Android-smartphones krijgen te weinig updates

Reputatie 3
Badge +3
Uit onderzoek blijkt dat fabrikanten van Android-smartphones te snel stoppen met updaten. Vier jaar lang hielden we de updates bij van de 7 populairste smartphonemerken. Opvallend is dat dure topsmartphones meer en sneller updates blijken te ontvangen dan goedkopere toestellen van dezelfde fabrikant. Meer over ons onderzoek lees je in dit nieuwsbericht.

Hoe belangrijk zijn smartphone-updates voor jou?

62 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Even een misverstand uit de weg ruimen. Een Google-account maken/gebruiken is niet nodig voor het updaten van Android. De update wordt ook niet geleverd door Google, maar door de fabrikant van het toestel. Een account is daarvoor niet nodig. Een account is wel nodig voor het gebruik van de Play Store van Google waarop de meeste app-bouwers hun apps onderbrengen. Maar voor wie geen zaken wil doen met Google is de Play Store zeker niet het enige alternatief. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld (naast Google Play) een andere repository, F-Droid. Voor F-Droid is géén account vereist. Het kan dus allemaal zonder!

(Ook aan mijn verhaal over de installatie van LineageOS moet ik toevoegen dat in de standaardinstallatie geen ondersteuning van Google Apps zit, zelfs niet de Play Store. Die kunnen, indien gewenst, in een aparte stap, door bv. Open Gapps te installeren worden toegevoegd. Updates voor het systeem worden door LineageOS verstrekt, ook weer zonder tussenkomst van Google).

Het gebruik ervan kan dus idd zonder bij Google in te loggen, maar F-Droid is maar een zeer beperkt alternatief. Voor een gratis (bekende) routeplanner icm offline kaarten moet je echt bij de Play Store van Google inloggen, bij F-Droid er alleen Pocketmaps en daarvan vind je in NL amper info over van gebruikers, ook niet op een groot forum als Tweakers.net. Amper keuze dus en das een exemplarisch voorbeeld voor veel gebruikers.

Wat je wel kunt doen: Log in bij Google Play Store, installeer de gewenste app en log meteen weer uit van die Google Store zodat die mogelijk… niet permanent op je mobiel “mee kijkt”. Aan een ieder zelf om te kijken of dit acceptabel is.

LineageOS zelf: Kan prima zijn, ook voor tablet. Heb pas op een stuk of vijf  TAB A 10.1 (Samsung) voor de kringloop versie 17 opgezet (vergelijkbaar met Android 10) en  het meeste werkt echt. Alleen HD streaming niet, daar is de hardware uit ca 2011/2012 te oud voor, maar verder is de tablet super stabiel en dankzij 3GB RAM werkt deze ook zeer soepel. Om apps te kunnen installeren heb ik de minimum versie, dus nano Open Gaps erop gezet. Er is zoals al uitgelegd is geen root toegang nodig. Als browser gebruik is er Opera opgezet, die is meer compatible dan de standaard browser en is ook nog vrij snel.

Als ze er zijn verkopen we dit type voor ca 5 tientjes ca de halve Markplaats prijs, ze zijn dan ook zo weg. Verrassend hoe goed de accu van die types nog zijn, het toch vaak nog meer dan 4 uur permanent de live TV van de NPO app te draaien (mijn test optie). 

Eigenlijk werkt LineageOS dus net zo voor mobieltjes als voor tablets. Neem voor LineageOS 17 (Android 10) of 18 (Android 11) wel een mobiel met zeker  minimaal 3GB RAM. Qua veiligheid lijkt het me minder om naar lagere versie van LineageOS te gaan, zeker voor een mobiel en ook voor de tablet als je er bijvoorbeeld  op gaat bankieren.
Daarmee wordt de spoeling van de bovengenoemde “ lijst welke telefoons door Lineage OS ondersteund worden”, toch wel beperkt. Voor wie geen Samsung wil, bij Sony zitten nog wel de nodige geschikte mobieltjes. 
Uiteraard zou het heel veel beter zijn als de fabrikanten een veel betere/langere support geven via de updates.

Badge

U koopt een nieuwe auto.

De fabrikant beloofd u een zuinige dieselmotor en u betaald hiervoor.

Door een update of software manipulatie blijkt dat de uitstoot toch niet is wat u verwacht.

U bent niet de enige gedupeerde zoals u onlangs in de media heeft gehoord moeten diverse fabrikanten in dit vonnis een compensatie betalen aan gedupeerde. 

Als ik een device koop met bv android dan zou je kunnen verwachten dat de software goed, betrouwbaar, veilig moeten zijn gedurende de levensduur van het betreffende device. 

De consument heeft recht op een deugdelijk product en of dienst.

Als de fabrikant nalatig is in het leveren van een goed product en of dienst deze fabrikant aansprakelijk gesteld zou moeten kunnen worden. 

Een kleine aanpassing in lettergrootte of het beveiligen van uw persoonlijke gegevens of kwetsbaarheden mbt de veiligheid, privacy,  inloggen gegevens etc. Maakt dit een draagbaar risico voor aansprakelijkheid van de fabrikant door de consument. 

De fabrikant zou zijn toeleveranciers aansprakelijk kunnen stellen als bijvoorbeeld een ic van Intel lek zou zijn. Continuïteit effect.

De eindgebruiker zou beter beschermd moeten worden, de consument moet kunnen vertrouwen op de regelgeving in het betreffende land.

De fabrikant moet sneller aansprakelijk gesteld kunnen worden zodat de fabrikant zichzelf kan beschermen door goed en duidelijke afspraken te maken met zijn hard of software toeleveranciers. 

De bank moet zorgen voor een goed werkend systeem waar gebruikers veilig gebruik van moet kunnen maken.

Het platform waar deze software op draait moet ook veilig en betrouwbaar zijn

De fabrikant van de hardware moet hier controle en beïnvloeding in hebben.

Afspraken met de regelgeving zijn er al helaas wordt dit vaak niet nageleefd. 

Reputatie 5
Badge +4

Net als met PC’s/laptops de laatste tijd wordt de hardware een steeds minder nijpend probleem, dus zouden smartphones ook veel langer geüpdate kunnen worden met nieuwere versies.

Voor mijn eega kwamen we op een Xiaomi Mi 9 SE 128GB uit, een middenklasse smartphone (net iets >300 euro) .  De hardware van vergelijkbare smartphones moet het zeker kunnen, alles >2 GB RAM met een acceptabele CPU zou dat ook moeten kunnen. 
Fabrikanten verzoeken helpt echt niet, dit moet gewoon wettelijk vast gelegd wanneer toestellen nog  verplicht hun update moeten kunnen krijgen en de fabrikanten hiertoe wettelijk verplicht worden deze beschikbaar te stellen.

Heb deze week voor haar SE9 Android 11  kunnen installeren, pas beschikbaar voor haar toestel. 

Voor Android 12 is dat nu nog niet duidelijk of die er komt voor de SE9.

Het toestel staat nu nog niet op de Lineage lijst als alternatief.

Dat systeem heeft de IT industrie al veertig jaar geleden bedacht en heet een onderhoudscontract. Dat maakt rechten en plichten van zowel fabrikant als klant duidelijk en creëert ook een kasstroom waaruit dat onderhoud betaalt kan worden. De rechtszaak om meer software onderhoud af te dwingen is al verloren dus moet er eerst nieuwe wetgeving komen en ik denk niet dat we daar met de huidige ontwikkelingen op kunnen wachten, we hebben nu oplossingen en duidelijkheid nodig. Of niet, we kunnen ook nog tien jaar doorgaan met klagen.

Reputatie 5
Badge +4

Daarom schreef ik ook...:

en de fabrikanten hiertoe wettelijk verplicht worden deze beschikbaar te stellen.

De tijd van nog langer praten en rechtszaken is voorbij. 

In de R&D waar ik zat werd er ook door diverse bedrijven gepiept over de milieuwetgeving… niet alleen bij ons bedrijf maar ook bij een aantal concullegae werd die wet als een voldongen feit beschouwd, je moest haast wel onder een steen gelegen hebben om het aan te zien komen, immers Rule66 uit Californië was al een aantal jaren in werking... 

En zo moeten die smartphones fabrikanten ook aangepakt worden. 

PS: Het heeft onze R&D erg veel en leuke uitdagingen opgeleverd, die ook omgezet werden in producten. In Europa liep Duitsland in de jaren 80 voorop in actie tav van emissie aspecten.

Daarom schreef ik ook...:

en de fabrikanten hiertoe wettelijk verplicht worden deze beschikbaar te stellen.

De tijd van nog langer praten en rechtszaken is voorbij. 

En zo moeten die smartphones fabrikanten ook aangepakt worden. 

Succes ermee, maar ik verwacht er zonder nieuwe wetgeving die dit specifiek regelt, noem het even met hardware meegeleverde software, helemaal niets van anders dan dat de hardware ontwikkelingen steeds langzamer gaan en dus gaan we ook langzaam van twee naar drie jaar updates.op je (premium) telefoon. 

Uit onderzoek blijkt dat fabrikanten van Android-smartphones te snel stoppen met updaten. Vier jaar lang hielden we de updates bij van de 7 populairste smartphonemerken. Opvallend is dat dure topsmartphones meer en sneller updates blijken te ontvangen dan goedkopere toestellen van dezelfde fabrikant. Meer over ons onderzoek lees je in dit nieuwsbericht.

c18a4370-3083-4ef0-b0ca-e5ae68f81e69.jpg

Hoe belangrijk zijn smartphone-updates voor

Heel belangrijk! Ik kocht precies 5 jaar geleden en Samsung S7 telefoon van ruim €700. Het toestel werkt nog prima maar ik krijg al een tijdje geen updates meer. Heel jammer en niet duurzaam dat ik zo gedwongen wordt om een nieuw toestel te kopen en een prima toestel weg te gooien.

Reputatie 1
Badge

Ik kwam informatie tegen over updaten van Android-smartphones. Ik ben ben direct achteraan gegaan en zag dat de laatste update (moto g6 plus XT1926-3) is geweest op 1 juli 2020. Moet ik mij hierover zorgen maken? Nieuwe telefoon kopen (wat dit toch van plan).

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan niet voor u spreken, maar wij hadden ook een Android toestel dat geen updates meer kreeg, maar we zijn er gewoon nog twee jaar mee doorgegaan tot het toestel versleten was. 

Het is theoretisch dat er dan kwaadaardige software op het toestel kan komen omdat het geen updates meer krijgt. Of het werkelijk gebeurt is een vraag. Als u zonder nadenken op alle links in onbekende emails klikt, of game-sites of dating-sites of die bitcoin dingen, zou ik zeker voor een nieuw toestel gaan. Wij doen dat niet, maar hebben nog nooit iets gehad op een Androud toestel.

Reputatie 6
Badge +5

Het grootste probleem is dat apps niet meer werken op oude Android versies.
Ik heb nog Android 4 toestellen, als nieuw, maar zelfs whatsapp werkt er niet meer op.
Ik kan er alleen nog mee bellen, maar met het vervallen van 2G en 3G zal dat binnenkort ook wel afgelopen zijn.

zelfs whatsapp werkt er niet meer op.

Ontwikkelaars moeten heel veel aanpassingen doen om compatibiliteit met het oude OS te handhaven.
Er zijn ook Lite uitvoeringen van apps in omloop, gedacht voor oude toestellen in derde wereld landen.
Daar waar ze de nieuwe telefoon toch niet kunnen verkopen.
Heb het ooit eens geprobeert, werkte niet. Verkeerde continent.
Nu heb je ook apps die zo heten, maar niet van Meta komen, dus pas op.
Gebruik nu geen enkele app meer van Meta.

In 2024 moeten telefoons ook weer een makkelijk vervangbare accu hebben.
De wet is ook van toepassing op heel andere apparaten.
Die vastgelijmde accu, was ook heel handig om oude toestellen te verminderen.

Je moet ook duidelijk onderscheid maken tussen nieuwe OS en veiligheidsupdates.
Veiligheidsupdates zou je eigenlijk moeten hebben, zo lang mogelijk.
Op een gegeven moment voldoet de telefoon niet meer aan de huidige stand der techniek.
Ze draaien een OS, wat b.v. banken ook niet meer zouden moeten accepteren om mee te communiceren.
Leuk dat je zo zuinig bent geweest om dat ding in leven te houden, dat telt dan niet meer.

Ik heb zelf een Motorola G5 Plus van 2017. Deze had bij aanschaf Android 7, en kreeg in 2018 van Motorola Android 8, in 2019 nog wat beveiligings updates gehad, daarna hield het op. Tijdens corona heb ik mijzelf verdiept in Custom Rom’s, niet omdat ik tegen beperkingen aanliep, maar omdat ik het interessant vond om het eens te proberen. Op dit moment staat er Android 11 op (CrDroid beveiligings updates bijgewerkt tot 20-7-2022). Ik kon kiezen uit verschillende custom Rom’s, waaronder ook LineageOS. Ik heb voor mijzelf en voor anderen ook een gebruiksaanwijzing gemaakt. Let op: Uitsluitend voor deze ene smartphone. Voor andere modellen en merken dien je het een en ander aan te passen. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66796802#66796802

Reageer