AH app wachtwoord opslaan

• 26 October 2022
  • 12 reacties
  • 192 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Mijn vrouw is op leeftijd en heeft geen kennis van apps en dat soort dingen. What's app, dat gaat nog wel, maar dan houdt het ras op. Als ze vragen heeft komt ze wel bij mij.
Allemaal geen probleem.

Ze zit ook regelmatig in de Albert Heijn app. Iedere keer inloggen, ze wordt er zenuwachtig van.
Ik heb iedere stap opgeschreven en kom zo'n beetje tot 10 stappen en dan is dat nog het inloggen zónder gebruik te maken van een password manager, want dan wordt het aantal stappen nóg groter.

AH verplicht je gebruik te maken van hun app. Bepaalde functie zijn niet mogelijk wanneer je een Windows apparaat gebruik maakt.

De grote vraag: hoe kan je automatisch inloggen? Hoe doen anderen dat, of moeten die ook iedere keer opnieuw inloggen?
Nu net kwam ze bij me ‘Ik schei ermee uit, met die hele AH app…!’

12 reacties

Ik ben ingelogd op die app en hoef dat nooit te herhalen (Android). Heeft u zelf geen idee waarom de app uw credentials niet vast zou houden? Als ik wel opnieuw inlog is dat met mijn password app (Bitwarden) ook heel pijnloos, hij vult mij ID en mijn password in en klaar.

Reputatie 5
Badge +5

Zou het zo kunnen zijn dat de AH app op de achtergrond constant open staat? 
Misschien is dat de enige oplossing.

Helaas kan ik het nu niet testen, maar het is zo dat onder bepaalde omstandigheden wij de pin-code moeten ingeven om de smartphone te ‘unlocken', zeg maar. Het toestel blijft nu constant unlocked, waarschijnlijk omdat het huisadres als veilige locatie is aangemerkt.
Ben je elders, zit je in de auto, of wat dan ook, dan moet de PIN code ingegeven worden.
De vraag is dan of de gebruiker nog steeds ingelogd is op de AH-app, m.a.w. dat deze nog steeds openstaat.

In eerste instantie hád ik er ook een wachtwoordmanager tussen zitten (Roboform), maar dat betekende zo'n 2-3 extra stappen voor het ontgrendelen van het Roboform.

Voor zover ik weet heeft de AH-app geen optie om het vragen naar de credentials uit te zetten.

Zou het zo kunnen zijn dat de AH app op de achtergrond constant open staat? 

Nee, de app hoeft niet “open te blijven staan", uw credentials (inloggegevens) worden opgeslagen en die gebruikt de telefoon weer als u de app weer opent. Bent u een fanatiek wisser van cookies en andere pogingen de privacy te verhogen? Meestal zitten dit soort problemen in die hoek waarbij mensen eerst de werking van het apparaat saboteren, dan merken dat dit consequenties heeft maar nooit het verband leggen.

Een wachtwoord manager koppel je bij voorkeur aan iets als een vingerafdruk lezer want anders hoef je dan niet alle wachtwoorden te onthouden maar moet je nog steeds iedere keer een wachtwoord intypen.

Reputatie 5
Badge +5

Ik weet wel dat browser-wachtwoorden kunnen worden opgeslagen, maar in een app ??
Geen idee waar.

In settings, onder wachtwoorden, staan 2 opties:
Google en Roboform.
Onder Google staan een half dozijn onbelangrijke website wachtwoorden.

Wachtwoorden van apps… geen idee. Ik moet bekennen, ik ben hier niet echt in thuis.
Afhankelijk van bepaalde instellingen misschien?

[Off-Topic]

Veel bedrijven ‘dwingen’ je min of meer om apps te gebruiken. Dan kunnen ze beter volgen.
Ik heb er een vreselijke hekel aan. Toegegeven, sommige zijn gewoon reuze handig en zonder ‘gedoe'.

Wij hebben ook geen bankieren apps, dan maar ingewikkeld met een handscanner.
(Bij een bank app heb ik altijd de gedachte van ‘Wat doe je als je overvallen wordt en het mes wordt op je keel gezet?’ Dacht altijd dat een rare gedachte was, totdat ik het recent in een serie zag. Ook bij Opsporing Verzocht was er zoiets. Kortom: als je geen bank-app op je toestel hebt, kan zoiets niet gebeuren).

Enfin, dat is mijn mening en, zoals gezegd, off-topic.

Kijk in de app eens bij instellingen, app instellingen

En wat staat er dan bij Cookie instellingen?

En omdat dit het waarschijnlijk helaas niet op gaat lossen, hebt u apps op uw telefoon staan om uw privacy te verhogen?

Reputatie 6
Badge +7

Beste@cbw62 U bent al jaren actief op de Community en u post: Mijn vrouw is op leeftijd en heeft geen kennis van apps en dat soort dingen.

(U heeft ook al diverse vragen over de ING App gepost)

Nu wilt u voor uw vrouw een makkelijke AH inlog maken.

Mijn vraag aan U: hoeveel stappen heeft u zelf nodig om in te loggen bij de CB communitie?

Als u voor uw vrouw een inlog maakt met b.v. fingerafdruk en daar ook betalingen aan liërd, kunnen er wel eens betalingen komen die misschien ongewenst zijn!

Een telefoon zonder betalings mogelijkheid, insteld, en zonder inlog,daar kan zij alles mee openen/bekijken in de App 

De AH App 

Als ik 1e. mijn telefoon ontgrendel en 2e. “vingerafdruk” kan ik direct de AH app openen en bezorgmomenten kiezen en ook bestellen. Met wat hulp kunt dat ook instellen!

Ik vermoed dat u alles met wachtwoorden (niet opgeslagen in uw telefoon) heeft beveiligd.

@cbw62 “Ik weet niet hoe en wanneer, maar kennelijk ben ik ooit als gemachtigde ingevoerd”

“Echter, de tablet is oud en loopt op z'n laatste benen”

Wat ik zou adviseren:

Breng de beveiliging/inlog van u telefoons, tablet, PC eerst goed op orde.

Maak het voor uw vrouw makkelijk, maar zorg dat de accounts/App uw vrouw veilig zijn.

Een bestelling of betaling is niet altijd terug tedraaien.

Reputatie 5
Badge +5

@A. Deen Bij cookies staat alles (nou ja, alles, 2 items) aangevinkt. 
Over Bitwarden (heeft hier zijdelings mee te maken).
Ik gebruik Roboform. Op mijn PC open ik het 1x bij het opstarten van de PC en klaar, Roboform is altijd actief dan en vult alles keurig in, heb er verder geen omkijken naar.
Op Android is dat beperkt tot (ik geloof) een paar minuten. Je moet dus iedere keer opnieuw inloggen op Roboform voor Android. om het te activeren. Het schijnt… iets met de beveiliging van Android te maken te hebben, Android zou dit ‘constant actief zijn’ niet toestaan(??) Geen idee.
Vraag: hoe is dat bij Bitwarden op Android? Logt die ook uit na een paar minuten? Vult Bitwarden dan automatisch de credentials in?

Reputatie 5
Badge +5

Mijn vraag aan U: hoeveel stappen heeft u zelf nodig om in te loggen bij de CB communitie?

Voor de Consumentenbond gebruik ik Windows. Automatisch inloggen is 1x ingesteld, klaar.

De AH App 

Als ik 1e. mijn telefoon ontgrendel en 2e. “vingerafdruk” kan ik direct de AH app openen en bezorgmomenten kiezen en ook bestellen. Met wat hulp kunt dat ook instellen!

Wanneer u de app afsluit, hoeft u dan geen inlog credentials in te geven dan?

@cbw62 zoals u het beschrijft werkt de app bij mij niet en de enige verklaring die ik kan bedenken is dat u na gebruik van de app weer uit zou loggen.

Ik heb mijn password programma aan de vingerafdruk lezer hangen waardoor unlocken heel makkelijk gaat. En die vult automatisch credentials in.

Reputatie 5
Badge +5

Ja, dat klopt. Wanneer de app niet gebruikt wordt, dan log ik uit, althans, mijn vrouw dan. 
Als men de app constant ‘open’ heeft staan, dan is er inderdaad geen probleem. Waar ik hóópte was dat er ergens een mogelijkheid bestond om het wachtwoord op te slaan. Enigszins te vergelijken met Chrome of Edge: die vragen bij de 1e keer of de gebruiker de inloggegevens wenst op te slaan. Bij het volgende bezoek worden die automatisch ingevuld. Maar goed, dat is een browser. Een app heeft die mogelijkheid kennelijk niet. Jammer, maar helaas.

Dank voor alle reacties.

Reputatie 7
Badge +5

maar dan is niet uitloggen toch gewoon de oplossing?! dan wordt het wachtwoord onthouden en dat is precies wat je zoekt. Dus niet uitloggen.

Maar als je zelf uitlogt is het toch logisch dat je iedere keer opnieuw moet inloggen? Afijn ik heb goed nieuws, houd op met uitloggen en uw problemen met de app zijn opgelost, er is technisch geen enkele reden om uit te loggen en u maakt het leven van uw vrouw ook een stuk aangenamer.

Reageer