Consumentenbond.nl

Afschaffing analoge fm-band van Ziggo

• 11 februari 2020
  • 69 reacties
  • 2158 Bekeken

Afschaffing analoge fm-band door Ziggo eind van het jaar. 

Waarschijnlijk zijn er  nog 1 miljoen of meer  gebruikers , die via stereo set gekoppeld aan de kabel naar de radio luisteren. 

69 reacties

Kabelaars moeten dit voor 2023 doen.
En in 2030 verdwijnen alle analoge zenders in de FM band.
Dit zat vorige eeuw al in de planning, dit is allemaal veel te traag gegaan.

Usenet gaan ze ook slopen.

Reputatie 4
Badge +3

@Wortelstamper  Usenet? Verklaar u nader. Dat wist ik nog niet.

@Wortelstamper  Usenet? Verklaar u nader. Dat wist ik nog niet.

Het is niet echt een verassing, nieuwe klanten kunnen al jaren de usenet server niet meer gebruiken en nu trekken ze er definitief de stekker uit. Gebruikte u dat dan nog bij Ziggo?

Reputatie 4
Badge +3

@a.deen. Sorry, ik begreep dat het om Usenet in het algemeen ging. Niet specifiek van Ziggo.

@a.deen. Sorry, ik begreep dat het om Usenet in het algemeen ging. Niet specifiek van Ziggo.

Ah, dat is wel even schrikken, nee je retentie server blijft het doen.

@A. Deen
Ik zit niet bij Ziggo.

@A. Deen
Ik zit niet bij Ziggo.

Ik wel, in de stad is er helaas geen glasvezel.

Ze zijn goed bezig bij Ziggo.

Reputatie 5
Badge +4

Afschaffing analoge fm-band door Ziggo eind van het jaar. 

Waarschijnlijk zijn er  nog 1 miljoen of meer  gebruikers , die via stereo set gekoppeld aan de kabel naar de radio luisteren. 

15 jaar geleden ging op de schotel de stekker al uit het analoge zender park.
Verbazend dat het nog zo lang op de kabel is blijven bestaan, wat dat betreft loopt kabel hopeloos achterop.

Reputatie 6
Badge +3

Er komt een keer een eind aan, het is logisch dat ze daar niet nog 10 jaar mee doorgaan.
Als ze het huidige FM-pakket digitaal, in het basis pakket, aanbieden heb ik er geen probleem mee. Ik koop wel zo'n DVB-c radio ontvanger die ik in mijn audio set opneem.

Reputatie 6
Badge +3

Ziggo start met het afbouwen van FM radio, 24 februari de eerste regio. De rest volgt in de loop van het jaar. 

Reputatie 7
Badge +6

Jammer , aangezien velen net als wij nog een prima werkende analoge stereo-set zullen hebben . 

Reputatie 7
Badge +7

Dat analoge FM-kabelradio in 2021 bij Ziggo stopt, is dus een zekerheid. Het geldt volgens Ziggo voor 3,8 miljoen luisteraars en begint dus 24 februari. Ziggo biedt digitaal luisteren aan via de  Quantis QE317, kosten € 47,50. Ziggo-klanten die Mediabox Next of Mediabox XL gebruiken, kunnen door de spraakbesturing te gebruiken, ook digitaal radio luisteren. Wellicht de meest toekomstzekere en in ieder geval de meest onafhankelijke manier is internetradio. 

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb zo’n QE317 in mijn audio set opgenomen en dat werkt goed.

Reputatie 7
Badge +7

Kijk aan, dat is dan een goede oplossing voor u. Ik ken alleen de enkele alternatieven die Ziggo (en anderen) bieden. Zelf heb ik voor internet gekozen. Zowel Radio als TV gaan via internet, dus de router van Ziggo. Ik heb er echter een versterker bij omdat ik speakers voor Radio en TV in alle hoeken van de kamer heb.. En uiteraard gaat de PC en alles ook via Internet, dus de router, maar voor ontvangst in het hele huis en voor de bewakingscamera's heb ik weer een sterk wifi modem nodig, al die goedkope dingen werkten niet goed. Ik heb een Ampifli . Maar alles werkt prima,

Badge

Kabelaars moeten dit voor 2023 doen.
En in 2030 verdwijnen alle analoge zenders in de FM band.
Dit zat vorige eeuw al in de planning, dit is allemaal veel te traag gegaan.

Nee hoor, er zijn nog een hele rits kabelaars die dit niet doen. Die geven (en blijven voorlopig) nog steeds televisie zenders analoog door. Het is puur een eigen keuze van Ziggo vanwege de uitbreiding van DOCSIS 3.1 om symmetrische snelheden over de COAX-kabel te kunnen leveren.

Reputatie 3
Badge +2

@GizmoCat 

Die hele rits kabelaars die nog wel analoog aanbieden hebben een marktaandeel van onder de 5%.

Ziggo (maar ook die andere) zal met z'n tijd mee moeten gaan. Zo ruimen ze heel veel zaken uit het verleden op (newsgroepen - webspace - smartcards etc. ) om hun concurrentiepositie in stand te houden. En zoals je al benoemd de internetsnelheden. Of dat nu symmetrisch moet zal voor 99 % van de klanten niet belangrijk zijn. Momenteel is er een klein deel van de klanten ontevreden over de 10 % uploadsnelheid van Ziggo t.o.v. de downloadsnelheid.

Dit is de enigste bron die ik kon vinden, die er wat over zegt.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-blijft-analoge-radio-in-2021-aan-alle-klanten-leveren/

Reputatie 5
Badge +4

Ziggo begint volgende maand al in de regio Capelle a/d IJssel  https://tweakers.net/nieuws/176998/ziggo-begint-volgende-maand-met-afsluiten-van-analoge-radio-via-de-kabel.html

Nog een topic over dit onderwerp https://community.ziggo.nl/van-analoog-naar-digitaal-257/ziggo-begint-met-gefaseerd-uitschakelen-analoge-fm-kabelradio-71731

Ze bieden als compensatie een gratis FM antenne aan. :rofl:

Reputatie 3
Badge +2

Er zijn legio oplossingen om over te stappen op digitaal. Het probleem zit hem vooral bij bepaalde oudjes. Die zullen geholpen moeten worden. Daar kun je beter je energie in stoppen. Hoe kun je voor die mensen de beste oplossing vinden.

Privé gebruik ik het analoog al helemaal niet meer van Ziggo. 10 jaar geleden bij aankoop van stereoset al gekozen om geen receiver te kopen, maar om het aan te sluiten op mijn Humax. Momenteel heb ik een Next en die is nog steeds niet aangesloten. Ook wat lastig zonder display. Met het juiste kabeltje zou het moeten kunnen om het aan te sluiten op de versterker.

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat voor ouderen die Quantis QE317 de eenvoudigste oplossing is.

Deze werkt in principe hetzelfde als een FM-tuner en heeft een afstandsbediening met 8 voorkeurszenders.

Alleen het aansluiten en installeren vraagt wat aandacht omdat je hem niet op de radio uitgang van de kabel aan kunt sluiten. Je moet hem doorlussen naar de TV of een extra splitter gebruiken.

Verder is het zender zoeken en voorkeurszenders programmeren eenvoudig, wel even de gebruiksaanwijzing erbij pakken.

Ik heb zelf een Mediabox XL.  Ik heb deze rechtstreeks op mijn receiver aangesloten en kan door de spraakbesturing op de afstandsbediening radio luisteren. Dus geen TV nodig.

Reputatie 6
Badge +3

Voor alle duidelijkheid. Voor de QE317 heb je ook geen TV nodig. Die heeft een display en eigen afstandsbediening.

Je gebruikt echter de TV aansluiting op de kabel. Dat kan op 2 manieren:

• extra 2 weg splitter zodat zowel de TV als de radio aangesloten kunnen worden.
  • doorlussen van radio naar TV; daarvoor zit er extra aansluiting op.

Dat werkt ook voor ouderen die alleen een basis radio/TV aansluiting hebben zonder mediabox of internet.

Reageer