Consumentenbond.nl
Beantwoord

Aanpassen bekabeling bij overgang naar glasvezel?

Beste Forum-leden,

We krijgen niet helder of de overgang naar glasvezel consequenties heeft voor de bekabeling in huis. Volgens provider Trined wel. Waarbij zij stellen dat ze de enige partij (in ieder geval in onze regio) zijn waarbij de huidige coax-kabel tussen meterkast en TV gebruikt kan worden, en dus geen vervanging van coax door TCP/ip nodig is. Uiteraard ook bij andere providers nagevraagd hoe dat zit, maar tot op heden geen eenduidig antwoord.
Daarom de vraag in dit forum, hopelijk levert dat wel heldere informatie.
Achtergrond van de vraag:
- we hebben nu telefoon en adsl bij KPN en TV van Ziggo (waarbij TV is aangesloten via coax tussen router en TV)
- we willen naar alles in één via glasvezel, bij voorkeur zonder het moeten trekken van nieuwe kabels

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties, en excuses als dit onderwerp al eerder behandeld is (ik kon dat echter niet vinden).
icon

Beste antwoord door Silvia_Smit 4 september 2017, 10:55

Beste B.A Venemans,
Er zijn een aantal (kleinere) glasvezel-aanbieders waarbij je inderdaad voor televisie de 'gewone' coax-kabels kunt blijven gebruiken. Die providers (waaronder Trined en Caiway) gebruiken voor televisie- kijken de zogenaamde DVB-C techniek. Dat is niet het geval bij de aanbieders zoals KPN, Telfort en Tele2. Meer over de technieken.

Beste Forum-leden,

We krijgen niet helder of de overgang naar glasvezel consequenties heeft voor de bekabeling in huis. Volgens provider Trined wel. Waarbij zij stellen dat ze de enige partij (in ieder geval in onze regio) zijn waarbij de huidige coax-kabel tussen meterkast en TV gebruikt kan worden, en dus geen vervanging van coax door TCP/ip nodig is. Uiteraard ook bij andere providers nagevraagd hoe dat zit, maar tot op heden geen eenduidig antwoord.
- we hebben nu telefoon en adsl bij KPN en TV van Ziggo (waarbij TV is aangesloten via coax tussen router en TV)
- we willen naar alles in één via glasvezel, bij voorkeur zonder het moeten trekken van nieuwe kabels

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties, en excuses als dit onderwerp al eerder behandeld is (ik kon dat echter niet vinden).
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Ik weet niet beter dan dat er een set top box bij je televisie komt te staan en daar gaat ethernet in en komt HDMI uit. In dat geval moet dus een ethernet kabel naar je TV trekken. Wellicht heeft Trined iets slims verzonnen maar een Fritzbox heeft volgens mij geen coax uitgang dus waar sluit je de coax kabel in de meterkast dan op aan?
Reputatie 3
Badge +4
Beste B.A Venemans,
Er zijn een aantal (kleinere) glasvezel-aanbieders waarbij je inderdaad voor televisie de 'gewone' coax-kabels kunt blijven gebruiken. Die providers (waaronder Trined en Caiway) gebruiken voor televisie- kijken de zogenaamde DVB-C techniek. Dat is niet het geval bij de aanbieders zoals KPN, Telfort en Tele2. Meer over de technieken.

Beste Forum-leden,

Badge
Met de komst van glasvezel Vodafone Thuis (is nu overgenomen door T-Mobile Thuis) is mijn huis in één klap coax-loos geworden. Alles is naar de vuilnisbak gegaan.
Het belangrijkste kastje hing er al(gemeente Deventer heeft destijds de meeste wijken al laten voorzien van glas)
Het enige wat wij kregen bij aanleg was een Draytek-modem en een geel dun kabeltje naar het kastje aan de muur. Binnen 10 minuten was de monteur klaar en hadden wij schitterend TV-beeld en supersnel internet.
Dus ik weet niet wat ze u allemaal vertellen maar de witte coax zooi is voorgoed verleden tijd als Ziggo vertrekt.
Beste A. Deen, Silvia en Henko,
Hartelijk dank voor jullie reacties! Het is helemaal duidelijk, kunnen verder mee.
Met vriendelijke groet,
Fam. A. Venemans

Reageer