drukke plekken rendabel is. Ter info voor 2G zijn er nu zo'n 9000 antennes voor 3G zijn er nu zo'n 15000 antennes en voor 4G zo'n 23000 anteennes … in NL.  Conclusie… 5G 1GB zal je alleen krijgen in een lege Ziggo dome. 

Reputatie 7
Badge +7

Er gaan weer heel wat verhalen de ronde. Afgezien van de onzinverhalen zou ik toch wel alle duidelijkheid willen hebben. Wat zijn de voor en tegen. Boven wordt al veel informatie getoond. Zorg dat je echt beslagen ten ijs komt. groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

en vergeet even niet te melden dat ongeveer alle smartphones vervangen moeten worden door nieuwe omdat de huidige modellen, op een paar nieuwe types na, geen 5G ondersteunen.

Reputatie 1
Badge

Verkoop uw ziel aan dure apparaten!
Aan smartphones, tablets, laptops en zo meer.
We zijn er dag en nacht mee in de weer
en kijk, Big Brother houdt ons in de gaten.

Het wereldwijde web! Wij zitten daar
als argeloze vliegjes in gevangen
en niemand heeft die grote spin zien hangen
die ons verslinden wil, met huid en haar.

Hij kent uw naam, uw nummer en uw smaak,
uw vrienden, uw geheimen en uw dromen.
En wij maar denken dat het goed zal komen;

intussen grijnst de spin vol leedvermaak.
Het virus is een tijdelijk probleem.
Wat blijft is het verdorven geldsysteem.

Sonnet van Rikkert.

Reputatie 7
Badge +7

Mei brengt de poëzie in ons boven, een nieuwe lente een nieuw geluid.

Maar bij Rikkert blijvend:

Soms denk ik bij het nieuws dat het niet waar is
en ditmaal van mijn eigen ING!
Daar denkt men nu opeens van hoppakee,
zo’n drie miljoen is wel een mooi salaris.

Zo worden wij genomen door de bank
die toch al niet zo gul is met zijn rente.
Daar gaan ze, onze zuurverdiende centen;
ik denk dat ik er nu maar voor bedank.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: Wie gaan hieraan verdienen en wat is het verdienmodel?

Reputatie 7
Badge +7

Met een beetje goede wil is dat wel te bedenken, Maar is het nog ten gode te keren,

De belangrijkste vraag is natuurlijk: Wie gaan hieraan verdienen en wat is het verdienmodel?

Het datagebruik neemt nog steeds toe en mensen willen graag snelle storingsvrij verbindingen dus wordt er geïnvesteerd door partijen die met een héél mysterieus verdienmodel, geheten "betalen, pannekoek" weer hun investering recupereren. Ik kan daar met de beste wil van de wereld niet "de belangrijkste vraag" in ontdekken.

Er zijn geen studies over de impact van 5G. Steden in de Verenigde Staten bestrijden de inzet van 5G vanwege zowel gezondheidsproblemen als de esthetiek van de nieuwe antennes. Het debat over de vraag of elektromagnetische straling mensen kan schaden, blijft controversieel. Veel wetenschappers beweren dat laagfrequente radiogolven van mobiele telefoons niet schadelijk zijn voor mensen.

Reputatie 6
Badge +5

laagfrequente radiogolven

Je bedoelt hoogfrequent?

Je bedoelt hoogfrequent?

Sommige studies tonen aan dat lage band 5g alleen laagfrequente radiogolven mag gebruiken voor mobiele communicatie. High-band 5g-netwerken hebben mogelijk hogere radiofrequenties.

Reputatie 6
Badge +5

Je bedoelt hoogfrequent?

Sommige studies tonen aan dat lage band 5g alleen laagfrequente radiogolven mag gebruiken voor mobiele communicatie. High-band 5g-netwerken hebben mogelijk hogere radiofrequenties.

Laagfrequent is geluid, geen radio golf.
Jij bedoelt dat 26GHz schadelijker zou kunnen zijn dan 700Mhz en 2300MHz
De 60GHz wifi komt er ook aan.

Reputatie 3
Badge +2

Laagfrequent is geluid, geen radio golf.
Jij bedoelt dat 26GHz schadelijker zou kunnen zijn dan 700Mhz en 2300MHz
De 60GHz wifi komt er ook aan.

@Wortelstamper 

Er is een verschil tussen geluid en elektromagnetische golven, zie bv : https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisch_spectrum

Wifi vs mobiele telefoon is wel een verschil tussen max 0,1 W en 4 W zenden…  en dat is toch een factor 40 in transmissie vermogen./ “straling”. 

Reputatie 6
Badge +5

@Chris L

Dat wifi verhaal klopt niet helemaal.
Wifi is in de lage kanalen 0,1W en op de hoge 0,2W
Kom je op een kanaal boven 64 is het 1W
Bovendien is het in alle gevallen(gsm/wifi) dynamisch, hoe dichter je bij een toegangspunt bent, hoe minder vermogen. Dat is ook een reden dat je telefoon accu in een dorpje eerder leeg is als in de stad.

Reputatie 1
Badge

Had in dit topic eigenlijk wel iets van onderzoeken verwacht of leuke discussiepunten, zoals:

Natuurlijk blijft er een verschil, maar betekend niet dat we het gewoon moeten accepteren. Wie beslist dit voor ons? Is het überhaupt wel rechtsgeldig dat je wordt gedwongen om door deze stralingsgolven te wandelen?

Verder maak ik mij door mijn beroep meer druk om de veiligheid van ons land. Door deze naadloze verbinding is goede netwerk beveiliging essentieel. Is hier wel goed over gesproken met bedrijven als Fox-IT, Ultimum of het  Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) ?

Reageer