Consumentenbond.nl

Advies beveiligingscamera met bewegingsmelder

• 8 november 2020
  • 6 reacties
  • 378 Bekeken

Badge +1

Mijn moeder heeft een ruimte in haar flat beschikbaar gesteld gekregen van de woningbouw voor haar scootmobiel en de transport rolstoel, deze is sinds afgelopen maand ipv gratis naar een huurvergoeding van €17 waar een contract voor is getekend. Ik ben regelmatig bij haar, ook om extra ondersteuning te geven die thuiszorg niet verstrekt, en heb een peperdure sportfiets van mijn overleden vader ook in dat hok staan (er is voldoende ruimte), die ik vooral nodig heb om boodschappen te doen.

Nu is een week of twee gelden mijn fiets vernield, de eerste keer was het ‘alleen’ mijn ketting die compleet uit de kast was gesloopt (wat nog gerepareerd kon worden door een fietsenmaker, dat ding heeft nl 27 versnellingen maar mijn fiets-technische kennis heeft dat helaas niet), maar de week daarna was het nog een keertje overgedaan met een aantal tandjes erbij: Onherstelbare vernielingen, koplamp bungelde aan een overgebleven electra draad, diepe krassen in frame en vork, stuur beschadigd en er missen onderdelen!

Dit hok heeft een jaar of 2 geleden een nieuwe gecertificeerde cilinder gekregen en DE ENIGE die toegang hebben is de concierge/huismeester en de (wisselende)nschoonmakers die 1xpw komen en daar water kunnen pakken (dat is het geval op elke verdieping), dus het ligt voor de hand uit welke hoek de vernieler komt.

Gezien de woningbouw zich niet aansprakelijk acht voor diefstal of schade, en het niet na te gaan is wie er precies in het hok is geweest, heb ik (om toch mijn gal te spuwen) een ‘Bedankt!’ brief op de deur geplakt, en werd vervolgens door de huismeester gebeld die daar kritiek op had (jammer dan). Omdat ik weet dat men ten alle tijde toegang aanwoningbouw moet verlenen weet ik niet of dat ook voor de schoonmakers geldt, dat moet ik nog uitzoeken, maar ik wilde het liefst een andere cilinder plaatsen (gezien we nu dit hok “huren” meen ik bepaalde rechten te kunnen ontlenen, zoals beperkte toegang die enkel huismeester betreft; maar goed dat moet ik dus nog uitvogelen).

Mijn fiets staat nu op het balkon, wat natuurlijk niet levensverlengend werkt voor zo’n ding, maar het risico dat hij nogmaals verder wordt vernield wil ik niet nemen.

Het enige wat ik kan verzinnen is een camera, eentje met een sensor, die beelden gaat opnemen zodra iemand binnenstapt, en daarna weer stopt; internet is geen optie gezien het hok te ver verwijderd is, maar een constante bewaking (zoals rondom huis) is dus ook niet echt nodig.

Samenvattend: Zijn er camera’s die gaan opnemen als hun bewegingssensor iets detecteerd, zodat ik bij aankomst de beelden kan checken? Alle advies is welkom!

6 reacties

Het antwoord is: Ja uiteraard zijn die er, maar de vraag is wat wil je doen? Wil je de persoon betrappen, dan wil je dus niet dat die camera er al te duidelijk uitziet als een camera, want dan ben je die dus ook kwijt straks. Dus iets als deze: https://www.50five.nl/smartwares-mini-outdoor-camera.html

Of je maakt (of koopt) zelf iets met een Raspberry Pi, dan kun je die later nog ergens anders voor gebruiken. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.sossolutions.nl/ip-spycamera-kit-met-raspberry-pi-3b

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn momenteel vele soorten bewaking of beveiliging camera's. Het is een hot item en een ieder wil op een dergelijke manier zijn/haar eigendommen beveiligen. Daardoor zijn de prijzen enorm gedaald.

Ik heb zelf voor mijn eigen gemoedrust mijn huis en eigendommen beveiligd met camera's. Dat gaat prima en alles is meteen of later te bekijken op de PC, een tablet, de smartphone enz. Er zijn echter vele soorten camera's, die hier op het forum niet allen te behandelen zijn. Maar je kan ze krijgen hoe je ze hebben wil, met en zonder bewegingsdetector, met en zonder licht, ook infrarood, met korte en lange opname, met geluid, mogelijkheid in te spreken enz. enz.  Kijk eerst eens hier en daar naar wat voor camera's er zijn en kies dan welke u wilt.

Bijv. bij https://tweakers.net/bewakingscameras/    of bij  https://www.365cam.nl/de-beste-bewakingscamera/   of bij  www.bol.com. of www.conrad.nl.  of google om de soorten te kennen.

Badge +1

Hierbij wil ik graag de heren Ronaldvr en L.J.F. de Ruiter bedanken voor hun meerdere zeer bruikbare tips, hiermee zal ik zeker mijn voordeel kunnen doen, top! 👍

Ik ben me bewust dat ik vrij laat reageer, excuses, ik kom dagelijks minimaal een halve dag tekort (voornamelijk door al het OV gependel tussen Brabant en Rijnmond, verhuizing voorbereiden en mantelzorg, enz enz), gevolg is dat ik constant achter de zaken aan loop [zucht..].

Hopelijk mag ik me binnenkort eigenaar van een zgn “spy camera” noemen, maar desondanks is, en blijft het zeer triest dat men tot inzet van zulke middelen ‘gedwongen’ wordt, bah! Voor mijn volgende woning heb ik daarom al een Nest of Ring deurbel/camera bovenaan op mijn must-have lijstje staan: Vertrouwen is goed, controle is beter! 

Reputatie 7
Badge +7

Geen probleem, haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook voor camera aanschaf ter beveiliging. Google wat naar beveiliging camera's en dan ziet u hoeveel soorten er zijn. En dan kunt u kiezen wat u wilt. Vervolgen kan u kijken naar de prijzen, die ook nogal verschillen en….. doe ik het zelf, of laat ik het doen. Dat scheelt allemaal in de portemonnee. Maar wat u ook kiest, je hebt er toch vaak gemak van. Maar neem er de tijd voor.

Reputatie 3
Badge +2

Een spy camera is natuurlijk een optie, maar het kan mijns inziens ook anders.

Ga eens met de huismeester praten over je probleem. Je huismeester zal de fiets niet vernielen. Waarschijnlijk de schoonmaaksters ook niet. Dat vertrouwen moet er zijn. Er kunnen meerdere sleutels in omloop zijn. Of de sleutel voor de schoonmakers hangt ergens op een te bereikbaar bekend plekje.

Probeer er een nieuwe gecertificeerd cilinderslot in te krijgen, met maar 3 sleutels. 1 voor jou, 1 voor de huismeester en 1 voor de schoonmakers op een niet voor iedereen bereikbaar plekje. Als je zelf de cilinder zou betalen en het certificaat voor je zelf houd, kunnen er niet meer sleutels komen.

De vraag is natuurlijk waarom de schoonmaakdienst toegang moet krijgen tot een privé berging? Daar zou ik eerst eens achterheen gaan. Ze hebben toch ook geen sleutel van uw appartement, neem ik aan? daarna zeker een van de interessante tips opvolgen!

Reageer