Consumentenbond.nl

Afschaffing analoge fm-band van Ziggo

• 11 februari 2020
  • 70 reacties
  • 2200 Bekeken

Afschaffing analoge fm-band door Ziggo eind van het jaar. 

Waarschijnlijk zijn er  nog 1 miljoen of meer  gebruikers , die via stereo set gekoppeld aan de kabel naar de radio luisteren. 

70 reacties

Ik denk dat veel ouderen al tevreden zijn met een DAB+ radio.

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb zo’n QE317 in mijn audio set opgenomen en dat werkt goed.

Ik mis alleen een aantal zenders, die wel analoog doorgegeven worden zoals WDR4.  Zo’n Q317 is pas echt een alternatief als alle zenders die nu analoog doorgegeven worden, ook ongecodeerd te ontvangen zijn.  Natuurlijk kan ik ook WDR4 ook via het internet ontvangen, maar qua geluid is dat minder goed dan nu analoog via de kabel.

Verder denk ik dat Ziggo veel te optimistisch is, dat 95%  van de luisteraars al op de e.e.a. manier radio digitaal ontvangt. Vooral 60 plussers zoals ik hebben hun radio nog gewoon op de kabel aangesloten. Veel weten m.i. niet beter en zullen het pas merken wanneer het uitgeschakeld wordt 

Iedereen die glasvezel heeft krijgt ook geen analoge radio. Hoe doen al die 60+ers het in die randgemeenten met glasvezel het dan?

Reputatie 7
Badge +6

Iedereen die glasvezel heeft krijgt ook geen analoge radio. Hoe doen al die 60+ers het in die randgemeenten met glasvezel het dan?

Luisteren naar de DAB+ autoradio en in huis een antieke elpee op de antieke platenspeler .  :relaxed:

Luisteren naar de DAB+ autoradio en in huis een antieke elpee op de antieke platenspeler .  :relaxed:

Kortom, laat je niet voor één gat vangen. Zelf zie ik veel mensen ook gewoon de televisie gebruiken die hier ook meer zenders laat zien dan ik ooit luister.

Behalve Studio Brussel dan, de beste radio ooit!

Ik gebruik nooit de tuner in huis.
Gewoon internet radio.
En de buren hebben nog steeds een buizen radio.

Ik mis die lange golf tuner in mijn autoradio wel.
234 kHz RTL

Reputatie 3
Badge +1

Dat is niet de vraag. Het gaat om de Afschaffing analoge fm-band van Ziggo.  Dat gaat een hoop mensen treffen.  Daarbij vind ik Ziggo met 19,95 relatief duur.  Voorheen kreeg je daarvoor Kabel TV voor én Radio. De alternatieven die dat Ziggo nu bied, vind ik onder de maat. Maar goed, op het moment dat een provider zijn diensten eenzijdig veranderd kun je ook opzeggen. Kon ze best wel een aantal klanten kosten.    

Reputatie 3
Badge +1

Met een moderne Technics SL-1200GR  :sunglasses:

Reputatie 3
Badge +1

Kortom, laat je niet voor één gat vangen. Zelf zie ik veel mensen ook gewoon de televisie gebruiken die hier ook meer zenders laat zien dan ik ooit luister.

Behalve Studio Brussel dan, de beste radio ooit!

Er zijn alternatieven zat, maar niet zo goed als het analoge FM signaal hier.   Studio Brussel wordt ongecodeerd digitaal doorgegeven. Nu de BBC en WDR nog liefst met 384Kbit   

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat veel ouderen al tevreden zijn met een DAB+ radio.

Qua bediening waarschijnlijk wel. Best mooie techniek. Helaas veel te zuinig uitgerold. Ik heb hier een draagbare stereo radio met DAB+ en FM van de Action.  Radio 10 via de FM op diezelfde radio klinkt duidelijk beter.    

Reputatie 3
Badge +1

Dat de FM band zelf over 10 jaar weg is, is natuurlijk onzin. Over die frequenties zijn internationale afspraken. Dat verander je niet zomaar. Dat er op termijn zenders verdwijnen kan goed. De NPO heeft aangegeven in ieder geval tot 2030 op de FM band willen uitzenden. De commerciële omroep haalt zijn inkomsten uit FM. Nieuwe beschikbare  FM frequenties zijn zéér gewild. Zo las ik van de week nog een “gerucht” dat Sky radio mogelijk omgewisseld gaat worden voor het populaire Joe Radio.  Er zijn zelfs al vergunningen in de maak voor LPFM.  Maar goed dit alles is of-topic….   :wink:

Reputatie 3
Badge +1

Voor alle duidelijkheid. Voor de QE317 heb je ook geen TV nodig. Die heeft een display en eigen afstandsbediening.

Je gebruikt echter de TV aansluiting op de kabel. Dat kan op 2 manieren:

• extra 2 weg splitter zodat zowel de TV als de radio aangesloten kunnen worden.
  • doorlussen van radio naar TV; daarvoor zit er extra aansluiting op.

Dat werkt ook voor ouderen die alleen een basis radio/TV aansluiting hebben zonder mediabox of internet.

Hier ook alleen basis radio/TV.  Vandaag een QE317 aangesloten. Dat was makkelijk. De handleiding is prima.  Het geluid ,voor een apparaat van €50 (met verzendkosten) is uitstekend. Vooral de NPO klinkt goed.  Nu alleen nog de ontbrekende zenders, die wel analoog via de kabel zijn ontvangen.  :wave_tone1:

Er zijn legio oplossingen om over te stappen op digitaal. Het probleem zit hem vooral bij bepaalde oudjes. Die zullen geholpen moeten worden. Daar kun je beter je energie in stoppen. Hoe kun je voor die mensen de beste oplossing vinden.

Privé gebruik ik het analoog al helemaal niet meer van Ziggo. 10 jaar geleden bij aankoop van stereoset al gekozen om geen receiver te kopen, maar om het aan te sluiten op mijn Humax. Momenteel heb ik een Next en die is nog steeds niet aangesloten. Ook wat lastig zonder display. Met het juiste kabeltje zou het moeten kunnen om het aan te sluiten op de versterker.

‘Bepaalde oudjes’ vind ik nogal denigrerend. Er zijn genoeg mensen die nog een goed werkende tuner in hun stereo-installatie hebben. Nu moet je dus allemaal nieuwe apparatuur kopen en goeie apparaten weggooien? Wat vindt Milieudefensie hiervan?

Wat vindt Milieudefensie hiervan?

Is dat relevant?

@P.G.M. Holthuizen 
Rare opmerking over die tuner.
Veel oudjes hebben al 40 jaar dezelfde tuner.
En milieudefensie moet daar maar trots op zijn.
Als je pech hebt gaan ze zeuren over sluipstroom en dat je hem daarom al lang had moeten vervangen.
Natuurlijk voor zo'n modern ding dat na 3 jaar uit elkaar valt.

Reputatie 3
Badge +1

Nu moet je dus allemaal nieuwe apparatuur kopen en goeie apparaten weggooien? 

Dat hoeft niet persé. Het hangt af van waar je woont en naar welke zender je luistert. Sons kun je al uit de voeten met een raamantenne.  Anders zet je toch weer een antenne op het dak?   

De toon in deze discussie staat me niet aan, ‘oudjes’ en flauwekulopmerkingen over antennes op het dak enz. dus ik hou het hier voor gezien. Veel plezier nog met jullie digitale radiootjes.

Reputatie 3
Badge +1

Flauwekul? Er staat hier  al meer dan 20 jaar een FM antenne op het dak.  Wat “oudjes” betreft  de gemiddelde radio luisteraar is 53 jaar. Dus ja in ogen van jongeren is dat “oud” Dan “digitale radiootjes”  Er staat een analoge Magnum Dynalab in mijn werkplaats. Beter is er haast niet. Verder vind ik dat u wel snel op uw tenen getrapt bent.  Ouderen kunnen leren van jongeren, maar ook anders om.    

Reputatie 3
Badge +1

Maar laten we de discussie eens goed voeren.  Hoe jammer ook.  Het is logisch dat Ziggo van het analoge signaal af wil.  Met KPN en T-mobile hijgend in hun nek die volop glasvezel aan het aanleggen zijn.  Die daardoor internet kan aanbieden met symmetrische snelheden. Iets waar Ziggo gewoon mee achter loopt.  

Wat is dan het alternatief?  Wat heeft u zelf gedaan? Heeft u b.v. al de petitie getekend tegen het afschakelen van het analoge signaal? Ik repareer dagelijks audioapparatuur. Wat mijn opvalt, dat veel mensen er gewoon niet bij stil staan dat ze via de kabel luisteren.  Een enkele keer krijg ik een opmerking dat b.v. de radio het niet meer doet.  Als zo iemand  van provider wisselt van Ziggo naar b.v. KPN.  M.a.w. ik verwacht pas een storm van kritiek op het moment dat Ziggo daadwerkelijk het analoge FM signaal gaat afschakelen.

Dan Milieu Defensie. Van die club heb ik nog niets gehoord. Liggen ze daar te slapen of zo?  Hoe zit dat?  Verder zitten ook zij er wel eens flink naast,zie b.v. dit stuk dat ik enige jaren terug heb geschreven. over duurzaamheid .  Vanaf Dilemma….  medeschuldig.

Dan  “geluiden” over het afschakelen van FM op zich. In Nederland zijn zo’n 53 miljoen radio’s die FM kunnen ontvangen.  Wat heeft het voor nut om zoiets uit te schakelen waar zoveel mensen dagelijks met plezier naar luisteren.? Dan heeft Milieu Defensie echt wat te doen...

Alle momenteel beschikbare alternatieven zijn gewoon slechter, minder veilig of lopen tegen allerlei technische of financiële  beperkingen aan.  Tot nu toe is ondanks sterke lobby's  van o.a. World DAB er geen ènkele minister  die daar zijn handen aan durft te branden. 

Gelukkig maar :relaxed:

Reputatie 7
Badge +6

Mijn oude stereotoren weet niet wat hem overkomt als hij na pakweg 40 jaar weer van de kabel af gaat en een FM-antennedraad in zijn achterste krijgt . Dat oude spul had nog kwaliteit . Misschien overleeft hij mij wel . :thinking:   :relaxed:

Reputatie 3
Badge +1

Mijn oude stereotoren weet niet wat hem overkomt als hij na pakweg 40 jaar weer van de kabel af gaat en een FM-antennedraad in zijn achterste krijgt . Dat oude spul had nog kwaliteit . Misschien overleeft hij mij wel . :thinking:   :relaxed:

Ik heb naast heel modern spul , hier ook apparatuur van het merk Leak dat nu zo’n 60 jaar oud is.  De originele duurzame (Philips) condensatoren zijn nog steeds nieuw te koop.  De klank na restauratie is fenomenaal goed. En die set, overleeft mij zeker. 

Daaraan tegen had ik een Yamaha versterker van 5 jaar oud van een klant waarbij nieuw kopen op repareren bijna niet uitmaakte….  Dat oude spul is, door het kwaliteitsfilter “tijd” gegaan. :slight_smile:

Reputatie 3
Badge +1

Ik hoor net dat bewoners hier in de buurt een brief van Ziggo hebben gehad, dat het analoge FM signaal verdwijnt.  Wel zo netjes. Hoewel ik het er niet mee eens ben DOCSIS 3.1 heeft m.i. mogelijkheden om dat stukje van maar 20Mhz  (88 t/m 108Mhz) niet te gebruiken. Maar ja dat is te moeilijk natuurlijk…  :thumbsdown_tone2:  

Reputatie 3
Badge +1

Wat anders kan de Consumentenbond hierin niets in betekenen?  Het lijkt me niet meer dan logisch dat  je als klant dezelfde radio zenders krijgt die normaal ook analoog te ontvangen zijn. Kunnen jullie Ziggo niet een “zetje” geven? Dan doe ik dat ook.

Ik heb het uitgezocht WDR zit met 320Kbit op de kabel.  De NPO met 256Kbit. De rest vanaf 192kbit al dan niet met VBR.  Tot  Veronica die met maar liefst 384Kbit streamt via de Ziggo kabel.   Dat ie héél wat beter dan een DAB+ radio .  :sunglasses:

Reputatie 3
Badge +1

Naar aanleiding van een berichtje dat ik gister naar Ziggo heb gestuurd. Werd ik vandaag al terug gebeld dat Ziggo van plan is om de nu nog ontbrekende zenders zoals WDR ook ongecodeerd door te geven.  Een datum is nog niet bekent. Ik wacht met spanning af. :wink:  

Reputatie 6
Badge +3

Op de site van Ziggo staat een nieuwe lijst met een 15-tal extra (BBC, WDR, NDR, en Radio France) digitale “free to air” zenders.

Reageer