Afschaffing analoge fm-band van Ziggo

• 11 February 2020
  • 96 reacties
  • 3460 Bekeken

Afschaffing analoge fm-band door Ziggo eind van het jaar. 

Waarschijnlijk zijn er  nog 1 miljoen of meer  gebruikers , die via stereo set gekoppeld aan de kabel naar de radio luisteren. 

96 reacties

Hallo, Onlangs kreeg ik van Ziggo het bericht dat de analoge FM signalen zouden worden gestopt en worden vervangen door digitale signalen, signalen met een ‘oude’ FM tuner niet meer te beluisteren zijn. De oplossing van Ziggo is om een FM antenne (een draadje) aan de oude FM te hangen om het FM signaal hoorbaar te maken. Waar is de kwaliteit van het FM signaal dan gebleven waar Ziggo jarenlang marketting mee heeft bedreven. Is kwaliteit opeens niet meer belangrijk ? Anderszins is het niet langer mogelijk om zenders als ClassicNL te beluisteren omdat deze niet uitzenden op de FM, Ziggo had deze zender wel opgenomen in het analoge FM pakket. Een andere optie van Ziggo is om het digitale signaal te beluisteren via de Ziggo Smartbox, hiervoor moet men dan wel de tijd dat naar de radio wordt geluisterd de TV en Smartbox  aan worden gezet. Dit heeft onnodig veel extra stroomverbruik tot gevolg. 

Graag jullie mening over deze merkwaardige stap terug voor FM klanten van Ziggo. 

Graag jullie mening over deze merkwaardige stap terug voor FM klanten van Ziggo. 

We zitten met u op de 76e reactie over dit onderwerp. Hoeveel meningen wilt u hebben? Het is in ieder geval zeker dat het gaat gebeuren.

Badge +8

@A. Deen even tegen de verwarring: ik heb het topic als reactie naar dit al bestaande topic verplaatst. :slight_smile:

@A. Deen even tegen de verwarring: ik heb het topic als reactie naar dit al bestaande topic verplaatst. :slight_smile:

Dat verklaart een hoop,🙄

Reputatie 4
Badge +5

Is het redelijk dat de kosten voor de digitale radio-ontvanger voor de klant zijn ? Ik heb bericht gekregen dat Ziggo per 31-8-21 met analoge radio stopt.

De kosten die gemoeid zijn met de installatie van een nieuwe ontvanger zijn plm 65€ (ontvanger, kabel naar stereo vervangen en een splitter erbij). 

Is het redelijk dat de kosten voor de digitale radio-ontvanger voor de klant zijn ? Ik heb bericht gekregen dat Ziggo per 31-8-21 met analoge radio stopt.

De kosten die gemoeid zijn met de installatie van een nieuwe ontvanger zijn plm 65€ (ontvanger, kabel naar stereo vervangen en een splitter erbij). 

Het bedrag is irrelevant, de dienst analoge radio vervalt en er zijn een aantal andere mogelijke oplossingen om radio te ontvangen.

Maar mocht u er van overtuigd zijn dat dit absoluut onredelijk is dan kunt u uw redenering voorleggen aan de kantonrechter als ultieme arbiter en dan zal die u in het gelijk of ongelijk stellen.

Reputatie 4
Badge +5

@A. Deen Kunt u uitleggen waarom dat bedrag “irrelevant” is ? Voor mij is het juist wel relevant omdat de investering van Ziggo mij op kosten jaagt. 

Het is op zijn minst niet aardig van Ziggo. Het bedrijf had klantvriendelijker kunnen reageren door dergelijke investeringskosten te minimaliseren of op bijv. 50/50 basis te leveren. Hun investering in het gigabitnetwerk levert ook weer zoveel klanten en inkomsten op.  

Reputatie 6
Badge +3

Ziggo was al heel lang de enige  die nog analoge signalen leverde. Ze moeten nu ook stoppen met radio, omdat ze reeds gestopt zijn met analoge TV.

Voor de mensen die er nog gebruik van maakten heeft Ziggo een kastje te koop met een heel hoge korting. Wat ik ervan weet is die oplossing met dat kastje goed en simpel uit te voeren.

Zelf heb ik al jaren geen analoog signaal van Ziggo meer. 15 jaar geleden heb ik bij de aankoop van mijn audioset besloten om maar geen tuner er bij te kopen. Toen was al bekend dat het analoge signaal op termijn zou verdwijnen.

@A. Deen Kunt u uitleggen waarom dat bedrag “irrelevant” is ? Het is op zijn minst niet aardig van Ziggo. Het bedrijf had klantvriendelijker kunnen reageren door dergelijke investeringskosten te minimaliseren of op bijv. 50/50 basis te leveren. Hun investering in het gigabitnetwerk levert ook weer zoveel klanten en inkomsten op.  

Als u het niet over redelijkheid maar over aardig of niet wil hebben wordt het een ander verhaal. Ze hadden u die radio cadeau kunnen doen, dat was pas klantvriendelijk geweest. Helaas hebben ze daar niet voor gekozen.

Reputatie 6
Badge +5

Een beetje doorgeschoten reactie @A. Deen 
Niemand stapt voor een paar tientjes naar de rechter.

Het is al jaren bekent dat alle analoge radio en TV gaat verdwijnen.

​Niet iedereen anticipeert daar vroegtijdig op, zelfs de auto industrie niet die nog maar een paar jaar auto’s standaard van Dab+ voorzien en volgens mij nog steeds niet allemaal.
Voor de auto's die ik wou aanschaffen was dat een knock-off

Voor in huis heb ik al 5 jaar een dab radio.
Een beetje anticiperen op ontwikkelingen als je nieuw spul aanschaft is ook niet verkeerd.

Volgens mij is het nu verplicht, dat iedere auto dab+ heeft.
De benzine auto is met ingang van 2030 niet meer te koop.
De oplopende benzineprijs zal het proces versnellen.
Hadden ze bij de kabel ook kunnen doen.
Analoge radio €10 p/m extra en volgend jaar €20 p/m extra.

Een beetje doorgeschoten reactie @A. Deen 
Niemand stapt voor een paar tientjes naar de rechter.

Ik zie het ook meer als een gedachtenexperiment. Er staan pagina's discussie of het mag maar als dat niet overtuigt kan het wellicht helpen in je hoofd die rechter te proberen te overtuigen van je gelijk.

Reputatie 6
Badge +5

Volgens mij is het nu verplicht, dat iedere auto dab+ heeft.
De benzine auto is met ingang van 2030 niet meer te koop.
De oplopende benzineprijs zal het proces versnellen.
Hadden ze bij de kabel ook kunnen doen.
Analoge radio €10 p/m extra en volgend jaar €20 p/m extra.

Je hebt gelijk, sinds 20 december vorig jaar is het verplicht in auto's, dus veel te laat

Tot dan was het in bijna de helft van de auto's een optie.

DAB radio bestaat al sinds 1993 en Dab+ sinds 2007.
Dus heb je heel veel jaar de tijd gehad om over te schakelen.
Maar zoals ik al zei, ook auto fabrikanten hebben het laten sloeren.

Reputatie 6
Badge +3

Over dat Dab+ in de auto is eigenlijk off topic. De normale FM band is nog lang niet in Nederland verdwenen. Dat kan zo nog 10 jaar duren. Dit gaat over het analoge signaal op de kabel wat in Nederland als laatste bij Ziggo aan het verdwijnen  is.

Reputatie 5
Badge +4

De NPO heeft contracten voor de FM afgesloten tot 2030, maar het officiële einde van de analoge FM is nog niet rond.

https://tweakers.net/nieuws/155798/npo-wil-tot-2030-radio-uitzenden-via-fm-netwerk.html

Reputatie 6
Badge +5

De overgang van analoog naar digitaal vind overal plaats.
Via de satelliet al ingevoerd in 2005, via de ether en ook via de kabel.
Dus vind ik Dab radio helemaal niet offtopic.
Als de topic starter de media box en tv niet aan wil zetten om radio te luisteren dan is een losse Dab+ radio van een paar tientjes ook een optie.

Dat Ziggo nu pas de analoge knop gaat uitzetten heeft de gebruikers nog een slordige 15 jaar de gelegenheid gegeven om over te stappen.
Ik kan me niet voorstellen dat je in die tijd nooit wat nieuws hebt gekocht.
De satelliet zenders zijn al sinds 2005 over op digitaal, zowel tv als radio.
Dat werd toen wel zonder slag of stoot ingevoerd en iedereen kon nieuwe apparatuur aan schaffen.
Daar waren toch dure jongens bij van een paar jaar oud die zo de schroothoop op konden.
Ik heb het dan over 1000 tot 1500 euro en niet over een paar tientjes.
Dat analoog nog zolang op de kabel is gebleven heeft mij altijd verbaast.

Ook kan ik de opmerking over kwaliteit van de topic starter niet plaatsen, digitale radio is van veel hogere kwaliteit dan FM

Reputatie 7
Badge +6

Aan hoge kwaliteit hebben we weinig als we ergens wonen waar geen of slechte DAB-dekking is . In mijn regio merk ik dat ook met de auto en altijd op dezelfde plekken . Hopelijk gaat dat nog een keer verbeterd worden .

Reputatie 6
Badge +5

Aan hoge kwaliteit hebben we weinig als we ergens wonen waar geen of slechte DAB-dekking is . In mijn regio merk ik dat ook met de auto en altijd op dezelfde plekken . Hopelijk gaat dat nog een keer verbeterd worden .

En met de analoge FM was dat nog veel erger met het flutteren van het signaal tussen de bebouwing.
Dab heeft nog een buffer.
In huis moet je altijd een kwalitatief goed signaal kunnen krijgen al heb je dan misschien wel een vaste antenne nodig.
De topic starter had het over de kwaliteit in huis.
Maar ik ben ook zeer te spreken over de Dab + in de auto.

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit Wellicht heeft het er mee te maken dat ik in een dun bevolkt gebied in de grensstreek woon . Mogelijk TS ook .De signaalsterkte van de GSM is hier ook plaatselijk zo slecht , dat soms een gesprek onmogelijk is . Het is niet overal hier .  Een paar honderd meter verder is het wel weer goed . 

Reputatie 6
Badge +3

In het verleden, bij FM-ontvangers, was er een behoorlijk verschil in ontvangst kwaliteit (gevoeligheid en selectiviteit) van de diverse apparaten. Speelt dat ook nog bij DAB-ontvangers of zijn ze allemaal hetzelfde. Misschien iets voor CB om dat eens te onderzoeken.

Badge

Geacht forum, hier een van die “oudjes", iemand die zijn goede apparaten graag lang in leven houdt.

Als muzikant en muziekliefhebber luister ik graag naar muziek in hoge kwaliteit van diverse internationale zenders. Het doet me ook kennismaken met interessante nieuwe muziek(soorten) die ik anders niet uit mezelf zou kunnen opzoeken of door algoritmes toegewezen zou krijgen. Daartoe heb ik hoogwaardige (high end) FM-tuners in de woonkamer, de muziekstudio en het kantoor. Ziggo heeft beslist dat het niet meer lonend voor haar is om de 200 – 400.000 geregelde radioluisteraars te bedienen met het (goede) analoge radiosignaal. Überhaupt was het de laatste jaren moeilijk info over het radiogedeelte op de Ziggo-site te vinden. Nogal denigrerend wijst Ziggo de radioluisteraar de deur met de opmerking ‘Alles over radio:  Altijd een lekker deuntje aan? Per mediabox leggen we je uit waar je de zenders kunt vinden en hoe je digitaal radio luistert.’
Vervolgens houden ze me voor dat je o.a. met behulp van een kabel met tulp-aansluiting je mediabox kunt verbinden met je stereo installatie. Alleen, op mijn Ziggo XL-mediabox zitten geen tulpaansluitingen. Zaten ze er wel op, dan zou je moeten kiezen: óf TV kijken, óf radio luisteren. Met de uiteenlopende voorkeuren in huis gaat dat niet werken. Nu kun je nog in de woonkamer TV kijken, terwijl een ander in de muziekstudio in stilte een concert beluistert of in het kantoortje met achtergrondmuziek wat werk verzet.
Andere mogelijkheid is dat je dan een digitale tuner koopt. De prijs is met € 50 niet hoog, maar voor de vervanging van 3 tuners tikt dat al aan, terwijl ik al 15 jaar geleden bij Ziggo aanmonsterde voor een pakket van TV, Radio, Internet en Telefonie. Ik heb niet gevraagd om deze dienst uit mijn pakket te schrappen. Door deze verschraling zou ik lagere maandlasten vanzelfsprekender vinden dan € 150 extra te moeten betalen. Belangrijker is dat er geen gegevens bij staan over de geluidskwaliteit (grootte en lineariteit van het spectrum, ruis, jitter en vervormingen) van die kastjes. N.B. Digitaal is niet per se beter dan analoog! De kwaliteit van de omzettingsfilters daarbij is cruciaal. Het is een gok om daarop te vertrouwen zonder onafhankelijke recensies. Het was de radiofunctie in het pakket die mij lang aan Ziggo gebonden hield. Ik zal me beraden over Ziggo als leverancier van mijn pakket.

Reageer