Consumentenbond.nl
Beantwoord

8mm en super8 film digitaliseren

• 31 maart 2018
  • 15 reacties
  • 5944 Bekeken

Er zijn nogal wat apparaten die super8 film (en 8mm) kunnen digitaliseren. De prijzen varieren van rond de 350euro tot ver in de 1000. Ik vroeg mij af of de Consumentenbond ooit een onderzoek naar de kwaliteit van deze apparaten heeft gedaan. Op http://www.amateurfilmplatform.nl/het-behouden-waard/oude-films-videos-afspelen-bewaren-en-digitaliseren/film werkt er een link naar een artikel over film en video digitaliseren gegeven, maar die werkt niet meer. Iemand ervaring met de apparaten die kunnen digitaliseren?
icon

Beste antwoord door Monique 3 april 2018, 13:16

Beste @C.S. Vonk,

De Consumentenbond heeft hier geen onderzoek naar gedaan. Wel kan ik mijn persoonlijke ervaring met je delen, gezien ik jaren lang bij een bedrijf heb gewerkt waar we Super8 film, negatieven, dia's etc. digitaliseerden. Hier kregen we veel Super8 en 8mm film binnen van mensen die het eerst zelf geprobeerd hebben, maar waar het resultaat vaak niet naar wens was. Mijn ervaring is dan ook dat de kwaliteit van digitaliseren zelfs bij de duurdere apparaten die op de markt zijn niet erg optimaal is.
Wij zijn er uiteindelijk ook om die reden mee gestopt. Er gaat namelijk ontzettend veel werk en geld in zitten om het echt mooi te krijgen. Er zijn bedrijven in Nederland die deze films nog wel digitaliseren, maar die gebruiken apparatuur uit een prijsklasse die minimaal boven de €20.000 ligt.

Wat maakt voor jou dat je je films zelf wil digitaliseren?
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste @C.S. Vonk,

De Consumentenbond heeft hier geen onderzoek naar gedaan. Wel kan ik mijn persoonlijke ervaring met je delen, gezien ik jaren lang bij een bedrijf heb gewerkt waar we Super8 film, negatieven, dia's etc. digitaliseerden. Hier kregen we veel Super8 en 8mm film binnen van mensen die het eerst zelf geprobeerd hebben, maar waar het resultaat vaak niet naar wens was. Mijn ervaring is dan ook dat de kwaliteit van digitaliseren zelfs bij de duurdere apparaten die op de markt zijn niet erg optimaal is.
Wij zijn er uiteindelijk ook om die reden mee gestopt. Er gaat namelijk ontzettend veel werk en geld in zitten om het echt mooi te krijgen. Er zijn bedrijven in Nederland die deze films nog wel digitaliseren, maar die gebruiken apparatuur uit een prijsklasse die minimaal boven de €20.000 ligt.

Wat maakt voor jou dat je je films zelf wil digitaliseren?
@Monique van de Beek Bedankt voor je reactie. Ik heb twee ervaringen met deze materie:
1. Een keer een film zelf op DVD gezet (projecteren op een klein scherm en opnemen met video camera). Kwaliteit was natuurlijk niet je van het, veel geflikker van het beeld.
2. Bij een bedrijf, dat werd moeilijk, aangezien sommige van mijn films geluid hebben op 2 sporen. Mijn projector geleend en resultaats is ok, maar niet super de luxe.

De hoofdreden waarom ik de films zo willen difitaliseren is om ze eenvoudiger toegankelijk te maken voor nu en in de toekomst.
Heeft iemand ervaring bij bedrijven die 8mm-filmpjes digitaliseren? De prijzen lopen nogal uiteen.
Misschien zijn er mensen die goede ervaringen hebben bij bedrijven?
Reputatie 4
Badge +5
De vraag zou ik niet willen beperken tot 8mm filmpjes, maar oude ook oude kleuren negatieven.
Het zelf aanschaffen van een goede negatief-scanner is niet rendabel. Het beste is om het uit te besteden bij een gerenommeerd bedrijf.
Maar welk bedrijf is gerenommeerd?
Wat wanneer je negatieven zoekraken?
Hoe is de kwaliteit van de scans?
Doet men ook aan kleurverbetering?
Verwijderen van krasjes?
etc.
Overigens, het is niet goedkoop.
Per negatief 24x36 iets van € 0,35 - € 0,40, dus een een rolletje van 36 opnemen is € 12,60-€14,40.
Als fotografie je hobby is/was en je albums vol met negatieven hebt . . . dan gaat het in de papieren lopen.
Reputatie 7
Badge +6
@cbw62 ik denk dat je wel gelijk hebt dat het in de papieren gaat lopen als een bedrijf handmatig dia's en negatieven gaat scannen om per stuk de beste instellingen te kiezen. Als je het laat doen zal het wel met hele diawagens tegelijk gaan, en repen negatieven geplakt op een lange rol of zo. En dan op een gemiddelde instelling, niet individueel per negatief.

Ik heb ergens in 2010 wel een negatievenscanner gekocht en in die vier jaar daarna al mijn negatieven en dia's gescand. Het is te doen als je achter je computer zit voor iets anders. Dan hoef je om de circa 20 minuten even nieuwe dia's of negatieven te wisselen. Ik kon toen wel per negatief individueel de instellingen aanpassen. Op dat punt vond ik de bijgeleverde software echt subliem een mogelijkheden en kwaliteit. Negatieven waar bijna helemaal niks op staat kun je toch nog heel veel uit halen.

Maar de voorkeur gaat hier uit naar laten doen. Ik heb voorbeelden van te halen kwaliteit in kleur en zwartwit hier op internet gezet van negatieven gemaakt met een Kodak Instamatic camera, een 6x9 camera met eenvoudige lens en een spiegelreflexcamera met een veel scherpere lens. De maximaal haalbare kwaliteit is goed te zien als je flink inzoomt op de foto door er twee keer op te klikken. De kwaliteit wordt ook bepaald door de kwaliteit van de cameralens en de korreligheid van de film. ASA 100 film heeft veel minder korrel dan ASA 200 of 400.
Reputatie 6
Badge +5
Als je het laat doen zal het wel met hele diawagens tegelijk gaan, en repen negatieven geplakt op een lange rol of zo. En dan op een gemiddelde instelling, niet individueel per negatief.

Er zit veel verschil in, waar je het laat doen.
Sommige centrales doen het slechter dan een hobby scanner uit de aanbieding.
Een goed bedrijf bekijkt het per stuk, maakt de negativen eventueel eerst schoon.
Nabewerken is kostbaar, maar heel goed zelf te leren.

Ook is het scannen van oude afgedrukte foto's is heel erg leuk.
Soms kun je een oude vale foto weer de kleuren geven van vroeger.
Dan met veel geduld alle beschadigingen wegwerken.
Reputatie 7
Badge +6
@cbw62 Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je met een doosje met wat dia's komt of een rolletje negatieven.

Maar je noemde ook "Als fotografie je hobby is/was en je albums vol met negatieven hebt . . ." en daar haakte ik op in. Want als je met zoveel komt bij de fotozaak, dat is teveel om nog individueel te gaan doen. Die gaan ze niet per 4 dia's of per twee repen van 6 negatieven in de scanner doen. Ik deed daar vier jaar over als je twee uurtjes per avond rekent, 5 dagen per week. Dus als je 8 uurtjes per dag rekent is het bijna een jaar werk.

Vanaf 1971 ben ik begonnen met fotografie, ik had een kapotte 6x9 balgcamera zelf gerepareerd en de fotozaak had nog die rolletjes voor me met 8 negatieven. Later dat jaar kreeg ik een Kodak Instamatic klikklak camera omdat ik lid was geworden van Boek en Plaat. Ik kon toen ook een cursus ontwikkelen en afdrukken volgen en in 1973 kocht ik een mooie kleinbeeld spiegelreflex camera. Met zo'n camera ben ik tot 2003 blijven fotograferen en toen langzaam overgegaan op digitale fotografie.

Ik ben even aan het tellen geslagen, ik kom op 30500 negatieven en dia's van 1971 tot en met 2003. Die heb ik allemaal al gescand. Ik kan me voorstellen dat als je met zo'n hoeveelheid bij een zaak komt, dat ze het dan automatisch gaan doen met diawagens tegelijk of aan elkaar geplakte repen negatieven tot rollen van 50 of 100 meter. Het is dan teveel om elke foto individueel in te stellen.
Reputatie 7
Badge +7
Er is dus zo'n beetje de keus uit zelf doen of laten doen. Zelf doen dan moet je er toch verstand van hebben en moet het toch en hobby zijn. En uit gebruikte apparatuur moet je goed kiezen. Zelf doen is het dus gewoon uit besteden. Eigenlijk geldt daarvoor het goede bedrijf kiezen, dus goede service en kwaliteit. Ik ben destijds naar de HEMA gegaan, zou ik nooit meer doen, service 0,0.Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +5
Op de eerste plaats: mooie foto's ! Complimenten hoor, echt.

Welke scanner heb je gebruikt?

Bij grote aantallen negatieven en dia's loont het, financieel gezien, uiteraard wel om een dedicated scanner aan te schaffen, die overigens nog amper te koop zijn, althans, de duurdere.
Denk aan scanners zoals Minolta DiMage Scan Elite 5400 II of Nikon Super CoolScan 9000 ED.
Ze worden niet meer gemaakt en ik vraag mij af hoe bedrijven dat doen. Mogelijk maken zij gebruikt van apparatuur die niet voor de consument beschikbaar is(??)

Je moet het nu doen met een flatbedscanner of PlusTek.
Ik heb een blauwe maandag met een APS camera gefotografeerd. Dat zou het helemaal zijn....
Exit APS - maar het scannen van APS filmpjes is ingewikkeld (lees: volgens mij onmogelijk).

Trouwens... wel een boel negatieven/dia's ! Zijn slordig 850 filmpjes van 36 opnames....
Moest een ware uitdaging zijn geweest om die allemaal te scannen!
Reputatie 7
Badge +6
Dank je wel @cbw62 , ik was er ook over in mijn nopjes want alle 35000 negatieven of dia's zijn zo. Ik ben in 2011 begonnen en was in 2015 klaar. Bij elke foto heb ik ook de drie W's in de bestandsnaam gezet, Wanneer, Waar, Wat en dan alles sorteren op datum genomen. Je kan niet meer uit een negatief of dia halen dan er in zit, maar je haalt er met die scanner wel meer uit dan je vroeger kreeg op de papieren foto afdruk van de fotozaak.

Ik deed het met de Epson V500 48 bits scanner, nu is er de opvolger. Wat de scan echt mooi maakt zijn die 48 bits. Elke kleurnuance gaat in 48 stapjes van licht naar donker. De foto krijft dan meer tekening. Het is niet zozeer het merk scanner dat de kwaliteit bepaalt maar de optische dichtheid, hoe hoger hoe beter. Je kan alles instellen in de software en heel veel van Photoshop zit er in om vooraf de scan te verbeteren. Achteraf kan je met Photoshop nog meer verbeteren oftewel enhancen. Met de software moet je mee leren omgaan. Hij kan tot 9600 dpi scannen, maar dat is onwerkbaar voor kleinbeeld, één fotofile is dan 150 Mb of zo. Bij 3200 dpi is kleinbeeld 4,5 tot 6,5 Mb, resolutie 2800x4200 pixels, vergelijkbaar met 10-12 megapixel camera.

De Epson was toen €189, de opvolger is nu misschien €230 of zo. Duurdere machines hebben dingen als een hele diawagen erin kunnen doen of zo. Ik heb die niet uitgeprobeerd en weet niet of die betere kwaliteit halen. De Epson vond ik al subliem, van-je-stoel-vallen niveau.

Veel foto's die niet privé zijn, landschap, steden, architectuur, publiek, evenementen, reizen en zo heb ik op Flickr gezet in die hoge resolutie. Daar ben ik nog steeds mee bezig.

Als je op 3200 dpi scant en je haalt die fotofile binnen in Word, dan is het een piepklein plaatje van 2x3cm. Als je die dan vergroot in Word, krijg je een onscherp vlekkerig gebeuren. Je moet van tevoren in Photoshop met Image Size de dpi van 3200 zetten op bijvoorbeeld 200 maar dan in het vakje daarboven de resolutie handhaven op z'n oude stand en weer saven. Als je de fotofile daarna binnenhaalt in Word is het goed en heb je een subliem plaatje.

Dit geldt eigenlijk ook allemaal voor film maar hoe realiseer je dat met 18 of 24 beelden per seconde? Dan worden het van die dure machines zoals Monique hierboven bedoelt.

Als je met APS bedoelt een digitale spiegelreflex camera met een sensor op kb-formaat, die heb ik nooit gehad, want ik nam tien zo'n kleine voor in je bloeszak. Ik heb nu wel die Panasonic Lumix. Ik ben zo'n dikke bult camera om je hals een beetje zat geworden.
Reputatie 7
Badge +7
Jan @Jan is een echte fotokenner, een hobbyist, het tijdperk van amateurisme allang voorbijgestreefd. Zijn foto's zijn prachtig. En ook in het omzetten van negatieven en dia's is hij een kei. Maar volgens mij moet je er heel veel geduld voor hebben en goede apparatuur. Beiden bezit ik niet. Maar wie zelf alles om wil zetten kan bij Jan te raden gaan. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
@L.J.F. de Ruiter Leo dank je wel, dat is nou eens een reuze like. Heel leuk! Na computers vind ik fotografie de leukste uitvinding.
Reputatie 4
Badge +5
@Jan Als je zo'n project af hebt, dan ben je oprecht blij. Mijn negatieven heb ik gescand met een oude Canon 9950F flatbed scanner. De kwaliteit is/was matig.
Afgezien van de prijs... stond ik toen voor de keuze:
of uitbesteden
of een nieuwe flatbedscanner kopen (zou een Epson geworden zijn)
of de oude Canon blijven gebruiken en de flatbed scanner tzt vervangen door all-in-1 met automatische document feeder.

Die laatste optie is het geworden, een Epson WorkForce Pro WF-5620.
Negatieven scannen kan niet meer.
Het scannen van documenten (voor en achterkant) naar .jpg of .pdf daarentegen heeft veel voordelen.

Overigens, na het scannen van al je negatieven heb/had je nog een fikse taak te doen: het dateren, toevoegen keywords, ordenen, etc.
Het WWW principe is handig: wie/wat, waar, wanneer. Persoonlijk heb ik moeite bij een groep mensen op 1 foto. Op een verjaardag, bruiloft, e.d. staan vaak 3-4-5 of meer mensen op dezelfde foto.

Enfin, het is helemaal off-topic gegaan.
Sorry Monique....
Badge

Sinds enkele jaren is er een nieuw digitaal systeem op de markt in Nederland onder de naam

reflecta, deze digitaliseert de super/dubbel8 films. Juist dit systeem is nergens door consumenten

organisaties getest helaas, nu wordt er alleen gekeken naar en profesioneel bedrijf en projecteren met een projector. Sommige gebruikers zijn enthousiast, maar in hoeverre zijn deze reviews betrouwbaar? En daar is toch de consumentenbond voor? 

Probleem bij die Reflecta schijnt te zijn dat de opnamesnelheid niet correct is. Die moet je dan wel weer later corrigeren in een daarvoor geschikt programma. Werkt alleen met kleine spoelen. Daarvoor zijn wel slimme oplossingen te bedenken, maar toch...

Reageer