Consumentenbond.nl

Android 7: wanneer krijg jij de update?

Reputatie 2
Badge +3
Smartphones updaten naar Android 6 had nogal wat voeten in de aarde. En nog steeds draaien de meeste apparaten op een oudere versie. Ondertussen is Android 7 alweer beschikbaar op de Nexus 6, 5X, 6P en General Mobile 4G. Met andere woorden: voor de 'lucky few'. Daarom ben ik benieuwd: heeft de fabrikant van jouw telefoon al informatie gegeven over een update naar Android 7? Krijg je überhaupt een update, en zo ja, wanneer?

48 reacties

Ik heb de Huawei G750-U10 en nog steeds de android-versie 4.2.2
Beste Wouter,

Dat alle telefoons Android 6 of 7 krijgen lijkt mij niet echt het probleem. Fabrikanten kunnen niet bezig blijven met al hun telefoons volledig te updaten naar de allernieuwste Android.

Het probleem is echter dat fabrikanten geen of veel te laat security updates uitvoeren. Google geeft nog steeds security updates uit voor Android 4.4.4, 5.0.2, 5.1.1, 6.0, 6.0.1, 7.0.

Als iemand een mobiel heeft die al een tijd geen security updates heeft gehad ga terug naar de winkel. Het is natuurlijk belachelijk dat een mobiel van 2 of 3 jaar oud al helemaal is afgeschreven. Vraag je geld terug of vraag om een vervangend model.
mijn moeder heeft een Huawei Honor 5x en daar staat Android 6 op
Ik ben het wel met Niki05 eens. Je kunt volgens mij niet verwachten dat je smartphone telkens naar de nieuwste Android-versie wordt ge-üpgrade en dat is naar mijn mening ook niet nodig en misschien zelfs wel onwenselijk, zeker bij budget-telefoons. Veel belangrijker is dat er tussentijds veiligheids-updates (security-patches) worden uitgebracht, zodat je smartphone beschermd blijft tegen actuele bedreigingen. Een beetje vergelijkbaar met de updates die je regelmatig voor je Windows-computer ontvangt, terwijl je Windows-versie gewoon hetzelfde blijft.

De aandacht zou daarom naar mijn mening ook meer moeten uitgaan naar het regelmatig leveren van beveiligingsupdates dan het eenmaal per jaar upgraden naar de laatste Android-versie.

Daarnaast leidt het upgraden van een budget-toestel of ouder model smartphone naar een nieuwere Android-versie in praktijk vaak tot het trager worden van de telefoon, terwijl van veel nieuwe features toch geen gebruik kan worden gemaakt omdat de hardware op de smartphone daarvoor ontoereikend is of zelfs ontbreekt. Op verschillende fora lees je vaak van gebruikers die spijt hebben dat ze hun telefoon hebben ge-üpgrade, omdat die naderhand toch niet meer echt prettig werkte en een weg terug is er dan niet meer.

Smartphones updaten naar Android 6 had nogal wat voeten in de aarde. En nog steeds draaien de meeste apparaten op een oudere versie. Ondertussen is Android 7 alweer beschikbaar op de Nexus 6, 5X, 6P en General Mobile 4G. Met andere woorden: voor de 'lucky few'. Daarom ben ik benieuwd: heeft de fabrikant van jouw telefoon al informatie gegeven over een update naar Android 7? Krijg je überhaupt een update, en zo ja, wanneer?

Geplaatst door Wouter op Sep 15, 2016.

Beste Wouter,

Zou je kunnen vragen of mensen ook het "Android security patch level" kunnen vermelden? Dit lijkt mij veel interessanter om naar te kijken.

Die van mij is 5 October 2016, maar dan draai ik ook Cyanogenmod Nightly.
ik heb in juni 2014 een Sony Xperia Z1 smartphone gekocht voor 599,00 een echt geweldige smartphone alleen maar lof, super snel en overzichtelijk, prima foto's met de 20 mega pixel camera.

En dan de FM-radio en de mp3/4 Functie helemaal Top geen enkel negatief oordeel, nou een heel kleintje het klepje van oplaad gedeelte blijft zins kort niet meer lekker zitten, maar oké daar valt mee te leven.

Alleen waar ik van baal is dat je voor dat bedrag binnen 2 jaar geen Updates meer krijgt, ik heb de laatste 5.1 Lollipop ontvangen en thats it, waardeloos.

Jammer ik had meer van dit merk verwacht en misschien moeten ook de winkels hier de mensen meer of beter informeren wat ze kopen dan kan je nog kiezen of je wel of niet deze keuze maakt.

Nu is het wachten op de apps die niet meer compatible zijn of beveiligings-updates die nodig zijn die je niet meer ontvangt met 5.1.

Of ik nog Sony Smartphone ga kopen wordt zeer twijfelachtig, Xperia X ?? om binnen 2,5 jaar tijd 1240 euro uit te geven lijkt me geen optie.

Misschien iOS of windows10 of een smartphone met android die wat langer updates ontvangt.
Voor mij als Apple gebruiker is dit een vreemde discussie. Apple update zijn apparaten automatisch tot enkele jaren (ca.5) na introductie. Zo hoort het toch?
Dat ligt er dus maar aan welk standpunt je huldigt: een upgrade van het besturingssysteem is niet per definitie de meest wenselijke optie.
Munsterman: Je kan een upgrade altijd weigeren, behalve als die niet wordt aangeboden ....
Reputatie 2
Badge +3

Beste Wouter,

Zou je kunnen vragen of mensen ook het "Android security patch level" kunnen vermelden? Dit lijkt mij veel interessanter om naar te kijken.

Geplaatst door Nik05 op Okt 13, 2016.

Is het niet van de zotte dat wij ons hier Überhaupt druk moeten maken om versienummers, patch 'levels' en wat al niet meer? Ik vind dat je er blindelings op moet kunnen vertrouwen dat je smartphone veilig is en blijft.
Is het niet van de zotte dat wij ons hier überhaupt druk moeten maken om versienummers, patch 'levels' en wat al niet meer? Ik vind dat je er blindelings op moet kunnen vertrouwen dat je smartphone veilig is en blijft.

Bij deze opmerking kan ik me helemaal vinden met de vorige reactie, ik hoop dat ze met de nieuwe android tv's ook niet die kuren krijgen want dan wordt helemaal een dure geschiedenis.
Reputatie 7

Ik hoop dat ze met de nieuwe android tv's ook niet die kuren krijgen want dan wordt helemaal een dure geschiedenis.

Geplaatst door J. van Lanen op Okt 19, 2016.

Nou maak je borst dan maar nat want de software op je TV zal ongeveer twee jaar goed functioneren en na vier jaar is het toch echt op. Zó duur wordt het dan overigens ook weer niet want voor €40 hang je er een mediaspeler aan en kan je TV weer jaren mee.
Ja ja, ben je uiteindelijk van je losse tv decoder af komt er weer een kastje bij.

ik hoor nog weleens in de wandelgangen van de wat oudere mensen waar is de tijd met de oude Nokia telefoons gebleven. want ja de vooruitgang heeft zijn prijs
Ik heb een één jaar oude Samsung Galaxy S6 Edge en draai op Android 6.0.1. Te gek voor woorden dat versie 7 nog niet ontvangen is. Kreeg wel steeds updates maar versie 7 is nog niet gearriveerd. Ik wacht met spanning af want op mijn toestel zou dit toch wel moeten gebeuren.
ik heb de iphone dan heb je minimaal 4 jaar update naar de nieuwe versie op de dag dat die uitkomt met mijn htc android heb ik een keer een update gehad bedankt dus nooit weer
https://www.androidplanet.nl/nieuws/android-7-0-up...
Mijn Samsung A3 2016 is net (22-10) geüpdatet naar Android 6.0.1.7 zal nog wel ff duren, als het al komt....
Ik gebruik de GeneralMobile Android One GM5 plus...heb al Android 7.0 nougat sinds september
Ik lees reacties dat security patches belangrijker zijn dan upgrades van de Android versies. Met die stelling ben ik het maar ten dele eens: er komt een moment dat je veilige, van alle security patches voorziene toestel bepaalde apps niet meer kan draaien (updaten) omdat je Android versie te oud is. Dus die fixes worden dan ook niet meer geinstalleerd.

En een mediaplayer met Android van een vaag merk heeft dezelfde kuren dan je telefoon: afwachten of er ooit een upgrade / update komt voor je apparaat. Mijn mediaplayer zit al jaren op Android 4 en dat is niet geweldig.
Ik ben inderdaad van mening dat in beginsel security patches belangrijker zijn dan de upgrade naar een nieuwe Android versie, al was het alleen maar om het feit dat security patches in principe regelmatiger worden uitgebracht (Google zelf brengt maandelijks een beveiligingsupdate uit en enkele smartphonefabrikanten doen dat ondertussen ook).

Maar het klopt dat sommige apps op enig moment geen ondersteuning meer bieden voor oude Android-versies. Dan gaat het doorgaans echter wel om Androidversies die al meerdere jaren geleden zijn uitgebracht (zoals Android 2.2 en 2.3). Je Androidtoestel dan upgraden naar de nieuwste versie is niet per definitie een goed idee (als dat überhaupt al mogelijk is), omdat de hardware in de telefoon hier vaak helemaal niet op is toegerust en je dus problemen kunt krijgen in het dagelijks gebruik van de smartphone: die wordt op een aantal fronten wellicht heel traag en/of reageert misschien helemaal niet meer. Of dat ook de bedoeling is van de fabrikant die je op deze manier met zachte dwang wil verleiden om een nieuwe toestel te kopen, daarover lopen de meningen uiteen.
Ik heb gisteren de update naar Android 7 gekregen op mijn Motorola Moto G plus (gekocht 16-10-2016).
Badge
Ik heb een BQ Aquaris M5, Android 7 is coming soon. Bah, ben overgestapt naar LineageOS, en draai nu al 2 maanden Android 7.1.1. Ook m'n oude S3 werkt ook prima op Android 7.1.1. Geen bloatware, snel, en kan nu makkelijk online updaten, ook als de telefoon ge-root is. Toegegeven, niet voor iedereen een optie, maar is ook niet heel erg moeilijk. Eigenlijk zouden fabrikanten verplicht moeten worden, of updates uitbrengen, of helpen met een LineageOS port, want met bugs online rondzwerven is vragen om problemen. Te meer omdat er weinig reden is om niet naar Android 7 te gaan, en ik al die 'verbeteringen' van de fabrikant niet hoef. Samsung S6, nog steeds Android 6. Zelfs mijn BQ zit officieel nog op 6.0.1 en in die rom zit al een tijdje een bug, die ze er niet uit willen halen. En door allerlei hindernissen, verandering van ROM moeilijker maken.

Het grootste nadeel van LineageOS is dat niet alle telefoons/tablets ondersteund worden. Maar ik koop geen Android telefoon meer zonder die optie.
Ik heb een HTC 10 met Android 7. Deze is los gekocht dus voor updates ben ik niet afhankelijk van een provider.

Mijn man heeft de HTC m8 (ook los gekocht), maar deze heeft geen update gehad
Ik heb onlangs een Samsung Galaxy A5 (2017) met Android 6.0.1. aangeschaft maar ik heb nog steeds geen update naar Android 7 terwijl die voor dit jaar wel toegezegd is. De beveiligingsoftwareversie is ASKS v1.2_161011, hetgeen suggereert dat die van vorig jaar is.
update naar 7.0 in maart 2017 zonder problemen op mijn Motorola G4 plus uitgevoerd. Zeer tevreden, ook over het toestel.

Reageer