Consumentenbond.nl
straatvraag

Accepteer je altijd alle cookies?

• 20 augustus 2019
  • 23 reacties
  • 5672 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1360 reacties
De cookiemuur is voor veel internetgebruikers een bron van ergernis. Bezoek je voor het eerst een website, dan krijg je een pop-up te zien met de vraag of je alle cookies accepteert of dat je deze bijvoorbeeld wilt aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren. Jouw bezoek aan websites levert bedrijven namelijk een schat aan gegevens.

🍪 We vroegen dit ook aan een aantal mensen op straat. Lees de reacties hier!

Wat doe jij? Accepteer je altijd alle cookies? Praat mee!

23 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Misschien kunnen jullie er even aan toevoegen, dat sommige browsers (zoals Firefox) een instelling hebben, om cookies van derden te weigeren.
Die heb ik ingesteld staan, en dan kun je hier gewoon ja op klikken, zonder de troep van externe websites binnen te krijgen.
Reputatie 7
Badge +6
Alleen als ik iets echt graag wil zien , accepteer ik het minimaal mogelijk aantal cookies . En anders maar niet. Helaas zijn we dan op veel sites niet van het gezeik verlost . Een deel van wat we willen zien blijf vaak onzichtbaar en vele sites BLIJVEN aandringen om de andere geweigerde cookies ook toe te laten. Ik snap dat het een verdienmodel is . We krijgen echter al ongevraagd zo veel reclametroep via alle denkbare kanalen , dat velen het net als ik helemaal beu worden vermoed ik.
Mijn ervaring is, dat sites die je laten kiezen wat voor cookies er geplaatst worden, absoluut in de minderheid zijn. Het is meestal "slikken of stikken". Voor 99% kies ik "niet slikken" en het is ook een sport om de gewenste info elders vandaan te halen of eenvoudig tot de conclusie te komen, dat je die helemaal niet nodig hebt.
Reputatie 3
Badge +4
Het gaat hier specifiek om de vraag of ik cookies accepteer. Niet dus, maar ik heb meerder plug-ins die me daarmee helpen, zoals noscript, uBlock en Privacy Badger.
Ik doe verder net zoals @Lisa Boele als ik het niet kan zien, zoek ik ergens anders of laat ik het erbij. Meestal vind ik het wel ergens anders.
Ik accepteer cookies en gooi ze bij het afsluiten van de browser ook net zo hard weer weg. Veel gezeik van sites of ik iets wil met cookies maar na afloop van de internet sessie is alles weer schoon. Ublock Origin waakt over teveel scripts (deze pagina scoort nu 10 geblokkeerde scripts en of andere troep. Soms levert dat wat overlast op maar je kunt een site (tijdelijk) whitelisten. Dan valt het allemaal wel mee. De cookie wetgeving levert wel erg veel irritatie op en lost helemaal niks op.
Reputatie 6
Badge +5
Ja hoor ik accepteer ze allemaal.
De meeste worden direct weg gegooid.
De andere als ik de browser sluit.
Een paar bewaar ik.
"Cookie AutoDelete"
Reputatie 7
Badge +6
Ctrl-Shift-Delete, dan pas gaan de cookies allemaal weg.
Badge
Als je wilt voorkomen dat je steeds advertenties ziet van artikelen die je eerder hebt gezocht bijv. Via Google, neem dan de volgende maatregelen:
  • Installeer de Brave browser app of de Opera browser.
  • Gebruik de zoekmachines Startpage.com of DuckDuck.go
De combinatie Brave met Startpage.com geeft volgens privacy watchers de beste resultaten.

Een bijkomend voordeel is dat het dataverkeer enorm afneemt waardoor je langer met je bundel kunt doen.
Het mes snijdt dus aan twee kanten: besparen in het dataverkeer en meer privacy.

Het is zeer de moeite waard dus probeer het zelf.
Badge
Ik heb ook Firefox ingesteld zodat er geen cookies worden geaccepteerd, maar als je dan per website (die om cookies vraagt) naar de cookie instellingen gaat staan ze meestal toch allemaal groen aangevinkt. Dus zoek ik per website eerst naar de cookie instellingen en vink zoveel mogelijk uit. Helaas zijn er nog websites die je die mogelijkheid ook niet willen geven en dan verlaat ik die website en ga naar een andere website (meestal genoeg te vinden met dezelfde info).
Cookies zouden verboden moeten worden (m.u.v. de “functionele”).
Tip voor de Consumentenbond: stop zelf eens met dat irritante cookiescherm bij elke click op elke link vanuit elke nieuwsbrief! Waar heb dat nou voor nodig? 1x accepteren (of niet: ik merk geen verschil ...) bij herhaald doorclicken vanuit dezelfde nieuwsbrief zou toch voldoende moeten zijn?
Badge
Ik gebruik in Firefox naast UBlock en Ghostery ook de add-on "I don’t care about cookies" met als instelling "Ik sta alleen cookies toe die nodig zijn om de website goed te laten werken" (aanbeveling uit jullie DigitaalGids). Ik krijg dus nooit een cookie wall te zien, want daar zorgt die add-on voor. Na het sluiten van de browser een keertje CCleaner runnen en alle eventueel toch geplaatste cookies zijn weer gewist ook. Wel zo rustig.
Badge
Zo snel mogelijk verbieden al die "K"-cookies (behalve de noodzakelijke om de website te laten werken). Of heel duidelijk op de eerste pagina een knop met weigeren van niet noodzakelijke cookies verplichten (zodat je niet eerst moet doorklikken en 3 pagina's moet doorlezen).

Als een privacy wetgeving er alleen voor kan zorgen dat een site waar je aangifte kunt doen van internet oplichting (fraudehelpdesk) komt plat te liggen en er niet voor kan zorgen dat de "Googles" van deze wereld en de commerciële sites van deze wereld geen privacy gevoelige data meer verzamelen dan kun je de privacy wetgeving beter afschaffen.
Reputatie 2
Badge +1
Vooral bij websites waar je klant bent - denk aan de bank - zou die vraag niet elke keer moeten worden gesteld. Eén keer aangeven zou moeten volstaan. Dat betekent dat die keuze bij die website moet worden opgeslagen en niet op je eigen computer.
Voor noodzakelijke cookies is geen toestemming nodig. Alleen voor het volgen door de website of derde.
Dus 1 keer cookies afwijzen dat je geen (aanvullende) cookies wilt. Mag gewoon in een cookie worden opgeslagen.

Veel websites, blijven maar vragen of je toch cookies wilt. Dit is erg irritant. Er lijkt een verdien model achter te zitten.
Ook zijn niet alle websites erg transparant in de uitleg waarvoor ze toestemming vragen, waardoor een gebruiker niet weet waar hij/zij wel of niet mee wil instemmen.
Ik weiger cookies zoveel mogelijk en als soms toch even moet, verwijder ik ze direct na gebruik.
Soms even wat meer werk maar dat neem ik op de koop toe.
Vooral bij websites waar je klant bent - denk aan de bank - zou die vraag niet elke keer moeten worden gesteld. Eén keer aangeven zou moeten volstaan. Dat betekent dat die keuze bij die website moet worden opgeslagen en niet op je eigen computer.

Juist bij de sites waar u klant bent krijgt u die vraag toch ook maar één keer en uw antwoord wordt opgeslagen in een cookie. Daarom is dan ook zo grappig dat mensen klagen dat ze de hele tijd vragen over cookies krijgen, die cookies weer opruimen, waarna ze de volgende keer weer exact dezelfde vraag over cookies krijgen. Opslaan "op de website" kan niet want zolang de website niet weet wie u bent (via een cookie) kan hij niet bij uw keuzes.
Badge
De cookiewetgeving leidt ook bij mij dagelijks tot ergernis. Bij bijna iedere website die ik bezoek moet ik een cookievraag beantwoorden. Of lezen dat doorgaan met het bezoek betekent dat je cookies accepteert. Ik probeer altijd alleen de noodzakelijke cookies toe te staan, maar soms wordt je het erg moeilijk gemaakt. Zo moest ik gisteren nog maar liefst 428 "bedrijven" stuk voor stuk uitvinken die in groepjes van 10 op mijn scherm verschenen. Dat is pesterij en/of ontmoedigingsbeleid. Vaak is er echter geen andere keuze dan wel of geen cookies accepteren. Dat is vooral heel vervelend als je snel even iets specifieks wilt weten.
Het is me ook duidelijk dat het allemaal niets uithaalt. Ik wil helemaal geen gepersonaliseerde advertenties, maar krijg ze toch. Ik wil eenmalig een digitale nee-nee sticker kunnen plaatsen (dat is dan ongetwijfeld een cookie) die voor alle sites geldt die ik bezoek.
Als ik iets opzoek en bestel op internet (of, zoals van de week, de site bezoek van Stichting Vrije Recreatie), dan krijg ik wekenlang advertenties te zien over een product dat ik al heb gekocht of, zoals in het geval van SVR, voortdurend reclame te zien voor deze club terwijl ik er al jaren donateur van ben. Een andere ergernis is dat je voortdurend voor dezelfde sites de cookievraag moet beantwoorden als je met een ander apparaat inlogt (laptop thuis, PC op het werk, tablet, GSM).
Voordat de cookiewetgeving van kracht werd, werden cookies ongevraagd geplaatst en had dat gevolgen voor je internetbeleving. Nu heeft het nog steeds gevolgen voor je internetbeleving, maar wordt je ook voortdurend lastig gevallen met die cookievraag. Er is dus gewoon een flinke, dagelijkse extra ergernis bij gekomen. Dat hebben de bedenkers van deze wetgeving natuurlijk weer niet van tevoren bedacht.
Badge
Vandaag heb ik de website van Paypal bezocht om mij eventueel aan te melden. Ik kreeg heel even de cookeypagina te zien, maar kreeg niet eens de gelegenheid om mijn voorkeur aan te geven, ook na herhaaldelijk proberen. Hun strategie is blijkbaar: of aanmelden of wegwezen. Heb toen dat laatste maar gedaan.
Het wisselt per site hoe ik met cookies om ga; van sommige sites accepteer ik ze wel, als ik geen andere mogelijkheid heb. Als de mogelijkheid er is een site te bezoeken en de cookies te wijgeren, dan doe ik dat. Sommige sites lijken er echter een sport van te maken om het uitschakelen van cookies zo lastig mogelijk te maken. Dat vind ik een kwalijke zaak.

In een andere reactie stelt iemand dat het aan de wetgeving ligt. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het ligt aan de bedrijven, die er alles aan doen om toch cookies te kunnen plaatsen en zo je gegevens kunnen verzamelen. Ik zou liever zien dat de wetgeving nog strenger wordt, zodat er alleen maar noodzakelijk cookies geplaatst mogen worden.

In een andere reactie stelt iemand dat het aan de wetgeving ligt. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het ligt aan de bedrijven, die er alles aan doen om toch cookies te kunnen plaatsen en zo je gegevens kunnen verzamelen. Ik zou liever zien dat de wetgeving nog strenger wordt, zodat er alleen maar noodzakelijk cookies geplaatst mogen worden.

Vergeet niet dat die bedrijven dat ook wel moeten doen als ze hun huidige business model overeind willen houden. Niemand verplicht ze daartoe maar het zit in de aard van bedrijven om te willen overleven. Maar u heeft volkomen gelijk, het moet ons niet verbazen als de volgende stap simpelweg een verbod wordt op het verzamelen van informatie. Dan houden die cookies gewoon vanzelf op want ze hebben geen nut, je mag die informatie toch niet verzamelen. Het zal wel het einde betekenen van een substantieel deel van de websites en we moeten ook oplossen hoe Europa met zijn regels binnen het internationale Internet past maar iets dergelijks is de volgende stap. Misschien krijgen we wel een eigen Europees internet, zoiets als de Chinezen nu ook hebben.
Badge +1
ik wil de hele wereld oproepen en hopelijk kan CB daarin voorop lopen. door die cookie muur gewoon af te schaffen.

voor een hele lange tijd kon ik bijvoorbeeld geen youtube filmpjes kijken op de CB doordat cookies niet konden worden verwerkt.

DE HAMER DRIN met dat onding !!!!!!

ik weet het; in theorie is het wettelijk verplicht voor elke website (of elke andere vorm van digitale applicatie), maar als iedereen die regel negeert is het wel lastig te handhaven.

het is een pure schijnveiligheid. bedrijven die je willen bespieden doen dat toch wel dus dan moet je daar wat aan gaan doen,
ik wil de hele wereld oproepen en hopelijk kan CB daarin voorop lopen. door die cookie muur gewoon af te schaffen.

Bedoel je dat sites je niet tegen mogen houden als je een cookie weigert, althans dat is de betekenis van het woord cookie wall? Er lopen wat zaken bij de rechter dus geef het een jaar en dan weten we waarschijnlijk wel welke kant het opgaat.
Badge +1
Bedoel je dat sites je niet tegen mogen houden als je een cookie weigert, althans dat is de betekenis van het woord cookie wall? Er lopen wat zaken bij de rechter dus geef het een jaar en dan weten we waarschijnlijk wel welke kant het opgaat.

ik wil gewoon geen vragen meer zien, als ik hier kom dan verwacht ik dat mijn browser werkt of ik de cache nu aan of uitzet of een plugin gebruik etc, dat is idd mijn recht niet die van de website.

in mijn youtube voorval was CB het slachtoffer van youtube, dat kennelijk niet goed werkte zonder een cookie.

elke toestemming gegeven is juridisch m.i ook zeer dubieus, wat als iemand anders de pc ook gebruikt? hoe weet de website dat? het blijft dus een afspraak tussen apparatuur en elke menselijke afweging is irrelevant.

Reageer