Consumentenbond.nl
Beantwoord

adobe flash player vervangen door html5

• 17 augustus 2020
  • 26 reacties
  • 947 Bekeken

Aan het einde van 2020 is Adobe Flash player niet meer te gebruiken. Aangeraden wordt HTML5.

Kan ik daarna nog wel afspelen?

Welke download is betrouwbaar?

icon

Beste antwoord door H. Beukman 18 augustus 2020, 23:33

Nou dan zit er maar 1 ding op, lekker blijven gebruiken tot hij verdwijnt, Daarna als hij stopt met ondersteuning, kan het link worden maar dat is een keuze. Maar ik zou er dan zeker geen bankzaken meer met die PC doen.

Bekijk origineel

26 reacties

Het hangt er vanaf wat u af wil spelen?

En wat wilt u dan downloaden?

Hartelijk dank voor uw supersnelle reactie!

Er verschijnt soms een melding wil u adobe flash player activeren met een speciaal scherm (ik weet niet wanneer dat verschijnt) en het lijkt mij, dat nu ik adobe flash player heb verwijderd na Adobe-bericht van stoppen en omdat het risico’s loopt en afgeraden wordt om te gebruiken.

Downloaden wil ik dan HTML5 als vervanger en dan volgen diverse google-mogelijkheden met gratis dit en dat en dan weet ik het niet meer, vandaar mijn vraag.

HTML5 is een andere techniek die de website in kan/moet zetten. Die hoeft u niet te downloaden, die zit al in uw browser. Een site die flash blijft gebruiken wordt ontoegankelijk. Kunt u eens een voorbeeld geven van een site die u gebruikt en die om flash vraagt?

Aanvullend: hoogst waarschijnlijk staat ook flash nog steeds op uw computer maar is het gedeactiveerd.

http://moesson.pictura-dp.nl/

Adobe Flash player (A F P) bewust verwijderd. Nu vraagt deze site om A F P weer te installeren:

Adobe® Flash®

Deze site maakt gebruik van de Adobe® Flash® Speler, u heeft deze niet geïstalleerd, of uw versie is niet recent genoeg.

ga naar de Adobe® site om Adobe® Flash® Speler te downloaden »

« terug

Reputatie 5
Badge +4

Voorbeeld speelt u bv spellen op Facebook dan is de flash player nog steeds nodig tot alles is omgezet. Zoals bekent werkt youtube al met de HTML5 player, dus start u daar een filmpje en het werkt dan hoeft u niets meer te doen. Windows 10 stopt met het updaten van de flash player en zal deze optie met een update zelf verwijderen uit Windows 10.

Dus gewoon de Adobe Flash Player blijven gebruiken tot hij stopt aub.

http://moesson.pictura-dp.nl/

Adobe Flash player (A F P) bewust verwijderd. Nu vraagt deze site om A F P weer te installeren:

Adobe® Flash®

Deze site maakt gebruik van de Adobe® Flash® Speler, u heeft deze niet geïstalleerd, of uw versie is niet recent genoeg.

ga naar de Adobe® site om Adobe® Flash® Speler te downloaden »

« terug

Die site is een uitstekend voorbeeld. Geen certificaat voor een veilige verbinding en inderdaad gebruik van flash. De site is gemaakt met de techniek van 15 jaar geleden en is achterhaald. Nou staat de wereld stijf van achterhaalde software die nog steeds gebruikt wordt maar gebruik op eigen risico. Ik weet niet welke browser u gebruikt maar als dat zoals 80% van de mensen Chrome is dan hoeft is flash niet te downloaden, dan is het een kwestie van activeren en dat kan dan specifiek voor deze site waardoor eea nog redelijk veilig is. 

Reputatie 5
Badge +4

En bij Internet Explorer of Edge en u heeft de player nodig, dan vraagt hij om een bevestiging om hem te starten.

Ik gebruik Firefox.

Mijn interesse gebied is historie, hoe ouder, hoe liever, dus dan kom ik deze "flash”-verbindingen vaak tegen, vandaar mijn vraag.

Reputatie 5
Badge +4

Nou dan zit er maar 1 ding op, lekker blijven gebruiken tot hij verdwijnt, Daarna als hij stopt met ondersteuning, kan het link worden maar dat is een keuze. Maar ik zou er dan zeker geen bankzaken meer met die PC doen.

Hallo C. Langelaar,

Sinds ik op Windows 10 zit (zeven maanden) heb ik opeens helemaal geen Adobe Flash Player meer.

Je mist niets.

Als het ergens toch nodig zou zijn, gewoon die website verlaten en verder vermijden.

Reputatie 5
Badge +4

@Léonz deze word standard via Windows update geinstalleerd

Wat wilt U met deze beveiligingsupdate toelichten? Dat je voorlopig nog steeds zonder risico Adobe Flash Player kunt gebruiken en zonder deze update het risicovol zou zijn geweest?

Sorry maar ik ben leek op dit gebied: Wat is Windows 10 Pro? Niet voor iedereen beschikbaar?

Hallo H. Beukman,

Het is inderdaad goed mogelijk dat ik dit ook ooit vanuit een ooghoek heb gezien. Die update bedoel ik.

Nu, des te beter.

Wat mij na de gedwongen overstap naar Windows 10 opeens opviel is, dat de Flash Player was verdwenen uit de lijst met programma’s.

Omdat ik het automatisch updaten had uit staan, heb ik de Flash Player in het verleden ongelooflijk vaak ge-updatet, voor drie verschillende browsers.

Reputatie 5
Badge +4

@Léonz  Bij Windows 10 kan je updates max 35 dagen uitstellen, daarna worden ze geinstalleerd. En omdat de Adobe Flash Player standaard in Windows 10 zit , staat hij niet bij onderdelen en programma`s in de lijst. Kijk bijlf je bv bij versie 1909, dan krijg je op een gegeven moment geen updates meer. Dus dat is ook niet handig, dus je moet wel updaten.

Reputatie 4
Badge +4

[...] omdat de Adobe Flash Player standaard in Windows 10 zit [...]

Ik dacht dat Adobe FLash juist niet meer in Windows 10 zat?! Maar Flash zal inderdaad wel - na installatie - up-to-date worden gehouden door de automatische updates van windows 10.

Reputatie 5
Badge +4

Adobe Flash Player gaat per  dec uit Windows 10 en ook Internet Explorer en de oude Edge die gaat er eerder uit

Mag ik hier op inpikken? Ik gebruik Picture Trail om filmpjes te maken voor op mijn blog. Zij stoppen de service omdat Flash Player niet meer ondersteund wordt. Is er hiervoor een oplossing zodat ik mijn gemaakte filmpjes kan op You tube zetten bvb, zodat ze nog zichtbaar zijn. 

Reputatie 4
Badge +4

Flash ondersteuning wordt inderdaad gestopt. Je moet de films eerst omzetten naar MP4, maar dat kan zelfs online: https://convertio.co/nl/swf-mp4/

Daarna kun je deze MP4’s op Youtube zetten zodat ze weer jaren zichtbaar blijven. 

Dat zou kunnen van pas komen, bedankt!

Maar...., wat ben ik toch een leek…

Op Picture Trail is dat met een embed? -code. 

Er is geen mogelijkheid om te kopiëren/plakken zie ik op de convertio?

Reputatie 4
Badge +4

Oeps, ik ken dat Picture Trail helemaal niet, zijn daar geen Flashbestanden van te maken via export of zo?

Je maakt daar fotofilmpjes en zet deze met een embed code op je blog.  Nu maak ik mijn filmpjes met een Video-Editor en zet ze  via YouTube op mijn blog.  Maar deze van Picture Trail gaan de klanten niet meer kunnen zien, wat ik heel jammer vind. Moest ik die embed-code op een of andere manier kunnen omzetten en ook op You tube kunnen zetten,  is de blog gered

Ook die embeded filmpjes moeten ook afgespeeld worden en meestal kun je ze op dat punt afvangen en dan converteren. Voor YouTube heb je daar wat tooltjes voor maar het zou ook kunnen lukken met andere sites, u zou een voorbeeld moeten posten om te zien of dat met uw filmpjes ook lukt.

De embed-code ziet er zo uit. *  Ik moet hem kopieeren en op mijn blog plaatsen.

Wat ik moet doen om hem om te zetten en op YouTube te plaatsen weet ik totaal niet

*[Gegevens verwijderd door beheerder]

De embed-code ziet er zo uit. Ik moet hem kopieeren en op mijn blog plaatsen.

Wat ik moet doen om hem om te zetten en op YouTube te plaatsen weet ik totaal niet

Nee, u kunt hem ook niet op Youtube plaatsen maar als het niet te privacy gevoelig is zou ik die code dan graag lezen. Dan kan ik zien waar die naartoe leidt en eens kijken of het filmpje dan te downloaden en te converteren is.

@Gebruiker1599803411 Sorry maar ik kan niets vinden dat de flashfile van de pagina wil grijpen.  Als het al kan gaat het mijn kunde te boven.

Reageer