Afschaffen 2GB tele2

• 11 maart 2021
  • 40 reacties
  • 533 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
  • Bondmaker
  • 333 reacties

In mijn bezit is een mobiel telefoontje voor senioren zonder internet.

Helaas heb ik bericht gekregen van mijn provider dat er in juni geen ondersteuning meer gegeven wordt t.a.v. mijn huidige mobieltje.

Waarschijnlijk moet ik dus een nieuw toestelletje aanschaffen of over gaan naar een andere provider.

Bij diverse site's die dit soort vergelijkbaar toestelletje aanbieden wordt niet aangegeven welke snelheid toegepast wordt.

Heeft iemand dit ook geconstateerd?

Ik gebruik het toestelletje alleen in geval van nood.

40 reacties

U geeft dat niet aan maar ik verwacht dat de ondersteuning ophoudt omdat uw provider geen 2G meer ondersteunt. Mogelijk geldt dat nog niet voor alle providers maar dan moeten we eens kijken. 

(edit, KPN blijft 2G voorlopig wel ondersteunen)

Mocht u een nieuw toestel overwegen zou ik wel 4G ondersteuning nemen want hierna is 3G een keer aan de beurt.

Reputatie 5
Badge +6

DAG @A. Deen ,

Bedankt voor uw reactie.

In het kopje onderwerp heb ik de naam van de provider aangegeven. Dit zou ook gelden voor T-mobile.

Waarschijnlijk ben ik toch genoodzaakt om een nieuw toestelletje aan te schaffen.

Echter wordt er bij aanbiedingen haast nooit vermeld welke ondersteuning nodig is.

Om over te stappen naar een andere provider zal ik waarschijnlijk weer wat acties moeten ondernemen.

Ik wacht dus nog maar even af.

DAG @A. Deen ,

Waarschijnlijk ben ik toch genoodzaakt om een nieuw toestelletje aan te schaffen.

Echter wordt er bij aanbiedingen haast nooit vermeld welke ondersteuning nodig is.

Dat zou eigenlijk altijd 4G moeten zijn. Op de sites van de bekende retailers staat dat wel bij de technische specificaties. Als u uw favoriete winkel en een mogelijk toestel noemt wil ik wel even aangeven waar u dan moet kijken.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @A. Deen ,

Mijn toestelletje is een FYSIC (7575), dus zonder internet.

Ik heb geen favoriete winkel.

Ik heb wel via e-mails contact gehad met de site: Alzheimer.Shop.

Deze shop heeft aangekondigd dat men intern deze opmerking heeft waargenomen.

U hoeft dus verder geen actie te ondernemen tenzij u dit onderwerp verder wil uitspitten.

De site is volgens mij niet de enige die deze informatie qua 2G niet aangeeft bij de kenmerken van een toestelletje.

Via Bol.com, worden er diverse modellen getoond. Meestal t.a.v. andere leveranciers.

Helaas mis ik meestal deze informatie.

Bedankt voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +6

Voor zover ik heb gezien is altijd bij de gegevens wel te vinden , hoeveel G een toestel is , door te klikken op specificaties. Mijn Fysic 7500 is iets van twee jaar oud en ook 2G …...Lekker dan met mijn T-Mobile. Gelukkig geen duur ding en ik heb wegens slecht bereik hier thuis inmiddels een Nokia met 3G gekocht . Dat heeft helaas het probleem niet verholpen . Gewoon slechte dekking hier . T-Mobile kan  het niet oplossen . Vermoedelijk omdat er dan een zendmast bij moet en dat te duur is . Het enige wat ze deden was een nieuwe Simkaart sturen . Dat dat niet zou helpen , was redelijk voorspelbaar . 

Reputatie 5
Badge +6

Dag @E.T. Wiersum ,

tele2 en daarmee ook T-Mobile hebben aangegeven dat zij in juni overgaan naar 4G.

dus 3G wordt ook niet meer ondersteund.

Volgens mij zou iedere aanbieder deze ondersteuning als eerste moeten aangeven.

Dit dus zonder de specificaties te moeten raadplegen.

Ik begrijp dat ik mijn mobieltje helaas als afgeschreven moet beschouwen en in moet leveren bij een gemeente instelling. Zonde.

Ik heb deze vraag gesteld met name of er ook andere leden dit "euvel” ondervinden.

Ook jij bedankt voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +6

Op het moment dat 2G en 3G toestellen nog volop nieuw aangeboden werden konden wij als koper niet weten , dat ze niet lang gebruikt konden worden doordat de providers de stekker eruit trekken . Of wij en vele anderen moeten die aankondiging gemist hebben . In dat laatste geval vind ik het vuil spel van de fabrikanten van de toestellen als die ze bleven aanbieden als zij dat wel wisten . We worden steeds vaker gedwongen door diverse oorzaken om spullen die nog een tijd mee hadden gekund , af te danken .  Lang leve de uit de hand gelopen weggooiwereld ……. Ik hoor nu mensen denken : Je had zelf ook beter op kunnen letten . Jazeker , maar dat vind ik toch te gemakkelijk geconcludeerd . 

Ze worden nog steeds volop aangeboden. Google Shopping "gsm”. Ook via bolpuntcom. Ik denk dat we daar op dit forum nog wel vragen over krijgen.

Reputatie 7
Badge +6

Lijkt me ook , @Harrie LPP . Ik kan me niet voorstellen dat de aanbieders niet weten , dat wat ze verkopen binnenkort waardeloos is bij een paar providers . Ik neem dan aan dat andere providers niet nog jaren doorgaan  met 2G en 3G . Wie nog een tijdje verder wil zonder het toestel te moeten afdanken , zal indien van toepassing naar een andere provider moeten . 

Reputatie 7
Badge +4

kpn heeft nog 2g tot 2025, vodafone nog tot 2022, dus dan zal er toch ook nog wel iemand toestellen voor moeten blijven maken ;-)

Reputatie 7
Badge +6

kpn heeft nog 2g tot 2025, vodafone nog tot 2022, dus dan zal er toch ook nog wel iemand toestellen voor moeten blijven maken ;-)

Snap ik niet . Waarom zouden we nog een 2G willen als het net verdwenen kan zijn voordat het toestel aan vervanging toe is ?  Dan kopen we toch meteen een toestel zonder beperkingen ? 

Reputatie 7
Badge +4

moeilijke reactie, snap er niks van.

mijn boodschap is dat 2G helemaal niet weggaat en dus zullen er nog 2G toestellen verkocht worden

Reputatie 3
Badge +3

Zoals anderen ook al noemden maar iets uitgebreidere info voor 2G en 3G :

Voor 2G

https://nl.wikipedia.org/wiki/2G

Beschikbaarheid

In 1991 is 2G ingevoerd. Anno 2020 zijn Japan en Zuid-Korea al jaren zonder 2G, en hebben grote telecombedrijven in de Verenigde Staten en Australië hun 2G-netwerken al uitgezet of plannen hiervoor bekendgemaakt. In Nederland heeft KPN bekend gemaakt 2G te zullen garanderen tot april 2025 en T-Mobile stopt ermee per 1 juni 2021.[1] Het gevolg is onder meer dat mobiele telefoons die alleen geschikt zijn voor 2G niet meer gebruikt kunnen worden om mee te communiceren via het netwerk van de betreffende telecomprovider.

De bandbreedte die vrijkomt na het stopzetten benutten de providers voor het 4G-netwerk.

Bronnen, noten en/of referenties
  1.  T-Mobile stopt eind 2020 met 2G-netwerk, Nu.nl, 12 november 2018 17:46 (update 12 november 2018 23:13). Geraadpleegd 25 juli 2019.

https://nl.wikipedia.org/wiki/3G

Voor 3G

Beëindiging

In Nederland stopt Vodafone per 2020 met het doorgeven van mobiel internet via het 3G-netwerk[3] en KPN per 2022[4].

De bandbreedte die vrijkomt na het stopzetten benutten de providers voor het 4G-netwerk.[5]

1.  Vodafone stopt in 2020 met 3G-internet, Nu.nl, 15 december 2017 07:52. Geraadpleegd 29 juli 2018.
  2.  KPN stopt in 2022 met 3G-netwerk, Nu.nl, 27 juli 2018 10:51 (update 27 juli 2018 11:00). Geraadpleegd 29 juli 2018.
  3.  T-Mobile stopt eind 2020 met 2G-netwerk, Nu.nl, 12 november 2018 17:46 (update 12 november 2018 23:13). Geraadpleegd 25 juli 2019.
Reputatie 7
Badge +6

Lees dan maar eens wat oa T-Mobile er zelf van zegt , mijn beste @E.B.F. Stroeve . Mij hoef je niet te geloven .  Per 1 juni schakelen ze 2G uit . Ze adviseren tijdig over te gaan naar een toestel met 4G of 5G . Tele2 idem volgens TS . De anderen zullen ongetwijfeld vroeg of laat volgen . Dus hoe kom je er bij dat het niet weg gaat ? Zeer onverstandig om nu nog een 2G toestel te willen . Dat ze 3G ook niet aanraden doet vermoeden dat die ook zijn langste tijd gehad heeft . Aha , ik zie dat @Gebruiker1234567890 er ook al in gedoken is . Nu wel duidelijk ? :thinking::wink:

Je moet nu echt minimaal 4G nemen maar dat heb ik geloof ik.sl in de eerste reactie gezegd.

Reputatie 7
Badge +4

beste E.T., geloven is iets zonder feiten, de feiten over stoppen van 2G kun je gewoon opzoeken en staat hierboven al gelinkt.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad . Zoek het dan eerst op voordat je iets roept wat niet klopt . Wel is het zo , dat alle providers hun eigen beleid hebben betreft het stoppen met 2G en 3G . Daarom kan iedereen die een dergelijk toestel heeft zich er beter even in verdiepen wat hun provider doet . Een optie is overstappen naar een provider die er nog niet mee stopt of toch maar een nieuw toestel met 4G of 5G . Toch kun je deels gelijk hebben omdat het mij niet helemaal helder is of het stoppen met 2G en 3G zowel voor internet als bellen en SMS geldt . Vodafone noemt alleen internet . KPN en T-Mobile  hebben het in bovenstaande info over het 2G en 3G netwerk . 

2G van KPN kon nog wel eens veel langer dan 2025 kunnen blijven.
Er zijn gigantisch veel M2M toepassingen die het gebruiken.
Van slimme meters tot vuilcontainers en medische apparaten.
Daarom kiest KPN om 3G uit te doen.

T-Mobile zou het vorig jaar al 2G uit doen. Maar door Corona is het verlengt.

Er is momenteel een hele stoelendans gaande met de frequenties van de providers.
Dit in verband met de herindeling.
Koop je een simpel toestel, let dan op dat alle frequentie banden er in zitten.
Dan blijf je het langste toekomst bestendig.

Als ik bij Bol kijk, verkopen ze nog doodleuk toestellen die al 12 jaar oud zijn.

Reputatie 7
Badge +4

ik ben ook gek ook, maar goed: 

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm

https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Per-4-februari-2020-wordt-3G-uitgefaseerd/ba-p/123184

Reputatie 7
Badge +6

Dank , @E.B.F. Stroeve . Uit die tweede link van Vodafone blijkt dat 2G bij hun blijft voor bellen en SMS’en. Het verhaal van KPN is wat ingewikkelder , maar daar hoeven we ons voorlopig ook geen zorgen te maken . Hoe het met andere providers zit weet ik niet precies. Mogelijk heeft @GdR dan ook geen probleem bij Tele 2 . Omdat alleen internet met 2G daar stopt en bellen met een 2 of 3G  toestel gewoon mogelijk blijft neem ik dan aan . 

Dat zou leuk zijn E.T. Op de website van t-mobile staat nochthans expliciet dat het niet meer kan per 1 juni: https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten

Ik snap er niks meer van. Kan ik dan met een t-mobile-gsm niet meer bellen via hun netwerk maar ook niet via de andere netwerken of….?

Kan de CB hier niet iets officieel over zeggen? Het gaat immers om een boel apparaten.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP Afhankelijk waar we zoeken en de datums van de berichten , spreekt het elkaar tegen . Ben roerend met je eens dat het in het belang van velen is , dat nu eens met zekerheid helder wordt , waar we aan toe zijn bij alle providers . Mijn Nokia 3310  ( 3G ) , staat op jouw link genoemd als een van de vele toestellen die dan niet meer werken . Als dat zo is ga ik indien mogelijk naar een ander die het nog wel ondersteunt . Mijn toestel is net een jaar oud .

Reputatie 5
Badge +4

Als het 2G netwerk wordt uitgeschakeld, kun je met alleen een 2G mobieltje niet meer bellen, sms-en of internetten. T-Mobile / Tele2 stoppen daar inderdaad in juni a.s. mee. De meeste (bijna alle) senioren mobieltjes gebruiken 2G.

Vodafone en KPN ondersteunen 2G nog wat langer.

Als je 100% zekerheid wilt hebben of exacte datum, kun je natuurlijk het simpelst even via social media of hun forum je eigen provider even contacten.

https://www.tele2.nl/2g-uitzetten

Reputatie 7
Badge +6

Ben ook zeer benieuwd of we een contract van een of twee jaar kunnen opzeggen omdat we geen nieuwe telefoon willen kopen . Kan ik nergens vinden .

Reputatie 5
Badge +4

De 3310 heeft zowel 2G als 3G. Dus als je bij Vodafone of KPN zit, kan je daar voorlopig mee vooruit.

Reageer